Val av djur
När jag tittar runt på bokstavsfolkets presentationer inser jag att många har ett djurintresse. Majoriteten verkar tycka om råttor och liknande djur (vet inte vad de kallas.) Gnagare?
Är det någon slump att så många verkar gilla denna typ av djur? Själv gillar jag hundar : )
Jag gillar gnagare, hundar, katter, fåglar, ormar *har inga ormar*.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag gillar gnagare av två anledningar:
1. De är urgulliga 
2. Dom är såpass lättskötta att jag vågar ta det ansvaret. Ett mer avancerat djur är i dagsläget ett för osäkert val, med tanke på att jag vill kunna erbjuda mina djur det allra bästa, inte bara mat och tak över huvudet.
Hm. Jag har haft katter, kaniner, marsvin, hamster, fiskar, fåglar… och nu en hund (chihuahua).
Jag har kommit fram till följande: Katter är jag inte särskilt förtjust i (de hårar för mkt för min smak och gör att jag får klåda), kaniner är lite för spattiga och ogosiga. Marsvin och hamstrar likaså. Fiskar är ju fina att se på, men jobbiga att göra rent efter. Fåglar är mest jobbiga. Och min hund är underbar…! <3
Notera att jag inte säger att ngt djur är bättre än ngt annat, bara det att jag tycker bäst om hundar. Och jag gillar inte ens hundar i plural - är faktiskt ganska kräsen även när det kommer till detta. Har själv en chihuahua, men tycker oftast att chihuahuor är på tok för ettriga och skälliga för att jag skall stå ut med dem (dock inte min; hon är lugn och fin). :)
Råttor, insekter och reptiler gillar jag inte alls, då jag är lite rädd för dem.
jag vill ha en hund, men är ju allergisk. annars så ger dom mig mest eller en go katt som ligger och spinner i knät gärna en lugn typ som tex perser.

Jag tycker om kaniner och marsvin men har inga. Däremot har jag katter och hundar. De betyder allt för mig.
Jag är mycket förtjust i gnagare.
Jag har allt möjligt..
Gillar gnagare för att de är trivsamma. Gillar mina gerbiler för att de ger mig ro att titta på när de joxar runt i akvariet. Min hamster gillar jag för att hon är så sällskaplig och mysigt när hon bökar runt i sitt akvarie på natten.
Hunden är det bästa jag har, vet inte hur jag ska förklara det på annat sätt än att han är min bästa vän. Älskar honom mer än nåt annat,
Hästen är mitt intresse, min lekkamrat. Motiverar mig att tänka framåt, ger mig mål att sträva emot. Han gör att jag håller mig över ytan, gör att jag inte kan isolera mig och gräva ned mig:
Herrn är min terapeut, livscoach, mentor, lärare, fritidsledare.. Han betyder otroligt mycket för mig och lär mig varje dag nya saker, ger mig också insikter om mig själv och nya tankebanor.
Visserligen vill jag inte vara utan just herrn, men är egentligen hästintresset som är det viktiga och jag inte kan vara utan.
Jag har haft hund i hela mitt liv, men även kanin, katt, råttor, orm, marsvin, hamster, papegojor, fiskar. Älskar i stort set alla djur men mitt favvodjur är hunden

Jag har haft möss för några år sedan, men nu har jag inga djur. Dem vågade jag ha för att jag kände att det blev lagom mycket skötsel. Jag tycker om katter, men vill inte behöva ta ansvart för ett djur idag. Så det lär aldrig komma in nån katt i min lägenhet, tyvärr.
hästar e nog #1 på min lista men katter ligger 1 halv mm efter. sen har jag börjat få en intresse av chiuaua eller hur de stavas. den där lilla söta hunden. saknar djur just nu.. gillar att känna mig älskad på de sättet bara ett djur kan.
Anna och taxen Max
Har alltid älskat hundar ! 
Men när jag och syrran (#6) var liten så samlade vi på myror och maskar. HHEHEHEHEH
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Här gillas alla djur men har inte smådjur, dom är för.. orobusta=p Har fyra illrar men kan tänka mig både hund och katt.
HAr haft fiskar, salamandrar, marsvin, råttor, katt och hund.

#2 Stämmer på pricken in på mig också! Fast degusar var lite knepigare än jag hade räknat med….
Bra formulerat Tassy 
Degusar är pajasar i lurvig liten förklädnad! 

Så sant så sant!! 
Dom kommer undan med mycket bara för dom ser så söta ut hehe 
japp 

jag har hund,katt och marsvin. jag gillar alla djur,vill ha alla djur.men det går inte.
har tyvärr blivit lite sisådär halvrädd för spindlar,ormar m.m. men jag tycker om dom ändå.å vill ända ha dom.
hahahah…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Vill ha djur, men klarar inte av att ha dem, stör mig på dem ganska snart och på så vis bättre att inte ens försöka…

#19 Det är klokt tänkt av dig. Tänk om alla tänkte efter före. Då skulle vi slippa många övergivna djur och djurskyddsproblem.
#20 För stor djurvän för att bara tänka på mig själv, ett djur är mer än ett djur, det blir ens livspartner för väldigt lång tid framåt, en partner som ser upp till än och litar på än. Men med mina intressen och div annat som tar ut mig på div äventyr går det inte. Med ett djur måste man hålla sig hemma och kan inte bara dra iväg en vecka eller två.
Blir och känner mig låst av djur, även att jag älskar dem.
#22 Fiiiiiiiiiiina Amos!!!
Jag är fortfarande stolt över namnet, hihihih
22. vad vacker 
bara lite nyfiken, varför tycker du om att vara hos oss. 
#23 Gulliga du! För det var Emaljoh4 som kom på namnet Amos, när jag hade total idetorka. Fast han går under namnet Marodören och lillskiten också.
#24 Blev tipsad om att läsa en tråd och hamnade här. Annars är jag Medarbetare på Beroenden och Psykologi.
Men jag hittade min Aspie här!!!
#25 Min Kerstin 

#21 Så sant det du skriver!
aha, ja denna sida är ju jättebra. bra att du lyckades pricka in oss också. 
För att fortsätta denna underbara tråd (ett par månader med Concerta senare.)
Djurintresset verkar vara stort här!

# 30
Har ditt djurintressse blivit annorlunda med concertan? tänker du annorlunda..äähh…svårt att förklara!
Att jag drog in concertan i diskussionen var enbart för att jag nyss kommit tillbaka till iFokus efter månaders upehåll. Concertan har gett mig ny ork. Det hade alltså inget med djur att göra

Bringar liv i tråden…
Jag älskar min hund helt klart :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#32 Vad har du för hund? 
En mops :) Du har en hund med stora brillor antar jag?
#34 Okej! 
Ja, hahaha.
Nej, det är en Sheltie (Shetland Sheepdog) utan stora glasögon 
Nu ser jag hennes/hans fina ansikte. Brillorna var dock en schysst detalj 
Hur gammal är din hund?
#36 Haha, ja 
Hon fyller 2 i september. Hur gammal är din vovve?
Min hund är 1 år och 6 månader. Gillar honom mer för varje dag som går. Som bäbis var han en pain in the ass :)
#38 Okej!
Då är inte din heller så gammal! KuL! 
Nuförtiden går han och lägger sig i små "skrymslen". Det tycker jag är oerhört charmigt. Vad gör din hund för roligt?
Hahaha . 
Hmm.. Min hund har dragkamp med kopplet när hon är busig (nåt hon har börjar med på senaste tiden.), vill pussas och gosa mycket!
Hoppas på att du har ett starkt tåligt koppel då? :) Det finns inget som gör mig så glad som när min hund upplever lycka :)
Min hund vill gärna att jag tittar på honom när han myser. Då gör han sig till och slumrar med ögonen extra mycket.
#42 Haha, ja, hon har ju inte så stor käft!
Jag uppmuntrar dragkampsbeteende oavsett vad hon drar i typ…
Vad mysigt! 
Vill du beskriva din ras så är jag idel öra :)

Skulle jag välja så skulle det bli katt eller hund för jag gillar dom mest.
Jag älskar gnagare, det är väll för jag tycker att dem är helt underbart söta och dess utom har dem egna idéer. Eller ja, alltså om man jämför med en katt så vill ju den bara kelas med (eller ja, min Nova vill det i alla fall xP) medans t.ex mitt marsvin Thazzi kan hitta på egna saker som att sprnga runt och nosa på saker och bara vara underbart söt. Kan inte beskriva det på något bättre sätt, men ansingen fattar ni eller inte. :P
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#44 Hur menar du nu? 
#45: Men så söt!
Är det en såndär nakenhund fast med hår (motsägelsefullt, jag vet)?
På vårt nyårsfirande var det en sån med, antagligen den mest personliga hunden jag träffat. Den var "naken", hade lite skabbigt hår över kroppen och var rätt ful, men så ful att den blev söt. :)
Kallades för pyamasråttan..
Dom med hår är iaf inte fula, bara söta. :)

# 50 TACK!
Ja det e ju en sån där med hår,nästan i alla fall.Powder puff / papillon är han.Jag tycker verkligen om kinserna,gärna dom nakna oxå.Som du säger,så oerhört personliga och fulsöta.Ozzy är mitt sagoväsen,han är bara för fin och egen för att vara utav denna värld!
#51: Har också en sån hund, som man kan titta på i evigheter och tycka att det inte finns nåt som är vackrare. :)

# 52
aahh,,, en Cavalier va? dom e så silkeslena,mjuka,å gosiga!
Har iofs en fin häst som det är svårt att slita blicken ifrån också. Min ponny är fantastisk.
Spinnoffar väl nu..
#53: Japp, perfekta sängvärmare, hsn ligger och myser strax intill mig i sängen hela natten. Mysa med silkeslena öron är det få saker som kan slå.

# 55
underbart!! Din häst e jättefin! Precis som din hund! Underbart att se bilderna på dina djur & dig tror jag?Om det e du som kör?

JAg gillar väldigt många olika djur, men jag har 4 katter och en hund här hemma,, jag är kattuppfödare och har då ibland kattungar oxå. Jag har ju en man oxå som säger STOPP nu röcker det. Inga mera djur.
Kanske är tur det,,, :-)
Men katt och hund är mitt stora intresse.
/Linda

# 57
vad för hund? och vad för katter? e det en skogis på visningsbilden?

Katter! Finns inget bättre djur. Vi hade som flest 6 katter hemma, men nu är de bara 4 kvar.
Fast nu har jag inga katter alls, flyttade ihop med min man i februari så katterna fick stanna hos mina föräldrar. Fast jag gärna hade tagit med mig någon.
Saknar att ha katt väldigt mycket. Det känns mer hemma att ha en eller två katter gåendes hemma.
Jag tycker även om kaniner, och det saknar jag också att ha en =)

#58 japp,, Norsk SKogkatt.. :-) Hunden är en Tibetansk Spaneil tik på 8 månader.
/Linda
Vi har katt här hos oss. Hon ser och inte minst känner av allt. Ofta kan man kommunicera väldigt djupt med henne. Fast lite falsk och insmickrande kan hon allt vara emellanåt. Men oftast är hon allralyckligast när hon känner förtröstan i att kunna glädja sig med våran glädje.
Marsvin är superbäst enligt mig! : )
Jag älskar hundar också men tror inte jag skulle klara av att ta hand om en.
De djur jag gillar är Chinchilla, Marsvin, Hamster, Möss, Kanin, Katt. De är lätta att skötta, de blir mycket tama.
Jag har även andra intressen som Grodor, Ödlor och Krokodil djur. Dessa kan jag dock inte ha när jag bor ensam då de kräver för mycket båda vad gäller pengar och städ, samt att de ska sköttas på speciela sätt.
Glömde även skriva att jag gillar Scorpioner och hundar, + fåglar. De djur jag tror att jag kommer att ha är Marsvin, Hamster och en katt :)

Har en Hund, av större modell.. En Kaukasiskt Ovtjarka/Schäfer på 70kg
Men ibland personer som lider av deppressioner verkar gnagare främst då råttor vara över representerade mest troligt för att dessa inte behöver så mycket mer än mat..
Har levt i ett förhållande där det slutade med att vi hade runt 50st råttor en orm och en skäggagam samt en spindel, fanns en skorpion där oxå ett tag..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Jag älskar djur! Dom ifrågasätter inte att jag beter mig konstigt/annorlunda. Dom finns alltid där för mig och kräver inget annat än att jag tar hand om dom i gengäld. Och för att kunna ta hand om dom måste jag ju ta hand om migsjälv någorlunda. Men jag har prövat med hästar och hundar och kommit fram till att dom kräver för mycket. Det är lättare med katter och gnagare, som klarar sig bra bara man gosar med dom lite varje dag. Och som man kan pyssla lite extra med om man känner att man har orken och glädjas över att dom blir glada. Att det blev just råttor är för att dom har en stor personlighet och är nästan lite som små hundar, utan alla dom krav som just hundar har på massor med promenader, Träning och sånt.
Sent är det ju en stor bonus att jag träffat så många underbara människor genom råttorna. Just råttmänniskor verkar vara lite speciella hela bunten, så jag passar in rätt bra i råttvärlden tycker jag. ^.^
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jag tittar gärna på bilder på era djur om ni har och vill visa upp!!
kram!

#67 I mitt galleri finns det ett gäng bilder på de djur jag har och har haft….
Så det är bara att titta in i lilla djurparken..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

# 68 JAaaaaaaaaa…jiippii..kul! kikar in då!
Jag älskar djur. Skulle kunna samla på dom, vilket jag gärna gjorde som barn. Men dock aldrig råttor (något med svansen… enbart den?).
Jag skulle gärna ha en hel djurpark. Men har fått begränsa mig till 4 djur (3 hundar, 1 katt). Har alltid drömt om häst men har utvecklat vett nog att jag skulle inte ha tid. Inte till en egen iaf. Skulle förmodligen flytta in i stallet. För jag blir "manisk".
Kan förmodligen ha att göra med att djur är lättare än människor att umgås och leva med? Skulle tippa på att djur och NPF är OERHÖRT VANLIGT =)
Råtta hund iller och mus.
Jag gillar söta smarta djur, som kräver aktivering och sånt :)
Jag har 4 leopardgeckos hemma=) Men har haft möss,fåglar,fiuskar,dvärghamstrar.. =)
Funderar på att skaffa nya dvärghamastrar
yey
Får jag välja så vinner katter alla gånger. Men har inget emot hundar heller. Eller hästar. Eller egentligen är nästan alla djur underbara men ska jag hålla intresset uppe, vilket ju är bra om man ska leva med dom dagligen, så behöver det vara något som är smart och har rejält med personlighet. Och som går att kela med. En del hundar är underbara men dom luktar ju… hund. Och det är lite jobbigt. Katt, alltså. 
Jag älskar katter och går dåligt ihop med hundar. Jag gillar väl andra djur också men är något ängslig av mig.
Tycker mycket om djur!!! Gillar väl de flesta djur på något sätt, mer eller mindre… Men högst på min lista hamnar KATTER, har en för tillfället. Sen kommer nog hästar! Jag gillar ju hundar också, men som någon just sa så luktar de ju just hund. ;-)
Jag älskar katter. Hundar tycker jag inte så mycket om för de luktar äckligt.
Hästar kommer nog högst tror jag
sen hundar, katter har jag varit lite rädd för även om det botats 
Jag älskar alla slags djur, men framförallt eremitkräftor, snäckor och råttor. :)
Eremitkräftor och snäckor för att jag tycker att de är sjukt intressanta och vackra, plus att de inte kräver någon hantering för att må bra och kräver således mindre av mig än många andra djur.
Råttor för att de helt enkelt bara är världens underbaraste smådjur. :D
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#79: Plötsligt så blev våra svarta skogssnig.lar som jag alltid tyckt är läskigt stora rätt små.. Tack för att du dekar med dig av bilden, hädan efter så kan jag tänka "dom är inte så farliga, dom kunde vcarit större.." när jag ser dom. :)
oj vilken vacker bild på snäckan 
#81 Hahaha, snäckor som är så underbara. 
#82 Tack! 
Då bidrar jag med ännu en bild då, på alla mina fyra vuxna Achatina immaculata. :D Jag har betydligt fler snäckor än bara dessa, men jag ska inte kapa tråden. ;)
Mvh,
Moa
#83: Jag är väl inte rätte en att uttala mig som har en häst på 650 kg.. Men seriöst, jag har aldrig sett så stora snäckor!
Hur mycket väger en sån där? Hur gammal blir dom? Finns dom i frihet nånstans eller är de framavlade sådär stora?
Vad äter dom? Vad gör man med en såndär, tittar på och ser glad ut?
Nu blev jag ju nyfiken, alltid spännande med folk som har ovanliga djur. :)
#84 Haha, mina snäckor är små jämfört med vad som finns.
Min största snäcka är en Achatina immaculata (på bild ovan) som är drygt 10 cm i skallängd, men Achatina achatina som är världens största landlevande snäcka (de kan förstås bli olika stora, precis som alla djur, men det är den arten som kan bli allra störst) kan bli allt mellan 18-30 cm i skallängd. ;) 30 cm är förstås extremt och väldigt, väldigt ovanligt, 18-22 cm är medellängd. Jag har fyra Achatina achatina också, men de är bara bebisar än så länge. :)
Här är en bild på en vuxen Achatina achatina.
Jag har aldrig vägt någon av mina snäckor, jag har ingen lämplig våg, så jag vet inte exakt vad de väger. Men nog känns det när man håller i dem. ;)
De äter mestadels frukt och grönsaker, men uppskattar och mår bra av lite protein då och då, som till exempel fiskmatsflingor, gammarus och liknande. Fast allt måste blötas ordentligt så att det inte sväller i magen. :) Dessutom ska de alltid ha tillgång till kalk som till exempel sepiaskal.
De finns i vilt tillstånd i olika delar av Afrika, då dessa snäckor är Afrikanska jättelandsnäckor. I vilt tillstånd kan de bli större än i fångenskap. ;) De kan bli mellan 5-10 år gamla, och jag har dem för att de är vackra och intressanta. Jag tar ut dem då och då och dushar dem, beundrar dem och fotograferar dem, men större delen av tiden är de förstås instängda i sina hem. De ska ha hög luftfuktighet och rätt så varmt, då trivs de. :)
Här är mina små Achatina achatina-bebbar som förhoppningsvis ska bli stora bamsingar. :P
Mvh,
Moa
Jag kanske ska tillägga att jag har fler djur än bara råttor, snäckor och eremitkräftor. För närvarande har jag tamråttor, marsvin, en kanin, guldhamstrar, taggmöss, degus, majsormar, en kejsarskorpion, en fågelspindel, kackerlackor, zophobas, vandrande pinnar, en mangrovekrabba, fem olika arter av eremitkräftor, fjorton olika arter av snäckor plus en underart, en hund samt en älskad sambo. :) Så tja.. Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden; Jag älskar alla slags djur. 
Här är vår underbara vovve:
Mvh,
Moa
#86: Alltså.. Hur stort bor du egentligen? Hur får du plats med alla djur?
Och hur har du tid?
Häftigt iaf att ha ett helt zoo hemma. :)
Vi bor bara i en rätt stor tvåa.
Det som väl egentligen ska vara sovrum är rummet där mina smådjur, snäckor och insekter samt skorpionen bor i. Även spindeln ska flytta in dit. Akvariumen med eremitkräftorna är i köket och i vardagsrummet, ormarna och krabban är på toaletten, och hunden vandrar förstås fritt överallt förutom i djurrummet där han inte får vara utan uppsikt. Han skulle mycket snabbt få smisk genom gallret av råttorna, och jag vill inte att han ska riva ned burarna för att få tag på mina långsvansade älsklingar som utan tvekan skulle bita honom genom gallret. ;)
Jag går hemma hela dagarna, umgås knappt med någon annan än sambon och mamma (helt frivilligt, jag är inte särskilt sällskaplig av mig), och jag dyrkar djur. Då har man tid. 
Mvh,
Moa
#86 Ja oj, och att du orkar! Jag är imponerad och lite lite avis. 
Ääälskar marsvin och hundar! Andra djur som råttor, degus, hästar, katt osv. är jag också förtjust i, men inte lika mycket.
Här hemma är det bara hund och katt som är välkommet, dum mamma.
Jag får helt enkelt gosa osv med skolans marsvin tills jag flyttar hemifrån.