Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1252 ggr
Mahe
0

Felprioriterar...

… trots att jag vet bättre.

Jag är så trött på mig själv nu, att jag aldrig kan ta tag i saker i tid… suck!

Jag vet vad jag borde prioritera, vad som är mest akut att ta tag i, men väljer att göra något helt annat… varför?

Som nu tex, jag borde verkligen åka in till försäkringskassan och lämna in min rapport för aktivitetsstöd så att jag får mina pengar i tid. I stället började jag röja i köket, skura under diskhon m.m. Visst, köket är i behov av att röjas, men inte högst upp på "prio-listan".

Eller ett annat exempel; min bil måste besiktas den här veckan, annars får jag körförbud. Min bil är en stor trygghet, utan den blir jag helt isolerad. Redan i somras visste jag att bromsarna fram måste bytas, men jag har inte fått tummen ur förrän nu i helgen. I sista minuten fick jag panikbeställa delar och jaga reda på någon som kunde hjälpa mig att fixa bilen. Varför gör jag såhär när jag vet bättre?

Det slutar ju alltid med att jag blir superstressad och får ångest. Jag tycker att jag borde ha lärt mig av mina "misstag" vid det här laget, jag är ju ändå 36 år.

Ladydragon
0

Har samma problem men har äntligen börjat att få lite ordning på det hela

mitt bästa tips är att skriva upp scheman olika för olika saker till exempel ett schema för alla möten och annat viktigt som sker på en vecka sen ett schema för städningen och så vidare

jag använder mig främst utav whiteboardtavlor men även av Google kalender som jag skriver ut och sätter upp på kylskåpet

viktigt är oxå att ha det synligt så man inte kan låta bli att läsa när man går förbi

sen om man använder Google kalender så kan man sätta upp så man får sms om det är nåt viktigt som måste göras så blir det ännu svårare att glömma bort det 
och eller så kan man skriva in påminnelse på mobilen

vet inte vad du har för diagnos men själv har jag bland annat ADHD och det är sååå trist att med scheman men man får vara envis och tänka istället att det hjälper ju mig….

Mahe
0

#1 Jag har ingen diagnos än, väntar fortfarande på utredning. Obestämd

Jag försöker ju skriva upp allt i min lilla kalender, men det är mest möten, födelsedagar och sådant. I bland inbillar jag mig att jag kan hålla saker i huvudet och struntar i att skriva upp det, jag borde ha lärt mig vid det här laget att det inte fungerar.

Jag har länge funderat på att skriva ett mer detaljerat schema på datorn och sedan skriva ut det och sätta upp någonstans väl synligt, men det blir aldrig av.

Google kalender var något nytt för mig, det måste jag kolla upp. Tusen tack för tipset!

Glad

zatanica
0

Ja visst känner man sig helt sjukt värdelös :( O så blir man arg för att man aldrig lär sig. Min sambo blir lite knäpp på mig med ibland att jag aldrig lär mig.

Har som du en bil som måste in på besiktning igen, handbroms som ska spännas, görs i sista stund.

I våras viste jag att jag behövde göra nya kaninburar innan vintern. Ville göra nya fina fräscha burar. Men finns ju så mycket annat o göra o så är det besvärligt att få hem virke. Trodde jag när det visade sig att man kunde handla på byns snickeri 200 meter bort :( Men nu äntligen är snart burarna färdiga. Bättre sent än aldrig.

Ändå försöker jag skriva lappar var dag med få saker som jag borde göra under dagen. Allt för att det inte ska se så avskräckande mycket ut. Bättre att få något gjört än inget alls. Men så lätt att ignorera lapparna.

Tycker du ska ligga på dem som en igel för att få en utredning. Håller tummarna.

Själv måste jag komma ihåg och orka ligga på dem för att få några hjälpmedel. Känner mig en aning bortglömd sedan jag fick min ADHD diagnos i våras.