Filosofi.
Skulle du kunna offra en för att skydda 10?
- Du sitter i en livbåt. Det får inte plats fler och en kommer simmande. Vad gör du?
- Det är nollgradigt i vattnet, personen kan alltså inte hänga efter båten.
- Den som kommer simmande är någon som står dej nära.
Om ni är för dödsstraff och anser att alla mord ska leda till detta straff. Vem ska då utföra dödsstaffet?
Skriv nu hur ni tänker. 
/Elisa
För mig spelar det stor roll vad det är för folk på båten :o
Jag tänker typ utanför dina "regler" xD Typ Människan kan sitta i mitt knä! Eller så kan vi skifta mellan att hänga i vattnet. Slänga ut en annan random och göra plats åt min vän osv :)
Problemet är att det går inte göra som du tänker.
Som jag skrev ovan är det 0 grader i vattnet. Dvs. du kan inte simma jämte.
Sitter någon i ditt knä sjunker båten. Den klarar inte fler än det redan är i den.
Fast knuffa i en annan är ju alltid ett alternativ..
/Elisa
#2 Då hade jag försökt övertala ngn gamling att hoppa i istället för min vän :D
Ingen aning om hur jag skulle gjort i en sån situation. Önskar att jag vore så hjältemodig att jag hoppade i själv och lät personen åka med båter istället för mig. Men jag är tveksam till om jag hade gjort så. Antagligen hade jag försökt fått med personen i båten ändå och sedan hade vi väl sjunkit. Bra eller inte, men får jag panik ås tänker jag inte på följderna av mitt handlande.
Jag är definitivt emot dödsstraff på alla sätt och vis. Se inte i något fall ett dösstraff skulle vara berättigat.
Kanske ska tillägga att jag är emot dödsstraff jag också. Även om vissa personer kanske hade varit bättre att bli av med…
Men någon måste ju ta död på dessa och det blir ju fel då.
/Elisa

Dessa frågor kan jag inte svara på av flera olika anledningar. Jag har ej vart i någon av dessa situationer som tur är och jag vet av egen erfarenhet att jag kan tycka,tänka,tro att jag ska göra eller agera si eller så men om och när jag hamnar i en sån situation där jag sagt att jag skulle göra si eller så eller jag tycker att,så visar det sig att verkligheten är mycket annorlunda.
Sen är jag mamma..om någon gör mitt barn illa… jaa.. ska jag då inte tycka att denne ska bort från jorden för evigt då?
Kan ej svara…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Knuffat ut den jag gillat minst ;)
Dödsstraff ja jo… eller tja varför inte tortyr, att dömmas till döden är ju liksom inget dom lider av på ett sätt. Vem som ska utföra det, varför inte stadsministern, han verkar ju gilla att utrensa ;) (HAHAHA)
Men om t.ex. stadsministern utför själva dödstraffet, så är han ju också mördare och bör då få dödstraff han också…
Dvs. mord alltid ska leda till detta…
Alternativet hade väl varit som med Bödlar förr i tiden att de valde att döda andra mot att slippa dö själva. Kruxet är ju då att hitta en där det är ett straff att vara bödel och inte får en kick av det.
/Elisa
Äh, dösstraff är inte medmänskligt. Man måste väl ändå tro på att folk kan förändras, ångra sina brott och försöka förbättra sina liv.
Jag tror stenhårt på att förlåta människor.. Att istället för att döda folk ge dom den hjälpen dom behöver för att kunna förändra sig.
Bra skrivet! 
/Elisa