Matchmaking
OKEJ:
Jag har en dejtingfirma. Men en kompis. Vi matchar ihop folk och planerar dejter. (som kul grej, gratis såklart!).
I det här blir ju jag lite fundersam på vem jag skulle passa ihop med. Jag har ADHD. är slarvig, energisk, impulsiv, glad och romantisk. Inte så lätt att leva med, men jag tror nog man kan ha roligt med mig. :p
Hur tänker ni andra adhd-are eller npf:are? Vad söker ni i en partner?Tror ni att det finns en speciell "typ" som funkar bättre med just npf-folk?
Själv har jag bara kraschade förhållande blandat med korta singelperioder.

Ehm… för mig är det nog nästan ett måste att ha en stabil partner med tålamod, det skulle liksom aldrig gå att få det att hålla ihop annars. Jag behöver någon som är lite sansad åt mig ibland=P
Eller, jag vet inte, kanske skulle det fungera att leva ett jätteimpulsivt liv med någon som är extremt lik mig? Vad jag vet är att den man jag har är fantastiskt bra för mig och att han förmodligen måste jobba häcken av sig vissa stunder för att stå ut med mig men han gör det och han är fantastisk.
Jag skulle bli galen om ngn var som mig tror jag xD
#1 Lite avundsjuk blir man ju på dig som verkar hittat en pärla!Jag tänker lite att om någon är för sansad, blir jag lätt otroligt frustrerad. Men det kanske bara är jag? :p
#2 ELLER HUR!? Jag träffade en som var otroligt lik mig en gång, det blev KAOS.

#3 Åh han är inte tråkig för den sakens skull.. eller så där så han bromsar allt som är impulsivt. Bara så han står ut och ibland kan plocka ner mig=p
Jag skulle gärna ha nån ADHD'are som partner..
Nån som tänker i samma hastighet som mig och hänger med i mina svängar. Vill ha nån som inte är så seg och trög som dom flesta är, nån som är lik mig.
Är singel nu, men skulle jag skaffa en partner skulle det klart vara nån som inte är så långsam..
Kan bli tokig på när någon inte svarar mig direkt när jag pratar, nån som behöver fundera länge innan den pratar. Är irriterande när folk inte kan prata samtidigt som de tänker.. Nån som inte är impulsiv.
Jag har varit med dom som inte varit så snabbtänkta, och det slutade mest i irritation och frsutration från min sida. Tyvärr, fö i övrigt har dom varit okej..

Åh en sak som jag ve tär viktigt för mig är faktiskt, hur illa det än kan låta, att han är intelligent. En period i högstadiet träffade jag en kille som inte direkt var skarpaste kniven i lådan och det var ett problem för mig. Att inte kunna föra resonemang på "min" nivå gör mig väldigt frustrerad.
Har en arbetsförmedlare som är sådan. Dvs. att hon tänker varenda mening innan hon pratar. Jag håller på att krypa ur skinnet innan hon börjat med första ordet…
/Elisa
Jag kan förstå dig, med att vilja ha en adhdare! jag fick en massa idéer om att man kan ju då skapa system för saker och ting tillsammans och stötta varandra i det. Jag menar är det jobbigt att hänga upp sin tvätt (JA!), så är det kanske lättare om man är två som tycker att de där tråkiga sysslorna är jobbiga och onödiga.
ja, jag vet inte. men blir helt sugen på att skapa en npf-dejtingfirma nästan. Men mera projekt kanske man inte ska göra sig.
Haha, jag blir ju tvungen att göra en kontaktannons här och nu!
jag är 23 år. Kvinna, söker kvinna eller man eller trans. Jag är nog ute efter ett monogamt förhållande. Jag är vegan och politiskt aktiv. Jag letar efter någon fin.

#8 Haha man behöver inte en npf-partner för att vara två som tycker det är jobbigt att hänga upp tvätt…
Vi är två som avskyr att städa och har jättesvårt att komma igång med det. En är jag och en är min alldeles "normala" man.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Hej Zaphix, det är tur att nätet finns, där man kan kommunicera utan att direkt avslöja sin karaktär.
Jag tycker ju i regel om att språka med dig här i sajten. Men möttes vi IRL skulle det alldeles säkert ta hus i helvete…! 
Personligen kan jag inte med den typen av impulsivitet som du beskriver, vilken för mig framstår som självupptagenhet. Folk som inte kan vänta på sin turordning gör mig väldigt irriterad. Och människor som flackar från än det ena till det andra i sitt tal, ska vi inte tala om - det representerar det, vad vi aspergare brukar benämna "småprat", vilket framstår för oss som fullständigt meningslöst!
Själv är jag ett utpräglat irritationsmoment och hatobjekt för din personlighet, den du beskriver. Tänker först och talar sen. Uttrycker mig eftertänksamt, välformulerat och korrekt. Inte skuggan av någon spontanitet här inte. Knastertorr! är rätta ordet. Och älskar att fördjupa mig och dryfta ett spörsmål i det oändliga…!
Vi är tydligen varandras diametrala motsatser, du och jag…! 
#10: Haha, ja. Jag hade nog blivit tokig på dig. ;)
Jag tycker inte att jag är så impulsiv, utan det är normalt för mig att vara snabb i svängarna. Hinner ju prata klart om ett ämne så snabbt att man måste byta till nästa.. Andra kanske inte riktigt hänger med dock, dom som är segtänkta.
Jag gillar småprat om saker jag är intresserad av, ser skillnad på det och kallprat. Kallprat är när man pratar om ytliga saker som ingen egentligen är intresserad av, sånt ger mig bara ångest.
Jag kan fördjupa mig i ett ämne länge jag också, handlar inte om det. Utan mer om att faktiskt prata om ämnet, att säga vad man tänker och inte tänka tyst och ta lång tid på sig innan man säger nåt.
Jag pratar också välformulerat och korrekt, jag säger betydelsefulla saker när jag pratar. Jag kallpratar inte. Men jag behöver inte tänka innan jag säger något, utan jag kan lika gärna prata och tänka samtidigt, Folk tycker jag formulerar mig intelligent och bra, men jag är snabbtänkt och pratar vettigt spontant.
Vänta på min tur i ett samtal lyckas jag med rätt bra numera, även om jag kan vara väldigt stresssad inom mig för att folk är så långsamma när de pratar.
#11 Jag är precis som du!!! =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
#12: Vi skulle kanske skulle fungera bättre ihop än jag skulle göra med Varulv då. :)
#11 &12 Ja, fast det är inte säkert ändå. Två självupptagna individer kanske inte fungerar till 100 ihop ändå…? 
Allt medans en självupptagen och en välmenande mycket väl skulle kunna funka ihop. Fast det blir ju ändå lite snett förstås. Den självupptagna kontrahenten blir tillfredsställd av att få omhuldning; och den välmenande får sin tillfredsställelse genom att känna sig behövd. Snett och vint så det förslår, men det kan ändå funka till nöds.

#14: Självupptagen?
Bara för att man inte tänker i tre timmar innan man säger nåt så betyder det inte att man är självupptagen.. Ser faktiskt inte ens sambandet.
Förstår inte riktigt hur du menar..
Ska jag ta det som kritik att jag är självupptagen?
För det gör jag, känns just nu som om du hackar lite..
"15 Nej, jag hackar inte (vad nu det ordet betyder). Försöker bara karaktärisera er ADHD:are kontra oss AS:are.
Jag gör bedömningen att den som inte kan vänta på sin turordning i ett samtal, och dessutom gärna "hoppar ur skacklarna" när det gäller att hålla sig till tråden (dvs. associerar mer eller mindre fritt), är självupptagen.
Rätta mig gärna om jag har fel. 
Din vän Varulv 
åh nu drar ni ju ifrån ämnet, dvs hur JAG ska kunna hitta mig en kärlek!
att adhdare är självupptagna va? :p
Känner bara att jag fick obefodag negativ kritik som jag inte kände igen mig i. Men visst, kanske är självupptaget. Jag anser inte att jag är det, men anser du att det är självupptaget så är det din uppfattning.
Tror inte riktigt att du har någon insikt i hur ADHD'are fungerar, eller varför vi agerar som vi gör. Verkar som om du missförstår iaf.
Känner nog att du är lika dålig på att hålla dig till tråden som jag är.
Vill inte ställa mig i försvarsställning, men just i detta tillfälle blev det så.
Ska sluta spåra ur tråden nu.
#0 Ja, jag tror nog att jag skulle passa ihop med en sån som du. En tjej som man kan ha lite roligt ihop med, ja. Någon som suger åt sig som ett läskpapper när man säger några romantiska ord. " A waist of time", helt enkelt; det är vad sådana som jag behöver!
Men sedan vill vi dra oss tillbaka in i våra kammare; vara ifred; hållas med vårt: specialintressen, forskningsprojekt; utredningar; strukturanalyser - eller vad det nu vara månde.
Och då känner ni er så lämnade! 
jamen, det låter som en dejt. :)
Jag (ADHD+AS) känner igen mej i "Zaphix" beskrivning av sej själv! Är väldigt verbal, snabbtänkt och anses vara en intelligent person :)
Har "dejtat" ett par ADHD:are och haft kul ett tag…men i längden funkar det inte!!! Har inte alls samma sociala behov eller behovet av att "synas" som dessa män verkade ha.
Har också erfarenhet av "normalstörda" män…och det slutar alltid med att de känner sej i underläge på något konstigt sätt. Har en hel del kontakt med min manliga sida…så jag fixar bilen själv (i den mån det går…finns ju handböcker!), sågar ner träden, snickrar och målar…ja, det mesta faktiskt.
Nu "dejtar" jag en AS:are sen flera månader tillbaka. Hmm…och han är typen som måste tänka läääääänge innan det kommer ett svar!!!
Min ADHD gör att jag då tappar intresset eller helt enkelt glömmer bort vad som var på tapeten…när äntligen svaret eller kommentaren kommer :))
Nu tillhör jag den typen som säger saker rent ut och har därför förklarat detta för honom. Så han vet om att jag inte är bra på att vänta! Han återkommer alltid med…inte bara svaret….utan också en fullständig uppdatering i frågan!!! Hahahah…
Detta är min ultimata partner:
Verbal
Intelligent
Snabbtänkt
Humoristisk
Orädd
Tålmodig
Osjälvisk
Djurvänlig
Uppfinningsrik
Vetgirig
Empatisk
Ordningsam
Asocial
Naturälskare
Om någon sett denna person…vänligen meddela mej omgående!!!

Haha, ja vi är egoister för att vi har svårt att stå i kö och vänta. Att vi sedan kanske har ångest efteråt, att vi förbannar oss själva för vår klumpighet.. det har inte med saken att göra?
Jag tycker nog att det här med att bunta ihop i VI som har det ena och VI som har det andra är fel. För det är faktiskt så att vad vi än har är vi allihopa människor, på vissa vis väldigt lika, på vissa vis väldigt olika.
Jag behöver en stabil karl, en lugn karl som har mkt acceptans och är duktig på att visa ömhet och ge bekräftelse, beröm och uppmuntran.
Det är oerhört viktigt med humor och intelligens, jag gillar att diskutera allt mellan himmel och jord.
Dessutom får han inte ha "fel" politisk syn eller ha problem att hantera alkohol, ogillar skarpt karlar som blir 14isar och moonar andra och blir jobbiga/obehagliga av alkohol. Hehe…
Min karl är både lik mig men ändå inte. Likheterna gör att vi har stor acceptans för varandras tokigheter. Motpolerna gör att vi får balans.
Har ingen aning om jag skulle kunna falla för en ADHD:are… beror ju helt och hållet på insidan denne såna fall har.
Jag är inseendefixerad. :P

inseendefixerad! Suveränt!
pEr
#20 Nämen, seriöst? schnuckii!? Skulle du verkligen stå ut med en sådan som jag…!? 

#21 Izziegirl - din lista över egenskaper hos din ultimata partner: det är ju jag! Allt passar in på mig, efter vad jag kan bedöma… 
Bara ett förtydligande när det gäller "snabbtänkthet": jag är snabbtänkt, men tar mig friheten att tänka först och tala därefter (utom ibland, då tanke kan ge tal per oförmedlad direkthet; men oftast så låter jag tanken få utforma talet).
Har nog mycket ADHD i mej (även om jag hamnade mellan stolarna på testet), för jag hade krypit ur skinnet av otåligthet om den jag pratade med var tvungen att tänka igenom allt innan den pratar.
Dock hade jag själv inte mått dåligt av lite efteränksamhet innan jag sa saker. Då hade jag kanske inte trampat i klaverat lika ofta…
/Elisa
#28 Lagom är bäst, kära kalindas. 
(Denna ovan författade mening ägnade jag en timme och fyrtiofem minuter åt att tänka ut.) [Nej, jag bara skojade!]
Hade du gjort det hade jag blivit allvarligt oroad för din hälsa..
/Elisa

Fast jag kan vara långsam med svaren med pga: Jag måste "sålla" alla tankar och associationer som dyker upp i huvudet. Vilken är relevant i sammanhanget? liksom + att jag vet att jag gärna missuppfattar men då brukar jag oftast ställa en motfråga vilket kan vara nog så irriterande!
pEr
#30 Tack kalindas för din ombrüssel!
#26. Jag ser min impulsivitet som en stark sida, så varför inte? :)
#22, Och självklart, gör en tråd sen! Det blir intressant.