Desperat!
Hej,
Nu var det ett tag sen jag var här men nu måste jag bara få nån slags hjälp!
Vet inte riktigt var jag ska börja… Jag har tre vuxna barn, som är mellan 20-34 (jag skriver lite luddigt med dom personliga sakerna så ingen ska känna igen mig) den äldsta är den som det är jobbigt med.
Jag har ADHD (diagnoserad) Hon har ADHD med drag åt autism samt hennes äldsta barn har autism och yngsta misstänker vi (hon och jag) att h*n har ADHD.
Saken är den att under många många år, så har dottern behövt hjälp med pengar och annat och det är ALLTID jag som finns där (pappan finns inte med) och det har tärt rätt hårt på mig. Hon vet precis hur hon ska manipulera och om det inte funkar så tar hon till ilska.
Nu sitter hon i en skitjobbig situation som jag inte kan hjälpa henne med. Hon flyttade med sin sambo/barnens pappa till en annan stad ca 30 mil härifrån, för att han dels övertalade henne till det, dels för att hon själv ville ge deras förhållande en sista chans.
Hon märkte rätt snabbt att det inte funkar och deras förhållande är över, men hon vill nu flytta tillbaka hit, för hon känner knappt någon där dom bor nu + att hon inte trivs. MEN nu har hon ju inget jobb och ingen lgh här och kan inte heller få varken det ena eller andra, pga Moment 22.
Hon vill nu bo tillfälligt hos mig och min sambo i vår tvåa. Sambon jobbar heltid, går upp 06.30 och kommer hem vid 16.30 och vill ha lugn och ro, det vill jag med.
Dottern och han kommer inte så jättebra överens, hon är inte så jättelätt att ha att göra med, om man inte tycker som hon tex. Så det kommer ju INTE att funka!
Tre vuxna (två adhd:are) + 2 små barn, en med autism och en som röjer runt som en virvelvind, det GÅR BARA INTE.
Nu har jag börjat få såna stress-symptom som ont i brösten, så för några dagar sen ringde sambon ambulans för det gjorde så jäkla ont i brösten så vi nästan misstänkte hjärtinfarkt.
Det var det inte, utan förmodligen stress…
Nu är dottern så förbannad för att jag inte ställer upp, och naturligtvis för jag höra att jag inte bryr mig om barnbarnen osv.
Vad kan man göra?! Hon har redan soc. och psyk inblandade i den stan hon bor, men ingen kan hjälpa henne så länge bostadsbolager säger nej till henne. För soc här ska hjälpa henne, men hon måste bo och vistas i denna kommun. Suck!
Kanske det hamnade i fel grupp, är inte säker på vart jag ska lägga det…
Ingen som har nåt tips eller så… hur man kan göra?

ladda ner dessa och läs lite.
kika lite på detta oxå.
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/Stod_och_behandling/
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HU/stod_vardagen/
http://www.personligtombud.se/
Habiliteringen och personligt ombud finns i flera kommuer än sthlm.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
OK tack för svar 
Hur går det Mysan, har du funderat ut någon lösning?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
LenaR: Nej ingen lösning än så länge och nu är hon dessutom förbannad på mig för att jag inte gör som hon vill, så vi har inte pratat på en vecka snart…
Men även hon måste lära sig att ta ett nej ibland. Tack för att du bryr dig