Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3683 ggr
schnuckii
0

Räkningar och viktiga papper.

Jag bombar just nu med inlägg känns det som. Men stå ut!

Jo, jag tänkte bara höra om det är någon som möjligtvis har ett bra system för räkningar och viktiga brev?

Jag får det inte till att fungera. Jag gör nya system hela tiden. Inget fungerar. Nu har jag betalningspåminnelser och 2 brev från kronofogden.

Jag kan inte få mig till att göra det. Jag vet inte hur jag ska göra.. Mitt enda "riktiga" problem nu är att jag inte har en nordea-dosa. Men det kan jag ju som låna av någon.. Men åh.

Hur gör ni?

Mooniq
2

hej

Jag har gjort två enkla lådor i kartong,som jag har tejpat snyggt papper runt , eller så kan man köpa enkla smala lådor på Ikea, eller pappershandel. Jag karvade bort ena kortsidan och en liten del av ena långsidan så skruvade jag upp dem på väggen på var sida av datorn. En obetalda-låda och en betalda räkningar-låda för alla mina räkningar. Så gör jag ett röjande i obetaldalådan när löningen kommer.

Jag har satt upp dem på väggen vid datorn eftersom jag betalar via internetbank. Det funkar bra för mig.

Sen har jag lagt några räkningar på auto-betalningar via banken, det känns smidigt.

Sista tiden har jag även börjat beställa E-fakturor och har då satt ett larm i mobilen som ringer den 28:e varje månad. Jag blir mer och mer bekväm med E-fakturorna faktiskt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Porklash
1

Bra system Mooniq! Enkelt och lättbegripligt!

Jag har min fru.

pEr

Mooniq
0

Vilken tur du har Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

HannaM
0

Jag har en in och en utkorg när det gäller räkningar. Sen är det ju "bara" att komma ihåg att betala dom och flytta från hög ett till hög två. Det kan man lämpligtvis komma ihåg genom att skriva in i kalender sätta in som återkommande alarm på mobilen eller liknande.

Viktiga papper staplas i den tredje högen.. utom illrarnas papper, dom är fint uppsorterade och instoppade i pärmar. Där går det minsann att ha ordning.

HannaM
0

Justja, sen kan man på dom flesta (alla?) internetbanker lägga in betalningar för framtiden så ett alternatvi kanske är att lägga in räkningarna så fort du får dom? Så dras dom den dag du bestämt.

Zaphix
0

Så fort jag får en räkning för jag in det på internetbanken så att den går iväg i slutet av månaden, då slipper jag glömma att betala endel räkningar.

När jag fört in räkningarna läggert jag dom på hög, antingen i bokhyllan, på byrån, på bordet eller på golvet. Vissa hamnar under mattan. Det gör att jsg tränar upp mina letar-skills.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MissInAction
0

Ja alla sätt är bra förutom de dåliga Glad Bra tips här ovan.

Jag får in en del på internetbanken, de ligger ju bra där de ligger så att säga!
De jag fortfarande får via papper lägger jag på samma ställe, varje gång. Just nu råkar det vara på keyboarden vid bokhyllan. Men en låda som beskrivits ovan hade varit precis lika bra.
När jag har betalt så skriver jag datum med markeringspenna på avin, och sätter in det i en pärm. Jag har en pärm för varje år, med olika flikar, varav en heter "Betalda räkningar". Detta har jag gjort i tio års tid och det ger mig lugn inombords Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

schnuckii
0

Bra tips! Jag har fixat mig en vän som ska hjälpa mig, vi ska göra en pärm tänkte jag, men lådor är sjukt mycket bättre! Då slipper man ju öppna breven och så..

Det känns fint att jag inte är ensam om det här!

[Varulv]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såhär gör jag.

När en räkning anländer till hushållet, går den antingen till mig eller till min sambo. De som går till mig, lägger jag i en särskild låda. Vid slutet av månaden, då det är dags att betala räkningarna, lyfter jag ur de räkningar som har hunnit inkomma i lådan.

Sedan betalar jag dem, en efter en. Och på var och en skriver jag: "Bet. [datum för betalningsdag]".

När transaktionerna är gjorda, så lägger jag de påskrivna fakturorna i en annan låda. När året gått till ända, lyfter jag ur årets betalda räkningar, buntar ihop dem, och lägger dem i "arkivet". Där får de ligga till sig i tio år; därefter slänger jag dem.

Det är min procedur.

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra tips här inne. Har själv inget system och har mina papper hos min mamma för at inte tappa bort dom.

search
0

Underbara tips! Nu ska jag bara komma på ett sätt att lyckas ha cash att betala räkningarna med också…. Tungan ute

Ladydragon
1

jag har alla räkningar i en pärm jag fick från Swedbank när jag bytte till dom för många år sen

men sen har jag insett att det smidigaste är att ha så många räkningar så möjligt som e-fakturor så jag ser dom så fort jag loggar in till banken

det svåra tycker jag är räkningar som man bara får nångång ibland eller engångsfakturor på något för dom glömmer jag bort då jag är så fokuserad på dom återkommande fakturorna