Han blev av med 9 diagnoser
Tänkte lägga den här i Tips och goda råd, men den kan lika gärna vara här eftersom jag hänvisar till en webbsida
Jag kan förstå att man tvivlar. Särskilt med tanke på vad vi har fått lära oss om kost i decennier. Men det finns en hel värld att upptäcka där ute, och det är bara att googla. Men börja gärna här.
9 diagnoser försvann med lågkolhydratkost
Numera har han "bara" ADHD.
Några citat ur inlägget:
_- Å endre kostholdet er essensielt for folk med ADHD. Ikke bare å kutte ned noe karbo her og der. Karboen må simpelthen bort om du skal få blodsukkeret på plass og derigjennom fred i kropp og sinn. Diagnosen blir man ikke kvitt sånn uten videre, men du kan leve et meget godt liv med den, bare du steller pent med deg selv, sier han
_
Det er nok de som tviler litt på om det er mulig for en som for et år siden var i sterk psykisk ubalanse, å kunne påstå seg 100 prosent frisk på alle måter etter et år med endring av kosthold og innføring av konstellasjoner og systemisk coaching. Hågen har snert og humor, intelligens, oversikt, og man kjenner at han står trygt på beina, er rolig og avbalansert. At han er pratsom er ingen bakdel. Det oslomannens hjerte er fullt av og som renner ut er interessant.
- Jasså, sier du det, humrer Hågen. - Jo, oppfatningen av meg er også endret på spesialistnivå. Jeg har over noe tid gått til en person ved Lovisenberg DPS til såkalt rediagnostisering og blitt sjekket opp mot bipolar, schizofreni, personlighetsforstyrrelse, depresjon mm. Ikke et sted underveis «scoret» jeg nok på «feil sted» til at det var grunnlag for å sette annet enn ADHD diagnose. - Jeg har funnet noe som fungerer for meg, og det vil forundre meg om det ikke fungerer for andre også, konstaterer kunstneren.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som orkar översätta i korta drag? Jag förstår att det handlar om att personen ätit lågkolhydratskost och då blivit av med 9 diagnoser. Vilka diagnoser gäller detta?
Jag ska göra ett försök
Det blev visst inte "i korta drag" utan ganska långa drag…
men jag gör som så att jag markerar i kursiv stil det som har mest att göra med rubriken för det här inlägget, det vill säga kosten och dess påverkan på psyket och kroppen. Sedan kan den som orkar och vill läsa allt
Under 2006 blev han utredd för ADHD och fram till hösten 2009 upplevde han det som man inte ska uppleva inom vården.
Under dessa år stod på menyn Straterra, Ritalin, Metamina, Haldol, Zyprexa, Lithium, Nozinan, Stilnocht, Solian, Keflex, Largactil och Sobril, för att nämna några, trots att det inte var ordentligt utprövat.
Innan utredningen hade han i många år känt sig onormalt sliten och ofokuserad. Han plågades av inre oro, lättare depresisoner, sömnstörningar, koncentrationssvårigheter, ångest och hade dålig struktur på dagarna. Han upplevde också att han behövde använda mer resurser än andra och till råga på allt få ett sämre resultat. Detta är inget ovanligt vid sent ställd ADHD-diagnos.
Att få rätt ställd diagnos öppnar för möjligheter till hjälp och han började läsa allt han kom över om hur hans hjärna och hans kropp fungerar.
Det var vid den här tiden som han första gången la om till lågkolhydratkost. Detta tillsammans med Straterra ändrade något, men medicinen gjorde honom mycket "avflatet", något som aldrig är positivt. (Lyckas inte klura ut betydelsen av avflatet men det är åtminstone något icke önskvärt.)
Efter ett år började han känna att något saknades och så kom han till en neurlogisk utredning relaterad till ADHD-problematik.
Efter utredningen påbörjade han en kurs i kost och hälsa, men fullföljde inte. Det var tydligen inte populärt med kokosfett i rubriken på arbetena ;) Han ville veta allt om vad Staten rekommenderade för kosthållning till norska män och kvinnor och blev inte förvånad över att rekommendationerna var mer anpassade efter norsk jordbrukspolitik än efter individer. Han bestämde sig för att testa först Dr Atkins diet, och sedan i Skaldemans fotspår. Effekterna lät inte vänta på sig. Den kroniska halsbrännan försvann, han fick kontroll över blodsockret och magproblemen och bättre uthållighet för att nämna några.
Straterra visade sig påverka "lyckosystemet" negativt, varför man istället satte in Ritalin. Det blev katastrof. Och ännu värre blev det av att han snabbt fick utskrivet och insatt Racemisk Amfetamin och Metamin. Den sommarne blev den näst värsta någonsin.
Det funkade inte med jobb och familj och han blev inlagd på institution. Där sa han ifrån att han inte ville ha kolhydrater i from av socker och spannmål och potatis, men nekades. Det var basmaten där. Om det är något som triggar hans system så är det dålig medicin och dålig mat.
På 18 månader blev han inlagt 50 gånger, varav 260 dagar inlåst på en akutplats.
Han fick Metamina tillsammans med andra antipsykotika som Solian, Haldol och Largactil i ännu större doser. Biverkningarna kom som ett brev på posten. Och började galenskapen på allvar.. psykiatrins galenskap. Nu skulle biverkningarna som han upplevde, medicineras bort. Han blev svårt paranoid, hallicunerade och gick in och ut ur psykoser. På mycket kort tid hade läkarna skrivit in inte mindre än 11 diagnoser i hans journal. Varför i all världen tog de inte bara bort Megamin som har skapat allt helvete?
Mellan inläggningarna besökte han en naturterapeut som tog hårmineralprov på honom, som visade att han hade en obalans av det mesta.
Blodtrycket och kolesterolet åkte upp medans han var inlagd, men så snart han kom ifrån kolhydraterna så gick nivåerna ner igen. Dessutom gick vikten ner från 118 kg till 104 kg.
När han för sista gången blev utskriven, i September förra året, gjorde han sig på en och samma dag av med alla mediciner, han uteslöt kolhydrater ur kosten.
De kommande månaderna gick han på coaching parallellt som han åt mat som balanserade hans kropp och huvud. Det har gett resultat och han ångrar det inte en sekund. Han tror på att ge 100% och ge sig hän, göra saker här och nu.
Att ändra kosthållning är essentiellt för människor med ADHD. Inte bara att skära ner lite på kolhydrater, här och där. Kolhydraterna måste helt enkelt bort om du ska få bukt med blodsockret och därigenom ro i kropp och sinne. Diagnosen blir man inte kvitt bara sådär, säge han, men du kan leva ett mycket gott liv med den.
Att ha ADHD behöver inte vara ett handikapp. Sedan kommer ett stycke som berättar hur han har åstadkommit något stort vid Hellinger Institut i Norge, men jag förstår inte allt så jag ger mig inte på att översätta :)
Sedan följer en typisk matdag för honom, och att "de skulle bara veta" hur mycket dyrare det inte blir att lägga om till lågkolhydratkost!
Han berättar också att han har slutat med kaffe och cigaretter för flera år sedan, för de triggar receptorerna som skapar oro.
Det finns kanske de som tvivlar på att mannen som för ett år sedan var i så stark psykisk obalans, nu kan påstå sig 100 % frisk från detta, efter ändring av kost och införande av systematisk coaching. Han har humor, intelligens, överblick, och man känner att han står tryggt på benen, är lugn och balanserad. Att han är pratsam är ingen nackdel.
Kluring om Ryssland
Förlåt, de diagnoser som han "blivit av med"… det framgår inte ordagrannt. Jag gissar att det har att göra med hans psykoser, paranoja och hallucinationer. Annars vet jag faktiskt inte. Men ADHD var det som hade diagnosticerats från början, medicinen han fick gjorde honom värre och vid mecicinbytet blev det ännu värre.. och så börjar vansinnet med att behandla biverkningarna med nya meciciner. Då ställer läkarna en massa nya diagnoser.
Det är så man inte tror det är sant!
Säkert så kommer man långt med att ta bort medicin som får en att må dåligt och bli sjuk. Så som han gjorde. Att sedan ta bort mat som gör en sjuk, är minst lika viktigt. Om det så är mjölkprodukter eller kolhydrater eller annat.
Men det finns många människor med ADHD och olika autism-tillstånd som blir hjälpta av en ketogen diet, lite kolhydrater och mycket fett. Och det finns massor att läsa om det på internet och i böcker, och här på i Fokus inte minst.
Förstår att detta låter som någon slags frälsningslära men det är i all välmening jag skriver det. Jag har själv sett effekter av kostförändringen och vill inte undanhålla möjligheten för någon.
Fråga gärna om det är något ni undrar 
Kluring om Ryssland
Vore tacksam för lite info hur man kan vara vegan och leva på LCHF, inte hittat nån info om det.
Är inte helt vegan, men en vegetarian som äter så lite animaliska produkter som möjligt. Inte ens övervägt LCHF för att det verkar bli en väldigt ensidig diet om man inte äter animaliska livsmedel.
Kanske hade jag blivit bättre på att koncentrera mig med hjälp av den dieten, men skulle aldrig börja äta mer animaliska produkter eller leva på kokosfett för att bli det.
Jag äter själv LCHF och det fungerar bra för min kropp. Mår bättre, mindre humörsvängningar och allt det där. Men det hjälper inte mot AS iallafall, kan jag säga. Inte heller mot ångest eller tja… något psykiskt eller neuropsykologiskt.
Jag äter själv LCHF och det fungerar bra för min kropp. Mår bättre, mindre humörsvängningar och allt det där. Men det hjälper inte mot AS iallafall, kan jag säga. Inte heller mot ångest eller tja… något psykiskt eller neuropsykologiskt.
MissInAction
Tack för översättningen 
Hm menar du att du inte vill äta kokosfett alls, eller att du tänker dig att det skulle krävas så mycket för att kompensera för det animaliska som du inte äter?
Kokosfett (på burk alltså, inte det härdade fettet som finns i silverpaketet) är superenkelt att tillsätta i te eller kaffe, antingen har man ett med kokossmak eller med neutral smak.
Olivolja kanske du kan tänka dig? Avokado? Nötter? Hur är det med smör och ost?
Ägg är ett fantastiskt livsmedel som innehåller det mesta en människa behöver, nästan alla vitaminer förutom A, och en himla massa mineraler också. KRAV-äggen har mer näringsrik gula. Ägg är dessutom mycket mättande så det är en bra basföda om man kan och vill äta det.
Har du tittat något på Kolhydrater i fokus? De har en avdelning om LC för vegetarianer.
http://kolhydrater.ifokus.se/#4d712529b9cb4621410488a7-1-lckost-for-vegeterianer
Om man "bara" är vegetarian så ska det inte vara några problem att lev gott på LCHF-kost, dvs. om man kan tänka sig att äta ägg, feta mejeriprodukter och olika slags ostar. Är man vegan så blir det nog svårt för du kan inte få i dig tillräckligt med fett och då sätter du kroppen i svältläge.
Kul att höra att du har fått positiva effekter också! 
Har du testat D-vitamintillskott? Det har visat sig hjälpa bl.a. mot depressioner men vet inte om ångest också kan gå att få bukt med, kanske. Det får vara högdoserat, förstås.
Vassego 
Norska är inte min starkaste sida heller, trots att jag är uppvuxen 2 mil ifrån norska gränsen. Lättare att förstå muntligt än skriftligt, men jag hoppas jag har lyckats hyfsat.
Kluring om Ryssland
#8: Jo, fast är inte kokosfett flermättat fett? Om jag minns rätt..
Håller på att bli vegan, så ändrar jag något på maten så kommer jag ta bort fler animaliska produkter, inte lägga till.
Så tror kosten skulle bli för ensidig för att fungera i längden.
Flermättat finns inte vad jag vet, menar du fleromättat? Hur som helst så är kokosfett "naturens mest mättade fett. En färsk kokosnöt innehåller ca 33% fett där 90% är mättat."
http://www.mariadagerberg.com/student-pensionar/
http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/resource/NewportAD.pdf
Det diskuteras även om kokosoljan här på iFokus, gör en sökning 
Kluring om Ryssland
Ja.. Mättat fett.. Lite virrig. :)
Men mättat fett kan ju öka kolestorolen och ge ökad risks gör hjärt och kärlsjukdomar. Då jag har sånt i släkten vill jag nog minska risken istället för att öka.
Men jag är inte så kunnig, kan säkert ha missat nåt. Inte så intressrad av mat utan äter mest vad jag är sugen på, skulle nog aldrig orka vara så engagerad som ni verkar vara på LCHF-sidan. Har så mycket anat att tänka på. :)
#11 Ny forskning visar på att det finns bra kolesterol och dålig. Den bra kommer från fett, mättat fett, den dåliga från kolhydrater. Så att man får högt kolesterol från fett är alltså inget farligt.
Finns flera bra böcker man kan läsa om hur fel riktlinjerna från förr är.
Att de som ätit fettsnål kost inte blivit friskare från hjärt och kärlsjukdommar. Att man aldrig kiunnat bevisa att fettsnål kost gör någon nytta för hälsan.
Ja jag hade tänkte skriva precis det som Hera precis gjort. Det finns inga belägg för att kolesterol ger hjärtsjukdom. Högre värde av det "goda" kolesterolet skyddar däremot.
Alla celler i vår kropp är uppbyggda av fett, och kolesterol finns alltså i oss naturligt. Om vi får i oss mycket kolesterol via kosten så producerar kroppen mindre, och tvärtom ifall vi får i oss lite kolesterol via kosten så producerar kroppen mer. Det är livsviktigt för oss, men det måste vara balans, som Hera säger
Kanske det är värt att undersöka det lite närmare, och titta på vad som kan göra gott för kroppen och huvudet. Det tjänar man på. Så får man desto mer tid och energi till allt det andra sen också 
Kluring om Ryssland
Ska jag engagera mig i kosten lägger jag hellre ned tid på att lägga om till ännu mer vegansk kost och läser in mig på djurhållning och köttindustrin. Det är nåt som faktiskt är livsviktigt, kanske inte för oss, men för djurens skull.
Jag känner att jag får mer energi ju mindre animaliska produkter jag äter, känner mig mer balanserad då.
Men ja.. Jag prioriterar nog annorlunda än dig, för mig är det viktigare att äta etiskt rätt och ge djur ett bättre liv, än att lägga ned tid på att hitta en diet som passar mig perfekt.
#14 Nu är ju LCHF inte en diet den heller, utan en typ av kost.
Men självklart ska man äta det man känner man mår bäst av. Annat vore ju dumt :)