Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2542 ggr
[Varulv]
0

Asperger-karaktäristik

Vårdguiden, Stockholms läns landsting, definierar Aspergers syndrom på följande vis:

"

Personer med Aspergers syndrom har:

• svårigheter att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
  • svårigheter när det gäller ömsesidig dialog, att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
  • begränsade eller enformiga intressen.

De kan även ha:

• svårt med planering och att organisera sin tillvaro.
  • fixeringar och låsningar i beteendet.
  • konkret tänkande vilket kan göra att de tolkar det som sägs bokstavligt.

"

Känner du igen dig i det här? Själv gör jag det egentligen inte. Men jag kan ju omöjligen se min egen fasad. Det kan däremot andra göra desto bättre.

NT ser tydligen dessa egenskaper hos oss aspergare. - Finns det då ingen möjlighet för dem att kunna förklara för oss aspergare så att vi förstår vad de menar? Ty kan de bara det, ja då kan vi också anpassa oss mera till deras norm.

Men så länge vi är omedvetna om deras norm, kan vi omöjligen anpassa oss.

kalindas
0

Är ganska självkritisk och studerar en del hur jag fungerar mot andra. På punkterna du tagit upp svarar jag nedan…KURSIV STIL

Personer med Aspergers syndrom har:

• svårigheter att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.

_Tycker inte jag har stora svårigheter med just detta. Utan kan lätt leva mej in i detta. Dock kanske jag inte blir känslomässig engagerad.
    _

• svårigheter när det gäller ömsesidig dialog, att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
    _Har hänt att jag missat detta. Avbryter gärna andra pga att mitt tal och verbala förmåga är mer lik de med ADHD. Ser ibland att människor blir irriterade. Men ignorerar det..
    _

• begränsade eller enformiga intressen.
    Bortsett från det stora intresset djur. Så har jag ett sinne som intresserar sig för det mesta. Hatar däremot kallprat. Men kan i övrig diskutera det mesta.

De kan även ha:

• svårt med planering och att organisera sin tillvaro.
    _Väldigt bra på att planera och organisera. Däremot kommer jag sällan igång med sakerna om ingen "startar" mej…
    _
  • fixeringar och låsningar i beteendet.
    _Nope inte som jag vet om…
    _
  • konkret tänkande vilket kan göra att de tolkar det som sägs bokstavligt.
    Kan hända. Verkar som detta problem ökat med min ålder snarare än minskat. Eller är jag bara mer medveten om att jag gör det.

"

/Elisa

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är väl medveten om hur man "bör" vara, tyvärr hjälper inte det då jag är som jag är och reagerar och agerar på det enda sätt jag kan och känner till.

Jag är medveten om det mesta jag gör som inte hör till "normen". Jag känner till många av mina problem. Just när det sker är jag inte medveten om det, men i efterhand kan jag jämföra med "normala" människor och kan ofta se att jag handlat fel.