Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2691 ggr
[Varulv]
0

Ett till färg-experiment

Vill ni vara med på ett till färgexperiment, så har jag ett här!

Detta experiment kräver tillgång till ett speciellt rum, ett rum som brukar finnas på offentliga ställen exvis bibliotek eller kommunförvaltningar, dessas allmänna toaletter.

Ofta har de här ställena en speciell belysning, en, som kan upplevas som intensivt blå, när man går in.

Finner du en sådan toalett, så kan du sätta igång med experimentet!

Gå in på toaletten och vistas där i några minuter. Därefter ska du registrera tre saker:

1. Fortfarande kvar därinne, känns det månne då som om ditt färgseende har förändrats i någon riktning nu efter ett rejält tag jämfört med hur det var alldeles efter att du hade inträtt?
  2. Kika därefter genom tak- eller golvspringan: vilken färg ser du?
  3. Öppna så dörren - hur upplever du att miljön därute är färgad?

Vill du besvara dessa tre frågor, så blir jag jätteglad! Glad Men jag inser, att det kan vara svårt och lite omständligt att spåra upp en nyss beskriven inrättning - kanske inte ens finns över huvud taget på din ort! Flört

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Får jag fråga (utan att låta fräck!) varför du vill ha reda på dessa saker? Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
0

Som jag har skrivit i andra trådar, så har jag ett långvarigt specialintresse som är färgforskning. Det blommar upp ibland, så nu.

Jag vill inte avslöja konkret varför jag vill ha svar på dessa frågor, men ska redovisa det sedan, efteråt, det lovar jag.

CaptainBunchie
0

Vet att dom har sån belysning på en av toaletterna på A6 i Jkpg, men jag är inte precis en sån som går på stan. Hamnar där när mamma tvingar med med några få gånger om året.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

mieeow
0

kul experiment! nu när du skriver det så märker jag skillnad på ljuset, men har aldrig riktigt tänk på det. Det är lite omständigt att ta sig dit, ja, men om jag kommer ihåg frågeställningen när jag är där, så ska jag försöka besvara! :)

[aammE]
0

De har sådana "antiknark"-ljus (är det inte helt vanligt UV-ljus?) på tåget och centralstationen i GBG. Det ska tydligen göra att man har svårare att se blodkärlen om man är sprutnarkoman, men det går dock att skjuta ändå om man verkligen vill.