Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2871 ggr
schnuckii
0

Concerta funderingar

Jo.

Äter Concerta sedan kanske 2 månader tillbaks. (eller, åh vad svårt det är att komma ihåg sånt!)

Började på 18. Efter 3-4 veckor höjde de till 36 efter att ha kollat vikt och blodtryck.

Nu ska jag tillbaks dit igen var 3-4 vecka för koll av blodtryck och vikt. Nästa vecka blir det en höjning till, till 54.

Ni som äter Concerta, brukar det ta sådan här lång tid för att komma i rätt dos?

Jag tror min läkare hat tänkt att att vi ska stanna på 54 eller 72 (?) och sedan lägga till Ritalin på eftermiddagen.

Jag vet inte. Jag känner mig ju väldigt ompysslad för att jag får så mycket tider. Läkaren och sjuksköterskan nu, och sen blir det även psykolog och arbetsterapeuten. (JAG KANSKE SKA FÅ ETT BOLLTÄCKE!!!)..

Så, hur gick det till för er innan ni fick rätt dos? Hur individuellt är det? Och varför?

(käkar även sertralin 100 mg, imovane, lergigan)

Zaphix
0

Tog lång tid för mig, men det var mest för att det var flera andra medicinändringar som behövde göras som var högre prioriterade.

Tog kanske ett och ett halvt år innan jag kom upp i rätt dos, 108 mg, låg på 72 mg rätt länge tror jag. Trodde att den dosen gav rätt effekt, men visade sig att det knappt gav effekt alls på testet man gör. Fick då höja till 108 mg, och då var det stor skillnad. Kände mer skillnad också, nu inser jag att det här är den dosen som ger bäst effekt på mig.

Äter Ritalin också, tog ett tag innan vi kom på att det behövdes..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

schnuckii
0

Testet man gör? Vilket då?

Ojoj, det verkar som om det kan ta ett tag då jo.. Men fint att du verkar ha fått ordning på det nu.

Zaphix
0

IVA har jag för mig att det heter. Är det där datortestet där man klickar för en siffra som man gör på utredningen.

Genom att göra det testet vid olika dosen kan man se effekten av medicineringen. Hur mycket bättre koncentration man fått, bättre impulskontroll, inte lika hypertaktiv och sånt..

De går såklart på vad patienten säger också, men testet ger en bra vägledninge. Testandet var verkligen bra för mig för att se hur mycket bättre jag blir på saker med conertan.

Behöver inte ta lika lång tid för mig, utan är de bara effektiva bör det inte ta så lång tid att hitta rätt dos.

Under stor del av tiden var jag upptagen med att hitta rätt medicin och dos för annat, så just concertan kändes inte så viktig,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Oliviahack
0

Funkar utmärkt på 18mg!

schnuckii
0

Fint att höra att du fått rätt dos!