Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2766 ggr
Karmatarerskanise
0

AS och ADHD

Mina föräldrar var i dagarna på en föreläsning om Aspergers. Föreläsaren var en läkare som jobbar med Aspergers i 40 år. Hon sa att det är väldigt ovanligt att en som har Aspergers också har ADHD.
Men att många får båda diagnoserna för att läkarna inte är så insatta. Aspergare har många gånger liknande symptom som ADHD.

Vet att vi är många här inne med båda diagnoserna. Vad tänker ni om det här? Äter ni ADHD medicin, och hjälper det?

Frågar alltså nu personer med båda diagnoserna!

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En mycket bra och konstruktiv fråga, Hera!

Själv har jag "bara" Aspergers, men har ofta känt igen en del ADHD-symptom hos mig själv. Det du säger, förklarar detta fenomen till fullo.

Karmatarerskanise
0

Ja det är mycket intressant faktiskt. :)

sudniF
0

Intressant, jag fick ju ADHD först och sen AS.

Vad som är sant och inte vet jag inte, men blir nyfiken på vem hon var som föreläste Glad

Tycker nog att det fungerar lite, men jag har inte fått chans att testa så bra ännu.  Tycker jag har hört andra med kombin som blivit hjälpta men tja jag vet inte.

Karmatarerskanise
0

Kommer inte lägga ut hennes namn här, eftersom det inte var jag som var där och lyssnade, och eftersom det inte känns rätt :)

Hur menar du att du inte fått chans att testa så bra ännu?

Svea-
0

jag har ADHD med stora AS "drag" men ej tillräckligt för att få en diagnos men det står i min utredning.så jag har alltså "nästa" ADHD och AS.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

sudniF
0

#4 klokt :) kände nog så jag med , men tänkte att jag kunde fråga ialla fall, ifall att ;) Ofungerande kontakter, vård och uppföljning av dos. Insättning utsättning olika åsikter olika läkare, glömmer skriva ut mer mm

sudniF
0

dubbelt

HannaM
0

Har känt att det finns mycket likheter mellan diagnoserna när jag gjort olika nättest.

Karmatarerskanise
0

#6 Men usch vad tråkigt att det fungerat så dåligt! Hoppas det ordnar sig!

[Varulv]
1

#8 Ja, en sak som jag tror vi har gemensam är, att vi reagerar på saker och ting i osedvanligt hög grad, både ni ADHD:are och vi Aspbergare. Detta skiljer oss samtidigt från NT:arna. Dessa försöker framleva sina liv så "slimmat" som möjligt, utan att haka upp sig på en endaste pinnal.

Svea-
1

# 10

Så sant! Men tror och tycker ändå att det e mer sunt att reagera och ev agera än att bara flyta med stora massa och bara "ta" att det är så det är eller ska vara för någon annan sa så eller gjorde så!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Varulv]
1

#11 Visst! kära Svea. Håller med dig till 100 procent! Vad vore väl livet förutan reflexioner över detsamma…!? ObestämdFlört

MissInAction
0

Ursäkta men vad är NT:are? Skäms Något som har med norm att göra?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

HannaM
0
MissInAction
0

#14 Tack! Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kaktuz]
0

Jag fick höra att den ADHD dem sätter efter AS inte ha med den "riktiga" sorten att göra, tex att den liknar ADD fast den ger energi ett tag sen kommer lite AS in och vänder.

sudniF
0

#16 hur menar dom med att den kommer in och vänder?

Jag fick ju en ADHD diagnos först, sen efter ett halvår satte läkaren en AS diagnos också. Vissa bitar av vad hon beskriver av det känner jag ju igen, men jag har verkligen inte specialintresse och kan absolut inte hyperfokusera (även om jag hade önskat det). Glad

Izziegirl
0

Jag har båda diagnoserna och fick dem samtidigt! Kan också tilllägga att både jag och två av mina grabbar är utredda hos två av sveriges ledande inom just detta! ADHD-medicin hjälper absolut för mej och en av grabbarna..men inte hos den andra (som enbart har diagnosen ADHD)!

[Kaktuz]
0

Svårt och förklara men så sa iaf mina läkare..

vildvild
0

Båda diagnoserna har jag och Concertan hjälper mig enastående nu för tiden :) tar sammanlagt 108 mg uppdelat på morgon och eftermiddag. Doch fortfarnade lite tungt när Concertan går ur kroppen och får tung ångest under ngn timme.