Hyperfokuserande
I och med rätt dos av centralstimulerande har jag bland annat fått mycket bättre koncentrationsförmåga. Jippie!
Det är egentligen riktigt bra att kunna koncentrera sig, det underlättar såklart ens liv mycket. Det öppnar upp nya möjligheter, vilket är häftigt.
Men det är inte så häftigt när man inte lyckas slita sig ifrån något, hyperaktiviteten har övetgått i ett hyperfokuserande som är mindre lätt att bryta.
Man råkar fastna i webdesignen, man råkar fastna i datorspel och man råkar fastna i dagboksskrivandet. Jag har skrivit dagbok i större delen av mitt liv, men nu börjar det gå till överdrift.. Lyckas inte slita mig ifrån skrivandet så det pågår länge och det blir många sidor skrivna.
Är fortfarande rätt hyperaktiv som tur öär, det gör att det fortfarande kryper i kroppen endel när jag sitter still. Men inte alls lika mycket krypande som utan centralstimulerande, kan ignorera krypandet bättre nu.
Jag har aldrig haft problem att avbryta en aktivitet, det har skett automatiskt vare sig jag velat det eller inte, men nu fastnar jag i saker för länge..
Jag måste alltså lära mig hantera hyperfokuserandet, göra saker med måtta, inte gå till överdrift utan lära mig avbryta.
Men hur gör man då?
Hur gör man för att inte fastna i saker?
Har försökt ställa alarm, men det fungerar inte så bra, "jag ska bara" är en välanvänd fras i mina tankar.
Enda som fungerar är att inte påbörja nåt jag blir hyperfokuserad på..
Nån hjälp? Förutom att inte ta centralstimulerande då..
Baksidan av ADHD-medícin.. Ingen talade om den innan jag började. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Zaphix,
vi aspergare kanske är mera inriktade på devisen "finn dig själv". Fast å andra sidan så behöver vi den inte så mycket, eftersom vi naturligen är rätt självmedvetna av oss.
Mitt råd till dig blir, att du bör försöka inrikta dig på att "finna dig själv". Men jag tror samtidigt att din natur är sådan, att du egentligen inte alls är intresserad utav det.
Utan just du är främst intresserad av… Ja - vaddå? 
Men jag tycker om dig under alla förutsättningar, det ska du veta! 
Jag är faktiskt inte så intresserad av att finna mig själv, det har du rätt i. Jag vet redan vem jag är, jag är en del av allting. Jag är precis samma sak som alla andra, jag är faktiskt exakt det. Jag är föränderlig, jag är inte samma person ens en liten stund.
Kort och gott, jag är.
Lätt att förstå, men det är samtidigt svårt att förstå.
Men vad det har med trådens ämne att göra vet jag inte riktigt.
Hallå! gå gärna in och läs om ett medel som heter Brahmi Rasayana Ayu 5. Det kan beställas från Ayur-Veda i Markaryd. Burken kostar ca 225 kr och är en pasta gjord på frukt och örter och gynnar centrala nervsystemet. Kan vara värt ett försök för att slippa medicinera.
#3: Tack för tipset!
Men jag medicinerar gärna, är inte det som är problemet.
Hahaha…känner igen "Alfons-syndromet"…"ska bara"…
Men med tiden lär du dej att avbryta när larmet går…och bortse från "ska bara". Vet själv att tidsuppfattningen försvinner och jag kan fokusera i timmar. Började med att skriva en dagsplanering…sen höll jag mej till de tiderna som stod på pappret!!! Vilket gjorde att jag fick en hel del nyttigt gjort…och mina projekt startade jag först med på eftermiddagarna…då blir det ett naturligare avslut när consertan försvinner ur kroppen!!