Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 3224 ggr
Tazzar
0

Är det verkligen tics?

Hej!

Jag går på utredning just nu pga misstänkt ADHD och Aspergers Syndrom, och fick igår när jag var på utredningen höra att jag har tics.
Till att börja med, så har jag några småryckningar i muskler runt bl.a ögonbrynen. Det har jag haft i många år, men de märks knappt utåt sett, tror jag. Kan mycket väl tänka mig att det är små tics, då de kommer "bara sådär", och bland kanske nästan lite tvångsmässigt.

Men nu var det inte dem hon tänkte på.

Under några veckor i somras så låg jag mycket på mage framför datorn - det tyckte inte min nacke om… Så sedan dess har jag vänt och vridit på mig, ryckt huvudet åt sidan osv, vill "knäcka" nacken så att den "blir bra". Det var detta hon har lagt märke till. Jag förklarade varför jag rycker som jag gör, och hon svarade att det var tics ändå.

Sedan har jag också lite andra "kraftigare" ryckningar + små ljud. Dessa uppkommer när jag dagdrömmer. T.ex om jag, i tankarna, har en konversation med någon, och jag "säger fel". Då rycker jag till, precis som om någon står framför mig och försöker slå mig. Kan även få ur mig ett litet gnällande/ylande/skällande ljud. "Jag vill inte".
Ibland kommer också ett "Schhh!" - jag vill stoppa tankarna, tänka på annat.
Detta kan hända flera gånger om dagen, ibland med några sekunders/minuters mellanrum. Men bara när ingen annan människa är i närheten. För, som jag har uppfattat det, så ökar dagdrömmeriet när jag är ensam. Såhär har det varit sedan jag var runt 13-14 år. Är 19 nu.

Berättade detta för henne, om ryckningarna som hör till dagdrömmarna. Hon, som har gjort testerna på mig, sa ändå att det är tics det handlar om.
Jag tycker att det här med NP-diagnoser är intressant så jag har ju läst en del, men aldrig läst någnting mer om "varför" tics uppkommer, mer att de kommer helt ofrivilligt.

För mig är det mer dagdrömmarna som kommer ofrivilligt - ryckningarna och ljuden kommer därefter.

Därför känner jag inte riktigt igen mig.

Någon här med tics som kan berätta om det är någonting speciellt som händer, sekunden innan ticsen kommer?

[Varulv]
0

Det låter för mig som om du kanske skulle ha Tourettes syndrom?

Tics hör annars inte samman med Aspergers syndrom, och inte vad jag vet ADHD heller.

Det du säger om "de ofrivilliga dagdrömmeri-episoderna" gör mig lite konfunderad. I princip skulle det kunna röra sig om någon form av epilepsi. "Petit mal" eller något sådant. Kanske bäst att du kollar upp det.

Annars vet jag att både jag och min syster hade några liknande symptom när vi växte upp - vi kunde liksom plötsligt försjunka i oss själva, och var under sådana stunder inte kontaktbara med yttervärlden. Jag minns att våra föräldrar - som givetvis märkte sinnesförändringarna - gjorde smått skämtsamma försök att påkalla vår uppmärksamhet, till exempel genom att vifta med handen framför ansiktet på den av oss som för tillfället var försatt i "trans".

Vad detta kan ha varit för märkligt fenomen vet jag inte alls, men minns för egen del att man var mer eller mindre tom invärtes under en sådan seans. Man så att säga "drog ur sladden" under en tid vilken kunde variera i längd - från säg tio sekunder till flera minuter. Om detta var styrt med ens vilja vet jag egentligen inte heller. I viss mån tror jag, men initieringen kom från omedvetna skikt.

Fenomenet tycks ha växt bort med tiden.

Tazzar
0

Tack för ditt svar Varulv! Glad

Det där med petit mal lät intressant, men jag tror inte det är epilepsi jag har. Det jag tror är mer att det är någon ångest-grej.

För grejen är att jag dagdrömmer hela tiden, och har altid gjort. Ibland är det dock mer intensivt och det är som sagt när jag är ensam som det blir så.

När dagdrömmarna började bli mer läskiga/otäcka i 13- 14-årsåldern, det var då som jag började rycka osv. Sedan har det fortsatt.

Nu räcker det med att jag "säger" eller beter mig fel i en "tankekonversation" som gör att jag börjar rycka eller göra små ljud.

Det hör alltså ihop med vad jag tänker på. Det är därför jag inte riktigt tror att det är tics… (eller epilepsi)

Kan nog säga att jag tycker att hon som har gjort testerna på mig verkar lite allmänt frånvarande också… Visst de är säkert utbildade och kunniga inom detta. Men jag är ändå så rädd att bli feldiagnostiserad nu! Rynkar på näsan

Karmatarerskanise
0

#2 Skulle du känna att det verkligen är fel, så kan du byta läkare.
Du borde kolla upp dagdrömmerierna. För de verkar vara djupa då du rycker till och gör ljud pga dom.