Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: hjälpmedel-stödinsatser
Läst 12479 ggr
coffee-girl
7

Äntligen ett kedjetäcke!

Jag har äntligen lyckats tjata till mig ett kedjetäcke, efter att de länge sa att det "inte finns några hjälpmedel för patienter med ADHD!" Glad

Nu måste jag höra med er andra om det är vanligt att man upplever en sån avsevärd förbättring av livet efter bara några nätter med kedjetäcke, för så bra kan väl inte ett kedjetäcke vara? Eller…? Och vänjer man sig så att det blir som vanligt igen efter ett tag, som efter viss medicin?

Jag kopplar av med en gång när jag lägger mig, och somnar mycket snabbare än utan täcket. Dessutom sparkar jag inte av mig täcket, och vaknar utvilad, nåt jag inte har gjort på länge! Jag är to.m. mindre spänd, har bättre koncentration på dagarna och slumrar inte till lika lätt när jag hart tråkigt. Det känns nästan som ett mirakel att kedjetäcket skulle ge mig en så mycket bättre livskvalitet. Men vad är det annars?

Åh, håller det här i sig kommer jag att vara jättelycklig! Skrattande

HannaM
0

Jag älskar mitt täcke och upplever det fortfarande positvt trots att jag haft det i närmare ett år nu. Märker mest skillnad när jag är borta och inte har det med mig. Eller, blir påmind om hur det är utan kanske är mer rätt.

Svea-
0

Härligt och kul att du fått ett täcke!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

MissInAction
0

Låter superbra!
Jag får erkänna att jag inte kände till kedjetäcke förut. Har googlat lite och undrar vilken sort man ska köpa och vilket pris som gäller?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Spacegirl31
0

Vad härligt att det är så bra och att det funkar på dig!

Jag märkte skillnad snabbt med mitt bolltäcke också.

* ~* Ha en bra dag *~*

kalindas
0

Låter intressant. Glad

Jag sover alltid lite bättre med tunga täcken. Kan man få detta som hjälpmedel? Eller måste man köpa det själv?

/Elisa

HannaM
0

#5 Ja man kan få det som hjälpmedel och du kan köpa det själv men då ska man vara bra rik för dom är inte ett dugg billiga.

coffee-girl
0

#5 Det är lite olika i olika landsting. Ta kontakt med psyk och fråga deras arbetsterapeut (om de har en sån person) om det går att få. Ibland, som i mitt fall, måste man tjata, för det är inte alltid de ens vet att det finns…

kalindas
0

#6 & #7
Ska absolut tjata om ett sådant täcke. Tjata är nåt jag är bra på..Flört

/Elisa

tarotlasse
1

Jag fick ett Kjedje täcke i sommras som tekniskt hjälpmedel.

Och det har fungerat bättre och bättre efterhand tycker jag.

Var lite svårt att vänja sig med denna tyngd i täcket men nu fungerar det jätte bra.

Jag har fortfarande svårt att somna men när jag väl somnar så sover jag betydligt bättre.

Innan jag fick täcket var jag ofta uppe och vandrade på nätterna efter som jag inte kom till ro.

Men i dag med täcket så sover jag betydligt bättre och blir i sängen hela natten.

Kjedje täcke och Boll täcke är inte dom enda tekniska hjälpmedlen som finns utan det finns fler hjälpmedel att tillgå.

Finns hjälpmedel för att hålla tider olika planeringskalendrar osv som kan hjälpa till med vardags planeringen.  

Går nu i  grupp terapi med andra med Vuxen ADHD där vi även fått information om dom olika tekniska hjälpmedel som finns.

O även fått tips om olika metoder och terapier som ger hjälp i vardagen för oss med vuxen ADHD.

Lasse

Spacegirl31
1

Man kan inte få det som hjälpmedel i ALLA landsting. Här får man köpa dem själv. Man kan ju då söka fondpengar t ex för finansiering.

* ~* Ha en bra dag *~*