Varför, varför? Stressad av concertan!
Jag började ju med concertan för ca 2 månader sen och har nu ätit 36 mg i 3 veckor!
I säkert snart 2 veckor har jag blivit helt stressad och upp i varv av den och humörsvängningarna är superjobbiga just nu.
Jag orkar inte ta mig för något, hemmet förfaller, orkar inte laga mat..känner mig helt apatisk..och ledsen, skulle vilja slå sönder saker i frustration och skrika emellanåt!
Jag förstår ju att en höjning behövs. Och jag tycker inte att jag får någon känsla av att concertan hjälper mig på någe vis och får ångest över det och tänker, vad är det för fel på mig? Varför fungerar INGENTING på mig? Snart ger jag upp!
Hade nyss ett utbrott. Skulle sätta upp en tavla, det gick inte bra och direkt blev jag helt galet trött och bara gråter i frustration! Så jobbigt!
Och p.g.a av att jag haft en sådan inre stress/ångest så har jag varit tvungen att ta stesolid.
Emellanåt är fibron alldeles för jävlig och då har jag inget val, än att ta oxycontin och jag hatar när jag måste ta så starka piller och många sorter ihop. Men samtidigt går jag under! Orkar inte..Orkar inte..
Är det vanligt att det tar sådan hiskelig tid, innan man får effekt på concertan? Och att kroppen/psyket kommer så i obalans i början?
Jag är så trött, smärtig, ångest, frustrerad, apatiskt..
Och 50 år och undrar hur länge kroppen orkar stå ut med det här?!
Carpe Diem….Fånga dagen
Hej känner igen mig själv mycket i det du känner, speciellt efter ett par veckor eller om det var ett par månader så ade jag med en sån där tung skit period. Jag har alltid haft problem med ilska, men den var ett tag helt omänsklig och jag blev frustrefdad . Jag kunde reta upp mig på varenda lite skit sak och bli så arg att jag skiakde, idag har det mer eller mindre försvunnit. Har ätit Concerta 54 +18 + 36mg /dag i 1år ca, hade Strattera innan men funkade inte på mig. Om du kan håll ut det blir bättre, tog även någon månad innan jag själv fick effekt av Concertan (för mig blev det en aha upplevelse, som att det vart helt vitt inne i huvet och jag kunde hålla tre tankar bara istället för hundrals samtidigt) Det gjorde även att jag fick mer energi att orka göra dem "tråkiga" sakerna. Må gott nu och du skall se att vänder. Kanske skall läkaren sätta in ngn extra medicin till dig eller ngn kurs? 

Tack vildvild, det var gött att läsa ditt svar
Jag var till ÖVP igår på koll och blodtryck och puls ligger fortfarande bra och sköterskan skulle prata med läkaren om höjning.
Jag väntar fortfarande på den där "aha-upplevelsen" men kanske den kommer!
Bara det att det är ju så frustrerande när tiden går och en höjning är gjord och det känns som om jag äter sockerpiller, förutom att jag blir stressad av concertan just nu..men det kanske är ett tecken på att det måste höjas!
Och jag vill ju få mer energi att göra dom "tråkiga" sakerna..bara det att nu blir man ju bara sittandes. Så frustrerande!
Orkar inte ens gå igenom affären och handla, blir alldeles stressad av för mycket folk runt omkring mig.
Men jag ska hålla ut..Det är iallfall bra, att envisheten finns kvar (inför vissa saker), den försvinner nog aldrig
Carpe Diem….Fånga dagen
Usch vad jobbigt du har det just nu! :(
Tror starkt på att din stress beror på aningen för låg dos…så jag håller tummarna för att det försvinner när du höjer lite!
En nära vän till mej upplevde det exakt på samma sätt, men fick sin "aha-upplevelse" redan vid 54mg…så håll ut!

Tack och kram, Izziegirl
Carpe Diem….Fånga dagen
Hoppas det är som ni skriver, att dosen är för låg :)
Har själv precis börjat äta Concerta, 3 v nu m 36 mg.
Första veckan kändes toppen, just nu dippar jag både i ork & humör. Känner mig pirrig/darrig i hela kroppen fram till på em, då det släpper & jag får lite mer energi…..
Ska äta 36 mg en vecka till & sedan ska jag prova att öka dosen till 56 mg….. hoppas det vänder då :)

#5 Det är ju precis så jag känner mig! Det kändes ingenting de första veckorna, sen kom det där pirriga/darriga/stressande känslan och dipparna i ork och humör! Konstigt.. Men skönt att höra att någon annan har likadant
Började du redan på 36 mg eller?
Jag hoppas verkligen att det blir bättre när jag får öka till 54 mg, annars vet jag inte vad jag tar mig till..
Jag är inne i vecka 5 nu med 36 mg!
Carpe Diem….Fånga dagen
Började med 18 mg första veckan, samtidigt som jag satte ut stratteran jag hade tidigare.
Har också ont i kroppen, typ fibro, sedan en 20 år. Den känns verkligen inte bättre av detta med concertan….. mer ont & mer feberkänsla/inflammation i kroppen….. blääää.
Nä, funderar starkt på att höja dosen lite tidigare…. har det hemma :)

Äter du någon smärtlindrande medicin för dina smärtor?
En vännina till mig äter oxå Concerta, hon har även fibro, och hon sa att: vänta du, när du kommer upp i dos, då kommer också smärtorna att bli bättre!
Och det hoppas jag verkligen..
Nu tjafsar ju läkaren på ÖVP att jag inte får höja concertan innan jag pratar med läkaren på VC och där finns ingen tid förrän om flera veckor!!
Fast jag säger att jag får väl strunta i att ta oxycontin tills jag fått prata med läkaren, men dom lyssnar inte på en
Jag har ju också tabletterna hemma och läkaren sa, att en höjning skulle vara ok om jag inte tog oxycontin.
Så..jag har skött min medicinering själv i alla tider och ändå så kan dom inte lita på en
Jag ringde även läkemedelsupplysningen, för jag tar alltid reda på om mediciner går ihop innan jag börjar med något nytt och där sa dom att Concerta och oxycontin INTE hade någon krock, mer än att dom är stämmningshöjande bägge två.
Så det skulle väl vara det då, att dom är rädd att man ska börja droga på dom..eller vad dom nu tänker..
Jag vill ju verkligen inte känna att jag måste välja att antingen ha smärta eller stress i huvudet!
Jag måste ju få hjälp mot ADHD och samtidigt måste jag ju ha smärtlindring, för bara panodil hjälper inte.
Usch, vad jobbigt det är..just nu har jag sån smärta i kroppen att jag mår illa och jag har en sådan ångest inför framtiden!
Hur dom bara låter en vänta och glömmer bort en mellan samtalen på ÖVP!
Har man ADHD så är det ju fruktansvärt påfrestande och det ska ju dom verkligen veta
Carpe Diem….Fånga dagen
Är emot starka smärttillande…. + att jag aldrig hittat ngt som funkar riktigt bra : /
Håller det i schack med receptfritt smärtstillande om det blir för illa, det bästa för mig är att röra på mig, försöka träna. Pga adhd'n då (troligen…), så får jag liksom aldrig ordning på det där med träningen, men kan rekomendera Qi Gong!! Funkat kanon på mig, under perioder när jag tränat då vill säga ;)
Funkar även lugnande för den inre stressen :)
Men mitt problem är att jag sällan kommer så till ro så pass att jag får ngn struktur på det……men men lite är bättre än inget ;)
Hoppas det löser sig på medicinfronten!!!
Ökade idag…… får se hur det känns :)

Jag mår fortfarande inte bra på concertan.
När jag höjde till 54 mg för någon vecka sen, då gick kroppen helt i spinn och det utlöste en panikattack!
Min kontaktperson på ÖVP pratade med dom på Janssen-Cilag, dom som tillverkar concertan och dom sa att troligen har jag en grundångest och när ämnena frisätts i concertan, då får jag ett ångestpåslag..
Suck, så drygt det är! Så jag får äta stesolid tillsammans med den.
Någon som upplevt liknande?
Samt att jag fick veta att det inte krockar med oxycontin..tack gode gud för det, för det är det enda smärtlindrande som hjälper mig vid för mycket smärta!
Jag tycker även att jag blir mer smärtig av concertan.
Någon som någonsin funderat och kännt att cipralex och Concerta krockar på ett obehagligt sätt?
Någon som haft lika jobbigt med ångest så länge som 3 månader med Concerta?
Kan det också vara så, att det kan ta så pass länge innan man får någon effekt av concertan och att man känner sig lugn med den?
Jag är ju helt inne i att "mig hjälper den inte" men så har jag ju också jätteproblem med impulsiviteten och dömer ut saker o ting snabbt..men samtidigt är det ju jättejobbigt att ha en sådan ångestkänsla och muskelspänningar i kroppen av en medicin.
Men det kom mer när jag kom upp i högre doser. Kände inget nämnvärt i början på 18 mg.
Jag sov också bättre i början, men det blev sämre med det nu oxå.
Så jobbigt så..
Carpe Diem….Fånga dagen