Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 10419 ggr
Izziegirl
2

Dumma ordspråk!!!

Har väldigt svårt för det där när folk säger "det är tanken som räknas"!!!

Hur kan det vara så??? Vad menar dessa människor egentligen?

Jag vill bara skrika rakt ut: DET ÄR DET DU GÖR SOM RÄKNAS…i alla fall i min värld!

Hatar dessa jä…la ordspråk! Usch vad arg jag blir…och är just nu! Grrrrrrrrrrrr……..

hus-musen
1

Ibland är tanken god, du ville tex hjälpa någon med att baka en kaka. Men tyvärr brände du kakan och den är oätlig. Därav som en tröst säger man jo men "det var ju tanken som räknas" eftersom ditt uppsåt var att göra något bra men det sket sig.

Qui dormit, non peccat

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eller om jag vill hjälpa en gammal dam upp i bussen: "Nej men tack! men det går alldeles utmärkt - jag klarar mig bra själv! (Hon ville verkligen visa för sig själv att hon ännu klarar av det). - Men tack i alla fall - tanken var god!

Flört

Sweetelle
1

Förstår syftet med ordspråket men håller med Izziegirl om att det är superdumt. Självklart är det det som man gör som räknas, inte vad man tänker.

Har retat mig nåt grymt på det där korkade uttrycket!

Svea-
0

Mmmm… blir oxå irriterad på divrese ordspråk…

Man ska inte slänga sten i glashus…

nänäää…

Ska man glashus på sten då?

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Joanna76]
0

Håller med, finns massa dumma ordspråk som sällan stämmer.Cool

[Varulv]
1

Ja; smaka på dessa:

• Trägen vinner.
  • Ont krut förgås inte.
  • Den som sover syndar inte.
  • Genom sig själv känner man andra.
  • Livet är kort - konsten är lång.
  • Inte straffet utan saken gör martyren.
  • Till vishet hör förståndets kunskap om eviga ting, till vetande hör förnuftets kunskap om timliga ting.
  • Goda lagar föds av dåliga seder.
  • Allt sött mättar fort.
  • Liten tuva stjälper ofta stort lass.
  • Ingen lag påbjuder, vad naturen förhindrar.
  • Du skall älska din nästa såsom dig själv.
  • Herrens fruktan är vishetens begynnelse.
  • Stolthet går före undergång och högmod går före fall.
  • Den som gräver en grop, han faller själv däri, och den som vältrar upp en sten, på honom rullar den tillbaka.
  • Intet nytt under solen.
  • Allting har sin tid.
  • Bättre en levande hund än ett dött lejon.
  • Ve dig, du land, vars konung ett barn är.
  • Allt kött är hö och all dess härlighet är såsom ett blomster på marken.
  • Ingen kan tjäna två herrar.
  • Arbetaren är värd sin lön.
  • Att vara är att förnimmas.
  • Känn dig själv!
  • Missbruk upphäver inte bruket.
  • Örnen fångar inte flugor.
  • Om smak skall man inte diskutera.
  • Enighet ger styrka.
  • Nöden är uppfinningarnas moder.
  • Ingen regel utan undantag.
  • Lättjan är djävulens hyende.
  • Full mage studerar ogärna.
  • Tjut med vargarna, om du vill vara med dem!
  • Kläderna gör mannen.

Skrattande

Izziegirl
1

Jag förstår vissa ordspråk och några är riktigt bra! Men jag kan inte förstå när folk använder dessa ordspråk som nån slags ursäkt!

Varför är det så himla svårt att säga som det är?

Ibland känns det som om jag bara går runt och får gissa mej till vad folk menar. Jag kan ju inte ta det ordagrant…men jag har ingen större förmåga att läsa mellan raderna heller…inte undra på att det lätt blir missförstånd!

"Det är ju tanken som räknas"…för mej betyder det: Orken/lusten tog helt enkelt slut…så du får nöja dej med att tanken fanns för en kort stund i alla fall!!!!

Men säg det då….istället för en massa onödiga ord som ens inte är dina egna!

Svea-
0

# 7

håller med…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

MoaL
1

Jag gillar ordspråk. Ofta stämmer de mycket väl.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Star68
0

Jag gillar också ordspråk…men bara om de används "vid rätt tillfälle"… Tyvärr är jag själv en så'n som lyckas använda dessa ordspråk lite slarvigt ibland… Oj, så FEL det kan bli!! Vill nästan bita av mig tungan när jag är så klumpig!

[Varulv]
0

"Av barn och fulla gubbar får man höra sanningen."

- Det är också ett ordspråk. ObestämdFlört

Banankaka320
1

Jag gillar ordspråk (som jag förstår xD), men som #7 säger så gillar jag inte heller att folk använder de som ursäkt ibland :)

[Varulv]
0

#7 Kanske menar du ungefär såhär:

"Här ligger det ett barn och dör på gatan. En person kommer förbi och känner medlidande med det döende barnet, men drar vidare. Barnet tänker: 'Tja, han visade ändå ett medlidande, och det är ändå tanken som räknas'."

Typ så? Obestämd

Izziegirl
0

Hmm…jag menar att många ordspråk används på helt fel sätt och av fel anledning.

Ordspråken är väl ändå inte menade som "färdigskrivna" lögner/ursäkter bara för att ta sej ur vissa situationer!?

Jag ser många ordspråk som ren och skär humor…för nu är det ju så att jag tänker i bilder…och det blir bara så otroligt komiskt när det kommer till just ordspråk :)

Men just det där…"Det är ju tanken som räknas"…har jag så himla svårt för!

Ska försöka förklare hur jag uppfattar det när nån säger så till mej!

Hmm…för mej är TANKEN fröet till handling! Dvs en tanke föregår alltid en handling…oavsett hur kort eller lång den var. Om man inte låter TANKEN gå vidare till en handling…då dör den…där och då! Vilket för mej betyder att den förlorar sitt syfte. Hmm…nu handlar det om just detta ordspråket…inte att vi ska agera på alla tankar vi har!!!

Vet inte varför jag fastnat i just detta…men så har det varit ett tag nu. Förstår helt enkelt inte varför folk inte bara kan säga som det är…med deras egna ord!!!

Här om kvällen när jag skrev inlägget hade en kompis till mej just ringt. Vi hade kommit överens om att hon skulle handla med en säck med hundmat till mej redan flera dagar innan…vilket hela tiden flyttades fram i tiden! Hundmaten var nästan helt slut den kvällen och hon hade lovat på heder och samvete att hon skulle ha med sej en säck på kvällen…men icke! Hon kom inte alls!! Utan ringde sent och då fick jag detta jä…la odrspråket som ursäkt! Till saken hör att jag går ut med hennes hundar flera ggr i veckan…utan att förvänta mej nåt tillbaka!

Zaphix
0

Jag använder ¨fyra ordspråk rätt ofta.. Tycker mycket om dom.

"Kasta inte sten när du sitter i ett glashus"

"Den som gräver en grop för andra faller ofta själv där i"

"Ropa inte hej förrän du kommit över bäcken"

"Somliga straffar Gud med detsamma"

Gillar ordspråk, tycker om att det många gånger är så vassa och träffsäkra. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Och såklart!

"Som man bäddar får man ligga"

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Jag säger bara:

"Ropa inte hej förrän du har ett bäcken"

search
0

#17  Skrattande

ordspråk är en fantastisk bas för kreativ språklek!

MoaL
1

Jag använder ordspråk då och då, men jag uppskattar fler ordspråk än jag använder. :) Bland annat ett jag gillar är "Som man känner sig själv känner man andra", för det är sant.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Varulv]
0

"Den gud vill förgöra, slår han med vansinne."

"Medan gräset växer, dör kon."

Flört

P.S. Förstår nu, efter din förklaring, din frustration, Izziegirl. Din kompis betedde sig ju minst sagt gement taskigt emot dej! SkrikandesKyss D.S.

LenaR
0

Det var ett tråkigt sätt att använda ordspråket som Izzie råkat ut för.

Jag använder det bara till andra för att trösta dem. Som när någon försökt göra något snällt för en och berättar varför de inte lyckats, då kan man säga "det är tanken som räknas". För att man uppskattar den ansträngning de trots allt gjorde.

Att själv använda uttrycket för att ursäkta sig, det låter lite… slarvigt…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Varulv]
0

#21 Ja, eller som att snusförnuftigt kommentera någon som har klantat sig: "Ja du, som man bäddar får man ligga!" eller kanske: "Du ser: synden straffar sig själv!" eller rentav: "Du får faktiskt skylla dig själv!"

Ingen blir hjälpt av sådant tal.

Izziegirl
0

Ordspråk jag tycker om och förstår!

Var mot andra som du själv vill att de ska vara mot dej! :)

Att skiljas är att dö en smula!

Dra inte alla över en kam!

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan!

Lögnaren blir bara trodd en gång!

Gammal kärlek rostar aldrig! :)

Ögonen vill ha mer än magen!!

Nöden har ingen lag!!!

Våld är den enfaldiges sista utväg!

En sann vän är någon man kan dela tystnaden med!

Hmm…gillar en hel del ju! ;)

VeganGeek
0

Jag har inte så mycket emot ordspråk. Men folk säger så mycket konstigt det är inte mycket att göra åt.

Fast jag älskar ordlekar även om jag inte alltid förstår vad folk svamlar om.

Ont krut förgås inte (så lätt) är en felöversättning av tyskans Unkraut vergeht nicht, 'ogräs försvinner inte'

"Somliga straffar Gud med detsamma" finns även med fortsättning

"Somliga straffar Gud med detsamma, andra först efter en stund"

[Varulv]
0

#23 Av dina exempel gillar jag särskilt:

"En sann vän är någon man kan dela tystnaden med!"

#24 Ha ha! Skrattande Ditt inlägg var humoristiskt! Flört

Marylina
0

Själv tycker jag om ordspråk och andvänder dem när det passar in. Jag brukar inte ha några problem med att förstå dem utan tycker att de är logiska och beskrivande för olika företeelse och egenskaper.

Ett som jag däremot inte kan bli klok på vad det betyder är

"att lägga lök på laxen"

Betyder det att man förbättrar någonting eller att man försämrar någonting.

Jag vet hur jag tolkar det men jag har hört det användas tvärt emot min betydelse flera gånger så jag börjar bli osäker.

HannaM
1

#26 Det måste ju variera beroende på om man gillar lök på lax eller ej=) Nej men jagtror, i min värld att det är att försämra.

LenaR
0

Jag vet inte heller vad lök på laxen ska betyda. Själv tycker jag både lax och lök är gott så…

Det finns andra uttryck som också förvanskats. Att göra någon en björntjänst används som att man gör någon en jättetjänst, fast det egentligen är att göra någon en välment otjänst. Från en fabel om en björn som slog ihjäl sin vän haren när haren plågades av mygg.

Eller att gråta krokodiltårar, det gjorde en fabelkrokodil för att locka byten att tycka synd om den, men det används ibland om någon som storgråter.

Finns säkert fler såna som ändrat betydelse.

[Varulv]
0

"Nu har han pinkat i det blå skåpet" är kanske inte direkt ett ordspråk, men nästan. Hur som helst så finner jag det rättså intressant… Obestämd

…Undrar, vad det egentligen betyder…

Marylina
1

I min värld också.

" 28

Jag tycker inte att något av de ordspråken ändrat betydelse. Björntjänst är något som inte är så bra för mottagaren och krokodiltårar betyder hyckleri för mig.

"29

Det har jag aldrig hört. Däremot "skitit i det blå skåpet". För mig betyder det att man gjort bort sig eller gått för långet

[Varulv]
0

#30 Tack för tillrättaläggandet! - Och förklaringen! FlörtGlad

kalindas
1

Lite OT/nerdkunskap. Flört

Men citatet "skitit i det blå skåpet" kommer ursprungligen från Göta Kanal filmerna. Där Loffe Carlsson säger det.

Innan dess var inte detta uttryck känt för den stora allmänheten och ens känt överhuvudtaget. Glad

/Elisa

[Varulv]
0

#32 Intressant att få reda på det! Tack! kalindas. Glad

LenaR
0

#30 Det jag skrev var att många använder uttrycken tvärtom mot vad de betyder. Det går ändå att förstå vad de menar, men precis som med "lök på laxen" måste man ha lärt sig vad de betyder, det går inte att resonera sig fram till.

#32 Ja Loffe Carlsson hittade på många personliga omskrivningar. Kul att något fått fäste i vardagsspråket!

Marylina
0

… i det blåa skåpet är ett gammalt uttryck och ska inte tillskrivas Loffe. Han har inte hittat på det. Däremot är det roligt att det får ett nytt uppsving tack vare honom.

Jag förstod inte alls vad du menar med att lära sig vad "lök på laxen"betyder och att man kan förstå ändå vad ordspråk betyder.

LenaR
0

#35 Hehe, jag trodde jag hade det kristallklart forumlerad… Tungan ute

Vet du vad "som lök på laxen" betyder? Är det något positivt, som pricken över i:et, eller något negativt eller udda, som sneakers till långklänning?

Jag har ingen aning. Jag tror man måste veta vad uttrycket betyder. Det går inte att logiskt tänka sig fram till betydelsen.

Och på samma sätt måste man ha lärt sig vad det betyder att gråta krokodiltårar eller att göra någon en björntjänst. Annars är det lätt att använda uttrycken fel.

Klart som korvspad? Oskyldig

Marylina
0

Oh ja, nu fattar jag vad du skrev. Nu återstår bara betydelsen av "att lägga lök på laxen". Skrattande

Jag tror att jag vet.

[Varulv]
0

"Lägga lök på laxen" betyder väl ungefärligen att göra något olämpligt, så att det goda skär sig eller försämras. Man bör således inte lägga lök på laxen!

"Som grädde på moset" är ett närstående uttryck. Men detta betyder mestadels att "krydda" så att något gott blir ännu godare - kanske med bi-betydelsen att göra något om inte dubbelt så i alla fall nästintill onödigt, alltför lyxigt.

Rätta mig gärna! Flört

Marylina
0

Jag håller fullkomligt med dig beträffande båda ordspråken. Men jag tycker att man börjat använda "lök på laxen" som "grädde på moset".

Då blir jag förvirrad. (ännu mera förvirrad)

HannaM
0

Men lök och lax är det ju inget fel på.. purjolök och lax.. mums. Alltså, det är svårt med ordspråk som handlar om mat, vi har ju faktiskt olika prefenrenser. Sen har jag nog uppfattat ordspråket på det viset att lök på laxen är något som försämrar.

[Varulv]
0

"Att lägga ris på börda" finns ju även som talesätt…

VeganGeek
0

#41 fast det hör ju inte hemma bland maten utan är ganska logiskt eftersom man menar ris som i kvistar och så..

[Varulv]
0

#41 Skäms …och jag som alltid trott att det hade med maten att göra… Gråter "Ris" - en maträtt…

VeganGeek
0

#Lätt hänt jag gissade nästan det av din post!  Glad

de flesta är nog vana vid sånt ris man äter.

Marylina
0

Skrattande

Sen har vi ju "binda ris åt egen rygg"

Inte heller det en maträtt.

[Varulv]
0

… och "kacka i eget bo" …

Ove-D
0

En gång när jag bad om en förklaring vad en person menade med ett uttryck fick jag svaret:

"Jag orkar inte stånga mig blodig."

… men det var ju inte det jag ville heller utan ville bara ha en förklaring på vad han menade med en sak…  Han ber mig gissa vad han menar och jag gissar och gissar och gissar och hans äger aldrig när jag har "rätt"… Dvs jag får aldrig reda på vad han menar… osså säger han att jag ska kliva ur min rymdraket (och syftar på "I rymden finns inga känslor")… Men om det är just utsidan av "rymdraketen" som jag behöver förklaring på så… jaja han VILL ju inte ens försöka förklara… Det kan jag inte kalla för en vän. :-(

Labolina_73
1

ett ordspråk eller citat som jag finner ganska bra är av Lasse Åberg.

Gå fort och le ofta så ser ingen att du är ful.

kanske lite elakt som så men om man ler och ser glad ut lägger ingen märke till hur man ser ut,, vilket jag tycker är bra,, allt har inte med utseende att göra utan hur man är som person.

//L