Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3981 ggr
annaok
0

Hjälp och stöd vid ADHD.

Hejsan. Jag är 20 år och fick nyligen diagnosen ADHD ställd på mig. Jag har sökt på flera sidor men hittar ingen bra hjälp hur man ska hantera detta. Jag pluggar på universitet och kan inte koncentrera mig. finns det någon slags hjälp att strukturera vardagen? MVH Anna

[Joanna28]
3

Hej annaok!

På universitet brukar de ju erbjuda extra hjälp för de som har NPF. Jag tycker att du ska tala med exmpelvis studievägledare eller kurator om du känner dig trygg i det.

Väljer man inte att medicinera så finns det ju faktiskt annan hjälp man kan få. Just nu så är det det enda som poppar upp i huvudet. Att du kan vända dig till universitetet.

Lycka till!

Karmatarerskanise
0

Håller med #1. Prata med en studievägledare eller liknande. De ska veta vilket stöd du kan få av skolan.

[Kaktuz]
1

Kommunen ska ge dej hjälp, som tex boendestöd eller liknade så du kan klara din vardag. Tala med din läkare om det.

schnuckii
1

Min läkare frågade mig om jag ville att hon skulle skriva ut ett intyg på att jag måste få ha en paus mitt i prov!

Sedan pratade jag med min lärare och har sagt att ibland behöver jag bara få rusa ut och göra något annat en stund. Hon har varit förstående.

Men som sagt, paus i prov, paus mitt i lektioner och så när jag haft riktigt jobbiga dagar, så har jag haft med mig en korsordstidning för att "vila" hjärnan med något annat.

tarotlasse
0

Prata även med din läkare om vad för olika behandlingar o hjälp som finns i din närhet.

Jag har precis genomgått en grupp terapi för personer med Vuxen ADHD

Där vi fick hjälp o råd hur vi kan struktrera upp vår vardag på olika sätt.

Vi fick även här information om vad för olika läkemedel som finns för oss med ADHD och det fanns ett flertal som jag alldrig tidigare hört talas om.