Första dagen med Ritalin
Min 6 åriga son började med Ritalin idag. Hela dagen har varit underbar..ingen hyperaktivitet alls nästan. Jag undrar om effekten verkligen kan vara så snabb eller om det helt enkelt var en jättebra dag idag`?

Ja effekten kan vara så snabb.
Så var det för mig och mina söner.
pEr
Har för mig (det lilla jag läst och kommer ihåg) att Ritalin och Concerta är.. Nånting, men ja att dom har direkt verkan. Jag går på Concerta för min ADHD, och precis som med din son så kände jag direkt hur medicinen började funka. Tror bara det tog några minuter för mig. Så det är inget fel utan det ska vara så, i alla fall om jag kommer ihåg rätt, haha.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Centralstimulerande är direktverkande, så japp, det kan ge effekt redan från början. Dom flesta verkar dom behöva experimentera med doseringen ett tag för att nå full effekt av medicineringen.
Hej!
Jag säger som dom andra, ja, det känns direkt. Underbar känsla nästan direkt man fått tabletten i mun :) Men, för mig blev det redan efter 4 dagar jobbigt igen, hade tydligen redan "vant" mig. Det kan ta ett tag att komma i rätt dos o då ha lite motgångar, men i stort sett är det ett under!
Lycka till!

Jag gissar på Ritalinkapslar. Det har mina söner.
pEr
Du menar dem utan små kulor i, såna man tro sig kan dela ? Jag har haft dem, med innerhåll i, sen vanliga tabletter. Men jag bli ändå lite så där att ge till barn. Eftersom de är viss ämne i det. Concerta fungerar på min dotter perfekt, och det var de fösta dem sa dem ville prova. Själv fick jag mer vuxen medicin som förslag. Så som Rittan. Fast den gå jag inte på nu.. Pga mycket.

Om jag inte är helt missinformerad så är både Ritalin och Concerta Metylfenidat och inget annat?
Skilnaden är i kapslarna och att Concerta är en rätt avancerad sak där medicinen släpps ut i, i brist på bättre ord, flera omgångar medan Ritalin kapslarna släpper hälften först och resten sen. Om jag, som sagt, fattat rätt?
Själv har jag tabletter. Går bra det med.
pEr

Jag har haft Medikinet (Ritalin fast billigare) tabletter sedan början av September. Funkar väldigt bra för mig.
Det enda "kruxet" är att komma ihåg att ta dem hela tiden.
Ska kanske prova kapslar men känner ingen panik över det just nu.
Sönerna 12 & 14 har som sagt Ritalinkapslar och det funkar väldigt bra för dem.
Concertans kapsel är en smått genialisk uppfinning. Har för mig det finns en video nånstans där de visar konstruktionen.
pEr