Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 7546 ggr
JohannaEkroth
0

Video - Genom mina ögon

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såhär ser jag på saker, allt som oftast. Oftast när jag är trött och inte orkar koncentrera mig, eller inte koncetrerar mig tillräckligt för att fokusera normalt. Flört

(Slutade fungera förut, hittade en som fungerar igen)

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
0

Oj, jag trodde det var normalt att se på omgivningen så Obestämd

[Varulv]
0

Faktiskt jag också! Jag satt och undrade, alltmedan jag såg videon, "what the point was?"

JohannaEkroth
0

NT ser allting skarpt helatiden. Inga suddiga efterstråk av föremålen när de rör på sig. Om ni förstår hur jag menar. Allting de ser är knivskarpt helatiden även fast föremålen rör på sig. Jag vet inte om man kan kalla det högre uppdateringsfrekvens mellan ögonen och hjärnan. Ni vet antal rutor per sekund som på film. Ju lägre desto suddigare/hackigare. Det finns ju någonting som heter rörelseoskärpa på en del kameror, det är lite autistseende.

Men jag kan tycka att det är ju det som är vackert, dessa ljusspel som blir efer föremålen. Det kan man titta på i flera timmar. Foten i munnen

[aspie]
0

Fattar inte hur de kan veta att det är just så en med AS ser det och att NT inte ser det så. Lika konstigt som att de säger att hundar inte kan se färger men ändå kan hundarna skilja på färger har jag sett i program. Hur kan de veta? eller gissar de bara kanske?

Emaljoh4
0

Jag ser inte sådär, mina ögon blir dock suddiga

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
0

4: Nu vet jag inget om hundars färgseende, men är de färgblinda ser de väl gråskalor? Att blått är en nyans av grått och rött är en annan, beroende på hur mycket ljus respektive färg reflekterar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
0

Jag ser precis så.

[aspie]
0

#6 Jo men jag undrar HUR de kan veta att hundar inte ser färger

Zaphix
0

#8: Aha, då förstår jag. :)

Då gissar jag lite igen, kan ju vara genom att analysera hjärncentren, och se vilka delar av hjärnan som har hand om vad, och vilka delar av hjärnan hundar saknar i jämförelse med människor och tvärtom.

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

#9 Ja jag förstår mig inte på det alls. Mycket av forskningen är ju bara gissningar kan jag tänka mig

[Varulv]
0

Det här var omvälvande för mig. Videon kändes naturlig för min kognition, men jag har aldrig tänkt på utifall rörelser "eftersläpar" på det där tydliga sättet för min syn. Måste analysera det!

När jag tänker på saken, tycker jag mig förstå bättre varför jag hade så svårt för fotboll och squash i skolan…

Färgblindhet så. Trots att ämnet är "off topic" och borde förpassas till en annan tråd, så tror jag att just jag, genom följande kommentar, kan stilla mina kamraters vetgirighet på den punkten.

Hundar anses "färgblinda" och är det nog, liksom de flesta andra däggdjur. Endast människan, några ap-arter och eventuellt enstaka andra däggdjur har så kallat trikromatiskt färgseende (vilket också är vanligt hos fåglar och kräldjur och även insekter). - De "färgblinda" då? Jo, de finns även som en genetisk variant bland människor. Dock inget aspie-drag, vad man vet (själv har jag "normalt" trikromatiskt färgseende och är tillika aspie). Dessa "färgblinda" är  emellertid faktiskt inte färgblinda, så etiketten är grovt missvisande. De "färgblinda" är dikromatiskt färgseende. I praktiken innebär det, att de kan ha svårt för att åtskilja rött och grönt, och benämner dessa kulörer hellre med samlingsnamnet "gult". Men många dikromater har ändå inga svårigheter med särskiljandet - "rött" ser de som varmt brunt, och "grönt" som blåaktigt "kallt" brunt. Så det är bara i vissa mycket speciella situationer som de riskerar förväxling.

En intressant sak i sammanhanget är att det också ibland mänskligheten tycks finnas vissa individer som är tetrakromatiskt färgseende. Med andra ord utrustade med ett hyper-exeptionellt färgseende.

NaimaG
0

Dimmsyn. Här sitter en som har både dimmsyn och mörkerblindhet.

#4 Hundar ser i färg. De ser gul, beiget och blått.

[Varulv]
0

Just det, det var precis det jag sa.

Beträffande "rörelseoskärpa" med ty efterföljande eftersläpningseffekt, så har jag kollat det lite närmare hos mejsjälv nu. Och funnit, att rörelser, man inte följer (eller inte kan följa) med blicken, formerar ett "svep", där föremålet inte urskiljs alls i detalj. Medan en rörelse, som jag  kan följa (en, som liksom redan är inprogrammerad i hjärnan), låter sig detalj-ses av mitt öga.

Zaphix
0

Alltså, satt och tittade på filmen igen. Jag ser inte så.

Men hur vet ni som ser så vad de vill visa med filmen, ifall ni ser så i vanliga fall också?
För er borde det väl se ut som alla andra filmer?

Eller ser ni så bara ibland?

Blir nyfiken ju. :)

Min och Dackes blogg

NaimaG
0

#14 För mig blir det lika svårt att se den filmen som det är att se 3D filmer.

JohannaEkroth
0

#14 Jag ser så som i filmen när jag är trött (av stoj och stim och för mycket sociala grejs) och inte orkar koncentrera mig på att fokusera normalt med skärpa.

När jag "drömmer mig bort" kan jag medvetet se på saker så.

Så jag vet skillnaden. Tungan ute

[Varulv]
0

Det här var ändå rättså intressant…! Så som du ser, BusHanna, tror jag ändå inte att jag själv ser… Obestämd

sudniF
0

Själv sitter jag och är fasligt nyfiken just nu, men min internetuppkoppling är så seg nu så titta på filmsnuttar är bara att glömma :P

MoaL
0

Det går inte att se videoklippet längre. :S

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Varulv]
0

Nej, märkte det även jag.

sudniF
0

jag slipper vara frustrerad av nyfiken då? Flört

eller nä nyfiken är jag ju fortfarande.

[Varulv]
0

Ja, tyvärr…

Håller med: fruktansvärt nyfiken är även jag!Tungan ute

JohannaEkroth
0

Hittat den igen för alla nyfikna!

Nu kan vi fortsätta debattera:

[Varulv]
0

Super-kul, Hanna!

Såhär på distans vill jag beskriva filmen så: Den vill visa att vi autister (och förmodligen även ni ADHD:are?) fokuserar på enormt mycket detaljer - än här och än där. Det är inte så - för min del - att viljan styr. Nej, det är en slags betingning som leder uppmärksamheten till olika detaljer.

Men nu ska ni höra. Något, som har gjort det etter värre för mig är, att jag någon gång, i en fördold barndom förmodligen, fått förmaningar om, att inte låtsas om de där uppmärksamhetspockande betingningarna. Dubbel börda, således, för min del. Just detta är det som jag finner så jobbigt: dels stjäl massa saker uppmärksamheten. Men inte nog med det: för varje "stöld" måste jag, med mitt icke-automatiserade medvetande, ställa tillrätta sakernas tillstånd, och inte låssas om stimuli, vilket inte är det lättaste. Det tär på energin, ska jag säga.

Någon annar, som upplever sig vara såsom jag? Cool

Star68
0

Tack Hanna, detta var MYCKET INTRESSANT! Efter att ha sett filmen genom AS el NT "ögon" så blev jag lite full i skratt, pga att jag återigen känner igen mig så väl…gissa i vilken del… ;-) Varulv, det kan tänkas att jag ofta funkar lite som du beskriver det (ibland iaf), jag har dock inte tänkt så mycket på det tidigare. Det tål att fundera vidare på… :-)