Bup vs VC
http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/nu-ska-barnen-fa-hjalp-pa-vardcentralerna(3032172).gm
Men med mina tankar och ord så känns det som att föräldrar och skolan "stämpla" sina barn på att dem har något för att utredas. Jag vet ett fall där mamman har fyra söner, ena fick diagnosen ADHD, sen körde hon rejs på dem andra med fast dem inte hade det enligt bekanta etc. Nu får hon Vårdbidrag för alla fyra..
Fast det där är väl jättebra, att fler unga kan få hjälp med psykiska problem?
Rör väl inte bara barn med NPF?
Men det du slriver är förståss inte bra, känns som en del av en diagnoshysteri.. Det anser jag att BUP borde vara mer restrektiva med, att bara utreda barn som har faktiska problem i vardagen/skolan. En diagnos kan skada så mycket mer än det ger om det blir fel.. Dessutom är en utredning en jobbig process, gör nog barnen lite väl medvetna om sig själva.
Ha sett så många exemple på onödiga utredning pga pengar… Men visst sen är det väl bra om VC ska hjälpa till för minska kö, men sen är det ju de, varför är de kö.. Det var det inte för några år sen..
Jag tycker det såg bra ut … Jag skulle tro kommer kommer hjälpa barn med andra problem än NPF.
Vet många barn här iaf som skulle behöva någon vuxen o prata med en kurator eller nått men på min dotters skola har dom bara en som kommer en dag i månaden. Och till henne är det kö.
Det är en hård värld där ute även för friska barn. Barn som inte har någon vuxen att prata med.
Men ska man inte förutsätta att en riktigt utredning på en VC faktiskt kommer fram till ett korrekt resultat? Varför ifrågasätter ni att vissa har fått en diagnos, när den har gjorts korrekt? Eller vet ni att utredningen inte har gjorts korrekt?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ingen aning här görs inga npu utredningar på vc