Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3158 ggr
[Kaktuz]
0

ADHD pga missbruk

Har en del missbrukare i bekantskap, från flera år bakåt, och några av dem som har lyckads gå ur den inda cirklen har fått diagnos ADHD. Men de är som jag sa: Ta man vissa "saker" beter man sig som hyperaktiv och när man inte tagit det på några dagar bli vissa hyperaktiva av det eller psykologiska. Det verka som dem flesta får diagnos för att klara av den nya vardagen, men dock med ADHD medcin som innerhåller ämnen som påmionner om gamla livet.. Jag fattar de inte.. Ha en som säljer sina piller, ha flera andra som gått till doktorn och ljugit för att åf ut pillerna m.m.. Men det verka mer vanligt att missbrukarna "stämplas" för det bara för att få pillerna. En del alkolister kan påminnas sig att bli hyper när en ny vardag kommer. Men för de betyder inte det att de är ADHD. Kroppen och hjärnan är ju vana vid de gamla och reagerar på sitt sätt utan..

"Tankar"

Ladydragon
0

är trött så jag svamlar lite bara nu….

nja är det inte mer så att när man kommer ifrån missbruket så märket svårigheterna mera och studier visar väl att många i fängelse har just ADHD och andra NPF och det märks först då när dom har blivit rena och får en någorlunda vardag……

det finns människor som säljer ADHD medicinen och eller avänder den för att droga sig själv då den innehåller/innehöll amfetamin 
men jag läste nånstans att dom har ändrat medicinen så den innehåller inte amfetamin längre och det går inte o droga sig längre på den

att bli hyper bara för att man får en ny vardag det tror jag inte på destu mer blir det depression ångest och annan skit

Freke
0

#0 Du tror inte det är tvärs om eller??

Har själv ett tidigare bruk av vissa preparat, men det var rent självmedicinerings syfte, innan jag fick diagnosen ADHD..

Och i början av min medicinering så hade jag lätt kunnat sälja det jag fick utskrivet för att gå tillbaka, dels av vana för kroppen är van av och vid vissa preparat och dels för att dom kändes bättre än det man får utskrivet.

Idag så har jag medicinerat än relativt långtid och nu funkar kroppen på det här istället.

Sen att om man säljer medicinerna så är det oftast till likasinnade som även får det på recept och dom kan således inte åka dit för innehav, vilket en som inte har det på recept kan göra.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Porklash
3

Jag tänker som så:

Om man tycker att hjärnan helt plötsligt börjar fungera när man tar amfetamin ska man nog fundera på en utredning?

Metylfenidat är för mig fördelarna utan nackdelarna.

Jag är tillbaka i livet känns det som.

pEr

Karmatarerskanise
0

Jag tror också att det är tvärt om.

Lintill101
2

Grejen för mig var väl att en viss drog fick mig att må bra. Att saker och ting klarnade det blev lite lugnare i kroppen med. Men till slut hjälpte inte det längre. Så då slutade jag

På nått sätt tror jag att när man har ADHD (var så för mig) Söker man ett sätt att bli… tja jo mer "som andra" Enligt min läkare på NPU kan det vara så att vissa saker eller droger kan ge hjärnan en liten kick. Han gav mig flera allternativ som påverkar samma ställe i hjärnan. Kaffe, Cola, nikotin socker, osv. Det gör tydligen att man lättare blir beroende av dessa grejer med. Eftersom hjärnan gillar dom. Låter ju helt flummigt men kanske det stämmer.

Jag har iaf varit torsk på dom alla :P

[Kaktuz]
0

Jag har tre som har slutat flera ggr, så man ha sett dem utan skiten i sig. Sen börjat igen och senare fått hjälp via kommunen om utredning utan de i sig. De bara de att när dem visat sig för mig innan är dem inte så som enligt läkare säjer. De känns ändå som om läkarna hellre ge ut medicinen så dem inte ta de andra mer skadliga så sätt.

Svårt och förklara… Vill inte låta negativ. Dem är mina vänner oavsett.

Lorita
0

Jag är helt övertygad om att droger kan vara sjävmedicinering eftersom också drog problem är vanligt baland konstnärer av olika slag som ofta har en hjärna som går på högvarv tex

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Freke
0

#7 Och du tror inte att dessa konstnärer har nåon form av diagnos?
Som gör att deras hjärna går på högvarv..

Hälsn. Freke

Lorita
0

#7 det är jag övertyga om att dom har det är själv medicinering

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

tarotlasse
0

Det är ju välkänt att ADHD personer har mycket lättare att hamna i ett missbruk mot många andra.

Dels så beror det ju på att när man har ADHD så är man väldigt impulsiv nyfiken och vågar mer en många andra.

Så man sätter inte upp gränser på samma sätt och då har lättare att testa t.ex droger.

När man då märker att drogerna har en lugnande verkan och att man blir klarare i hjärnan så är det väldigt lätt att det går över till en själv medicinering.

Fast stor skillnad på medicinering och på dom illigala drogerna.

Medicineringen är ju en så liten dos och med bindnings medel som utsöndrar medicinen på längre tid och du blir klarare i hjärnan och har lättare att koncentrera dig.

Dom illigala drogerna är ju dels högre dos och har en omedelbar verkan som ger en kick o ett rus som du alldrig kan få av medicineringen eftersom dom har detta bindningsmedel som utsöndrar ämnet under en längre period.

Så som missbrukare är det inte så intresant med medicinering för det ger inte det ruset.

Då får man komma upp i en månads ranson o ändå inte få samma effekt.

Sedan så Concertans bindningsmedel gör så när du löser upp det i vatten så blir det bara en klibbig massa så det går inte att injecera detta.

Så den är inte så populär i missbrukar kretsar då väljer man hellre ngt annat.

Lasse

Karmatarerskanise
0

Nu finns det ju medicin som innehåller amfetamin också, och den kan jag tänka mig säljs vidare av idioter.

[Kaktuz]
0

#10 Jo det har jag hört, att så att säja ADHD personer i början fungerar bra med droger, och sedan slutar så fungerar de bra med mediciner. Men ändå, jag ha stött på icke diagnoserade som ändå få ut, stött på feldignoserade och som bla inte borde gå på viss medicin men ändå få de. Dem ta det själva och ja dem säljer de. Läser man inne på Flashback så är det mycket poppis ämne. Concerta gå att stiffa ha jag läst, men behövs många mängder för effekt. Dock de är ute ur ämnet just sådant.

Karmatarerskanise
0

#12 Hur vet du att dom är feldiagnoserade?

Och vad är stiffa? :)

[Kaktuz]
0

Få ej avslöja det.. Lite känslig info..

Sniffa: snorta.. Som med droger.

tarotlasse
0

Concertan är hårda tabletter med väldigt segt bindnings medel o hur man skulle lyckas snorta dom är en gåta för mig, Du Har nog blandat i hop detta med Rtalin som är kapslar med pulver dom an man ju dela o snorta pulvret.

Men återigen så innehåller även Ritalin bilndningsmedel som gör att den inte har en omedelbar effekt så man får inte den höga rus effekten som amfetaminet.

Ja det finns två olika Amfetamin preparat i medicinskt bruk båda är inte

godkända ännu så det krävs licens för läkaren och specilka skäl för att få icensen så inte lätt att få den utskriven och läkaren får

högst ha enlicensför ett läkemedel inte fler så många har inte ens möjlighet att få licens eftersom dom har en licens för ngt annat läkemedel.

Ett av dom två amfetamin preparaten har en leverans tid på 6 månader från Usa.

Så skulle man sälja eller bli av med sin medicin får man vänta 6 månader innan man får ut nästa recept.

Så inte många som vill sälja dom eftersom dom behöver själv.

Så det vanligaste är studenter som läser inför en tenta köper ADHD medicin för att öka sin koncentration o inte för att få ett rus.

Ca 80 kr tabletten i bland ännu mer ger dom för en Concerta.

Säger sonen som ofta blir tillfrågad av studenter om dom kan få köpa av hans medicin men han säljer inte av den eftersom han vet att han inte fungerar utan sin medecin.

Lasse

Freke
0

#15 två olika amfetamin-preparat?

Hur får du ihop det? Det finns betydligt fler än två..
Du har Concerta, Ritalin, Metamina, ephedrin och ett antal fler om man nu ska vara nogräknad då alla nämda är amfetamin-liknande preparat..

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
1

Som innehåller amfetamin. Inte liknar.

tarotlasse
1

Det är bara två som innehåller amfetamin dom andra innehåller metylfenidat som inte är amfetamin utan har ett liknande centralstimulerande effekt.

Ephedrin innehåller inte ngt av det utan är kroppen eget centralstimulerande hormon effedrin.

Lasse

Lintill101
1

Grejen är ju att amfetamin och det verksamma ämnet i Tex Concerta inte är samma sak…

I conserta och  Ritalin är det verksamma ämnet metylfenidat C14H19NO2 det ämnet är iof narkotika klassat men det är inte samma som amfetamin.

I Metamina är därimot det versamma ämnet amfetamin. C9H13N

Jag har ingen ingen aning om skillnaden i kroppen men nått är det ju. Annars hade väl alla läkare kunat skriva ut alla sorter

Karmatarerskanise
0

Precis #18  och #19.

[Kaktuz]
0
#15 nej jag ha inte blandat ihop.. se ju när dem gör det bla.

Liknar amfetamin ja.. mycket bra sajt: http://adhd-npf.com/mediciner-vid-adhd-metylfenidat-concerta-och-ritalin/