Har ni några fobier?
Som rubriken lyder; har ni några fobier?
Själv har jag extrem fobi för allt som har med sjukdomar, sjukhus, vårdcentraler, ambulanser och sjukvårdspersonal att göra. Jag är tycker även att det är obehagligt med uniformer, vilket gör att fobin för sjukvårdspersonal förstärks.
Jag är inte ansiktsblind, men i likhet med många andra aspergare så kan jag inte läsa ansiktsuttryck eller kroppspråk. Därför är kläderna för mig extremt viktiga för att kunna få ett hum av vilken typ av människa jag har att göra med. Jag vet att personligheten inte sitter i kläderna, men kläderna är ändå ett sätt att förstärka den så när jag inte känner en person så använder jag kläderna för att "känna in" personen ifråga.
Detta går ju dock inte om personen bär uniform. För mig blir det då bara en kropp, ett ansikte, en röst (jag är inte så bra på att tolka tonfall heller) och inget mer. Om personerna är flera (vilket ofta är fallet inom sjukvården) så ser jag ett gäng kroppar och ansikten i exakt likadana kläder, utan ett enda spår av personlighet. Hur ska jag då veta vem jag har att göra med??
Kanske borde personlighet inte spela någon roll inom sjukvården, men för mig är det oerhört viktigt. Jag har svårt att känna förtroende för människor, och för att kunna lita på någon så måste jag veta vem det ÄR. Jag pratar t.ex. helst inte i telefon med någon jag aldrig har träffat, detta är extremt obehagligt.
Jag tycker även att poliser och brandmän är ganska läskiga, men inte lika läskiga som sjukvårdspersonal. Jag antar att det beror på att jag bedömer det som troligare att jag kommer att behöva ha med sjukvårdspersonal att göra, än med poliser och brandmän.
Hittills har jag haft tur och inte behövt ha så mycket med sjukvården att göra (psykiatrin räknas inte, de bär inga uniformer, med undantag för på akutpsyk men dit åker jag inte) men när jag var 13 år hade jag brutit axeln och skulle opereras. Jag var inte särskilt rädd för själva operationen, utan för att jag inte kunde se vilka människors händer jag skulle lägga mitt liv i. Det var ungefär som om de alla hade haft djurdräkter på sig. Man kan ju inte se vem som döljer sig i dräkten!
Jag åkte till vårdcentralen och träffade Musse Pigg som skrev en remiss till röntgen. Där fick jag träffa Mimmi Pigg x 2. Därefter blev jag nedkallad till Pluto som såg till att Kalle Anka hämtade mig till avdelningen. Kalle körde sen ner mig till operation där jag, liggandes på en brits och helt hjälplös, tvingades överlämna mig till fem stycken Piff och Puff - exakt likadana. Huvva!!
Att tala inför publik. Jag dör hellre.
Jag har ingen fobi för människor, men jag litar inte på dom.
De enda fobier jag har är för spindlar, tusenfotingar, gråsuggor, silverfiskar och nålar. Jag är även lätt höjdrädd men inte till fobigräns.
Jag har förbi mot att bli tjock/överviktig.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Hemofobi; blodfobi.
Kan dock hantera det nu, efter mycket strul.
Getingar!!!
Myror, bada i havet, prata i telefon, klaustrofobi, och socialfobi lr liknande…
Småkryp och prata inför publik,annars är det rätt ok att stå i centrum
Är rädd för det mesta och är otroligt feg av mig jämfört med andra, får mycket ångest över saker jag är rädd för. Har dock ingen fobi emot något, bara rädslor.

Emtofobi, kräkfobi samt viktuppgångsfbo i varierande grad
Bakterier och spindlar som jag kommer på nu.
Visste inte ens att det fanns något som kallades fobi mot viktuppgång.
Iiiihhh… SPINDLAR!!! Dessa vidriga kryp… jag blir helt paralyserad när jag ser en spindel. Hittar jag en spindel i lägenheten så måste den DÖ innan jag kan slappna av igen. Jag är egentligen väldigt mån om alla djur… men INTE spindlar!!!
Jag har även fobi för att tala inför publik… sätts jag i en sådan situation så flyr jag i panik.

#10 Jag vet inte om den finns så men det ingår oftast i ätstörning. Att verkligen vara pnaiskt fobiskt rädd för att gå upp i vikt och göra allt för att undvika det. Ätstörningsvården pratar om viktuppgångsfobi och använder det som term.
#12 Okey.
Emtofobi, kräkfobi… Nämn det inte tack… Åh nu skriver folk på FB att de har vinterkräksjukan och vårdavdelningar på sjukhuset är fulla med vinterkräk…
*låser in mig hela vintern tills vårkanten och går knappt ut mer än jag måste*
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
14# jag instämmer helt just nu så går jag inte två steg ifrån min kära flaska med handsprit
jag har bland annat Emotofobi sen är det spindlar telefoner höga höjder getingar bin spindlar trånga utrymmen som skrämmer skiten ur mig….
jobbigaste är att det blir f-n inte bättre med åren trots att man försöker jobba med dom utan det kommer o går lite
värsta just nu är höga höjder eller snarare stå på en köksstol ger mig ren o skär dödsångest…..blääää
#15 Det värsta min vän, är att inte spriten hjälper mot vinterkräkviruset… De är resistenta de jävlarna! 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#15-16 Har man bra handhygien så har man stora chanser att klara sig. Angående handsprit så dör inte virus av handsprit, det är bakterier som gör det.
Fast kräksjukan är väl luftburet och då hjälper inte handsprit;)
#18 Nej, inte luftburet. För övrigt dödar inte sprit virus.
"Kräksjukan är extremt smittsam och sprids från en smittad person till andra framförallt via kall mat och dryck. Även direktkontakt kan smitta och droppar i luften kan smitta t.ex. om någon kräks. För att undvika att bli smittad:"
http://sjukvardsguiden.se/kraksjuka.html
Det är alltså droppar i luften från våra munnar som kan smitta, viruset är inte luftburet.
jo sant angående det där med handspriten dock så rekommenderar ändå smittskyddsinstitutet att man använder handsprit
men viktigaste är att ha god handhygein och tvätta händerna noga med tvål och vatten flertal gånger om dagen
jag har gått på reklamen som Dax har för deras speciella handsprit vet inte säkert om den funkar men jag tänker ändå fortsätta o använda den
sen på golv toalett och annat där det kan komma kräk på så kan man använda klorin för det ska ta död på viruset
slutligen ja virsuet är inte luftburet tack gode gud för det säger jag bara

och min fobi gör att jag drar mig ens för att gå in i den här tråden och läsa om eländet…
Spindelfobi!! Kryp i allmänhet men särskilt spindlar. 
Fobi för att vistas i eller för nära mörka/kolsvarta vatten (där jag inte ser vad som döljer sig under ytan).
Har även en irrationell rädsla för mörker, vet inte om det klassas som fobi.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland