Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 3015 ggr
greenlight
1

Kriminalvården utvidgar ADHD-projektet =)

Vad glad jag blev när jag läste detta.

Äntligen har kriminalvården förstått att alla(i hela sverige) tjänar på att diagnostisera fångar med misstänkt ADHD och ge dem medicin.

Några positiva delar med detta är följande:

Lugnare anstalter - bra för både intagna som för personal(mindre sjukskrivningar bl a)

Fler som kommer att studera under anstalts-tiden.

Dom med diagnos kommer att vara berättigade till mer stöd när dom kommer ut, hos exempelvis arbetsförmedlingen, Socialen och psykiatrin.

Impulsiviteten kommer att minska bland dessa personer. exempel på impulsiva brott är våldbrott och skadegörelse.

Fler debatter om ADHD och centrelstimulerande medel

http://svt.se/2.22620/1.2610034/kriminalvarden_utvidgar_adhd-projektet?lid=puff_2610034&lpos=rubrik

Freke
1

Problematiken som medföljer detta då?

Om man ser på hur många som inte har diagnoser av de som sitter på anstalterna men har ett tidigare bruk/missbruk, kommer att göra allt för att få diagnoserna fastställda så att de kan fortsätta bruka/missbruka undertiden som de sitter inne och när dom kommer ut så har dom en legitim diagnos och kan på så sätt få utskrivet lagligt brukande och kan kombinera detta med missbruk och ändå undkomma sedvanliga drogtester.

Så det är ingen universal eller ulitmat lösning..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

greenlight
0

du verkar väldigt negativ..

jag ser det som ett steg i rätt riktning, och att fler personer som vill ha hjälp nu kan få det! <-- det är det viktigaste tycker jag.

man får lita på att personerna som ställer diagnoserna är kompetenta.

Freke
0

Jo jag är negativ till det, även om jag själv har diagnosen så har jag även ett tidigare bruk/missbruk bakom mig..

Och har även en massa vänner som jobbar inom kriminalvården och även ett antal som jobbar med missbruksproblematiken.

Och det är ingen lösning att vare sig byta ut en drog mot en medicin eller att ersätta ett misbruk med en diagnos..

Ibland är inte den enkla vägen den rätta..
Sen är jag förvisso inte någon favorit av den så kallade kriminalvården eftersom det inte ges någon direkt vård utan är mer en förvaring.

Hälsn. Freke

greenlight
0

äter du ingen medicin själv?

håller med om att det är förvaring på anstalterna men med en korrekt diagnos blir det enklare att komma vidare till hjälp på utsidan om man vill det

jag känner 2st som fått diagnos direkt efter avslutat straff på anstalt och som det känns mycket hoppfullt för.

sen vet jag en som har ADHD + medicin och han tror jag vill fortsatta på sin dåliga bana. Men han har läst upp gymnasiebetygen på anstalt. Tack vara att han har medicin kan han nu fokusera på studier. sen var han gör med livet när han kommer ut vet bara han.

Porklash
0

Vad jag har sett så är det lite fifty fifty. För en del funkar det med medicineringen och de kan börja ordna uppp saker men även en del som medicieneringen inte har funkat för har ändå kunnat ordna upp sitt liv. Så som vanligt: Det beror på va.

Jag är positiv till detta men det är jus självklart inte en mirakelkur för alla.

Sen att "samhället" måste få en bättre insikt i vad kriminalitet är håller jag fullständigt med om. Jag har inte så stor koll själv men hur bra har fängelser hjälpt hitills?

pEr

Freke
0

Jo jag äter medicin själv..

Men eftersom jag har en hel del bakom mig i andra banor och är väl förtrogen med de som jobbar inom kriminalvården och med de som jobbar med missbruksproblemen på anstalterna runt om i Sverige och alla som är i den hanteringen av intagna är av samma inställning att det kommer att ge vissa andra problem, för det går inte att med medicinering bryta en vana eller ett mönster

i och med att det finns en medicinalhanteringer vilket det finns ett värde i så är överhängande risken att handeln med mediciner kommer att öka och på så sett kommer fortsatt bruk att öka.

Det finns en utredning om hur många som har eller antas ha ADHD och andra diagnoser samtidigt som det finns en uterdning om vad 12-stegs programen har för förutsättningar när/om medicineringen ökar innan personerna är helt drogfria..
Och eftersom anstalterna inte är drogfria idag så blir det tyvärr ett tomt slag i luften, för utan att ha en drogfri förutsättning så kommer handeln och bruket tyvärr troligen att öka.

Och på sikt ställa till det värre

Hälsn. Freke

greenlight
0

många har ju ingenting att komma ut till, och då väljer många att ta kontakt med dom gamla polarna och så lätt är dom tillbaks i skiten igen.

det finns behandlingsavdelningar på några av fängelserna där man kan genomgå vissa missbruks/kriminalitets-program. och där är det urinprov minst en gång i veckan. därifrån ska det vara lättare att söka sig ut på vårdvistelse till ett behandlingshem eller familjehem i slutet av straffet.

bättre än inget, men hoppas att det utvecklas till det bättre

Freke
0

ja visst i en utiopi..

Så vore det så.. Men nu är det ju inte, utan i verkliga livet.. Där vi är..

Så idag finns det INGEN drogfri anstalt i Sverige.. Inte ens i bunkern.. eller Tidan..

österåker var en av de som det skrivs om att vara drogfri, framtills det kom fram att en av vårdarna var den som sålde droger till internerna..
Men na jag ska inte va bitter eller kritisk..

Kriminalvården i Sverige är JÄTTE BRA.. eller nåt??

Hälsn. Freke

greenlight
0

vi har olika tankesätt helt enkelt =)

Freke
0

Ja eller olika erfarenheter..

Hälsn. Freke

Ladydragon
1

Ursäkta att jag säger det men Freke om du inte sitter i fängelse just nu hur kan du då veta så bombsäkert hur det ser ut på anstalterna?

själv har jag vänner som emellanåt får fängelsestraff och dom tar alltid chansen att få hjälp med missbruket och blir drogfria 
och jag känner inte igen bilden om att det ska vara så mycket missbruk på anstalterna

som trådstartaren skriver det är ett bra initativ att man försöker göra något åt problemen 
och det är så sant att många har just ADHD som har problem med missbruk och kriminalitet

och framför allt att man gör något att man försöker komma ifrån hela den här förvaringsgrejen…..

Freke
0

Nä jag sitter inte just nu, men jag har vänner som gör, jag har arbetat där har även ett antal vänner som jobbar där.

Så jo jag har rätt bra insyn i vad som försigår där..

Och visst är det ett bra initiativ men det är ingen lösning.

Om du vill ha en mer och rättvisare bedömning och utvärdering så kanske man ska kolla med de som jobbar på anstalterna och de som jobbar med missbrukarvården på anstalterna så får man ett annat svar än vad man får av en journalist.

Men men som sagt olika uppfattningar och erfarenheter.

Vidare så skrivs det ytterst lite om hur mycket droger det finns på anstalterna och de intagna berättar inte det heller för det är ju att strypa sin egen tillgång eller att erkänna att systemet inte fungerar vilket man inte heller kan göra..

Hälsn. Freke

Lintill101
0

Jag tycker att det verkar bra att dom gör en satsnig på de intagna… Men tyvärr tror jag det kommer göra mycket lite skillnad.

Invandna mönster är svåra att bryta. Vare sig med eller utan diagnos.

Har eller hade en kompis som åkte ut o in. Varje gång skulle han börja om på nytt starta ett nytt rent liv..  Men drogerna hade sina klor i honom och drogerna ledde till massa strul.Tyvärr är det nu försent för honom.

Men en diagnos hade nog inte gjort att han klarat sig. Men det kanske kan hjälpa någon