Handikapcentrum
Det är så att jag sitter och väntar på tid till Handikapcentrum här i Västerås… Grejen är bara att ingen talat om vad som händer där O.O Det enda jag fått höra är att jag ska få hjälp att komma ut i arbete, men hur? Vilka människor arbetar på handikapcentrum? Vilken hjälp kan man få där? Hur ofta ska man dit?
Någon som vet lite mer vad det handlar om som kan berätta för mig?
Ring och fråga dom. :)
Skulle gjort det om det inte var för att jag aldrig har pengar på mobilen ^^'' Har ingen hemtele heller.
Kan det vara som habiliteringen här i Stockholm…? Dvs att man får hjälp med struktur, planering och annat som är svårt, så att man på sikt får en enklare vardag och möjlighet att klara ett jobb. Det låter så på namnet, tycker jag.
#3 Kan det kanske vara, men vad är det för folk som hälper en med det? Kuratorer?
#4 Kuratorer finns, om man behöver någon att prata med, t.ex. om diagnosen. Annars är det nog främst arbetsterapeuter och sjukgymnaster som jobbar där. Själv har jag kontakt med en arbetsterapeut som hjälper mig att göra upp scheman för i vilken ordning saker ska göras (typ i vilken ordning man gör de olika momenten när man städar), att planera matinköp/matlagning m.m. Man kan även få hjälpmedel om man så önskar. Jag har fått en "time timer" som hjälper mig med tidsuppfattningen samt ett datorprogram som hjälper mig att se vad saker och ting kostar, hur mycket pengar det kommer att gå åt i affären etc.
Någon sjukgymnast behöver jag inte, men de kan hjälpa till om man t.ex. spänner sig mycket i sociala situationer så att man får ont i kroppen etc.
Nu vet jag inte allt om de som jobbar på habiliteringen :) Det finns säkert fler yrkesgrupper än ovan nämnda, och sen är det säkert olika på olika habiliteringscenter och i olika städer.
#5 Men det där låter ju jättebra ^^ Får hoppas att jag får en tid snart, har väntat i grovt räknat 1½ månad så förhoppningsvis får jag kallelse inom närmaste tiden.
Ska bli spännande att se vad dom har att erbjuda här i Västerås, men borde väll vara som hos liknande enheter i andra kommuner.
#6 Hoppas att du snart får en kallelse! För mig tog det bara ca 1-2 veckor från det att jag skickat in intresseanmälan, men det är ju ett annat landsting som sagt… När du varit på första mötet så får du berätta hur det var!
Fick kallelse idag ^^ Ska dit 5e December så då ska jag ha en lapp med frågor till dom färdig!
Så bra! Lycka till :)