Aktivitetsersättning och föräldrapeng??
Säkert någon som har aktivitetsersättning och har barn här (hoppas jag). Vet ni vad som gäller…
Om man får barn…
Får man både aktivitetsersättning+ föräldrapeng eller hur är det?
Någon sa att de tar bort aktivitetsersättningen och man får endast föräldrapeng.
Fk sa till mig att man får både och. Men jag vågar inte lita på deras svar efterson de inte verkar veta själva vilka regeler som gäller.

jag vet inte men det skulle förvåna mej mycket om man fick både och..
/Linda
Inte heller den blekaste, men låter ju som att man bara får ett, för de brukar ju inte vara så generösa med pengar direkt :(
Men kan ju hoppas
"Sjukpenning, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning – alla baseras de på din sjukpenninggrundande inkomst"
"Om du beviljas hel sjukersättning eller hel aktivitetsersättning har du inte längre rätt att behålla din sjukpenninggrundande inkomst"
Dessa meningar hittar på på Försäkringskassans hemsida, och av det fattar jag det som att man inte kan få föräldrapenning sammtidigt som aktivitetsstöd, eftersom du då inte har sjukpenninggrundande inkomst.
Även om den inte har någon SGI så har ju rätt till FP, dock den lägsta. Tror att den ligger på 180:-/dag. Så det är nog inte omöjligt att få både och.
HH
Det var ju lite olika svar jag fick.. Men så som du beskriver det HellviHumle sa ju ungefär Fk..
Får nog ringa Fk igen och fråga någon mer. Problemet är ju att man måste kopplas till flera olika för att få svar på en fråga. Fk har ju blivit uselt dåliga på att kunna ge svar. Speciellt RÄTT svar tyvärr 
#5 FK är knappast "användarvänligt". Inte konstigt att det kostar pengar.
HH
#6 Håller med dig fulständigt