Add, pluggtips?
Ska utredas för bla ADD snart då jag starkt misstänker att jag har detta. Är det någon här inne med det, eller liknande bokstavskombination, som har några tips när det kommer till skolan? Så det blir enklare att få plugget gjort, lugna ner sig inombords, koncentrera sig bättre osv? Tro det eller ej, jag älskar att plugga, men det går ju fan inte att bara… göra det. :'(
Sitter här nu och vet att jag borde men kommer inte förbi spärren… är helt rastlös och ilsken och konstig inombords… och om jag väl börjar plugga går det bra en stund men sedan blir jag så sjukt understimulerad och måste sluta igen:(
Hjälp?
Det är ju tyvärr ofta det som är problemet - uthålligheten och koncentrationen. En fördel hos personer med NPF kan vara förmågan att hyperfokusera på det man verkligen tycker är intressant. Jag vet inte om jag har något konkret tips som kan funka för alla men försök att sätta upp RIMLIGA mål för hur mycket du ska läsa. För svåra mål får ofta en motsatt effekt. Se till att verkligen belöna dig när du når dina mål och ta pauser! Det är ingen idé att läsa när man får läsa om samma sida 8 gånger utan att något fastnar. ;)
Se i vilken miljö du koncentrerar dig bäst. Jag kan tänka mig att det kanske är lättare för dig när det är lugnt runtomkring, det kan göra enorm skillnad! Själv kan jag absolut inte läsa med musik på, eller med för mycket stimuli i omgivningen, men för andra är det tvärtom. Finns det ett enormt diskberg är det bäst att jag tar hand om det först. :P Mycket kaffe är det shit också. Jag gillar kaffe. ;)
Mm… själv behöver jag vara på typ ett bibliotek eller liknande egentligen. Vet inte varför… kanske borde gå upp till bibblan:P
Behöver dock musik också, har en "Plugglista" på spotify…. och te. Och de sakerna blir svårt att fixa på bibblan o.o
Stämmer bra det du säger ang koncentrationen. Kan koncentrera mig extremt på mina favoritsaker, haha… Får lätt pippi på det.
Gå till biblioteket. Där kan "primingeffekten" hjälpa - en miljö som andas lärande och kunskap stimulerar till lärande. Synd att jag bor i staden som har jordens fulaste biblitoket. En estetiskt känslig tok som jag mår röv och måste ut fortast möjligt, annars hade jag suttit där varje dag. :)
Mm bor i en liten förort till Uddevalla, här finns bara ett skolbibliotek som brukar vara rätt rörigt tyvärr. Stadsbiblioteket finns ju inne i Uddevalla men svårt att bara dra dit. Dock Flyttar vi snart till stan så då ska jag nog försöka göra det till en tradition att plugga där på helgen!:) (bor på internat oftast)

För mig kan det funka med att planera in små "etapper". Plugga det här lilla och sen göra nåt annat en liten stund sen tillbaka till pluggandet. Problemet är att inte fastna i det "andra" så det får inte vara för kul…
Men som sagt det blev mer gjort än när jag körde slut på mig och gav upp.
pEr
Sant, ska prova.
Tack för att ni bryr er, seriöst <3 :)
Lycka till med studierna! :D
Kram
Har faktiskt fått iväg ett viktigt mail nu iaf, *Stolt*
Ska gå och göra te. Det hjälper verkligen att folk vet hur det känns så man vet att man inte är ensam och värdelös:$ hah
#9 Bra jobbat :)
Vinkar som en galning, här har du en till som har samma problem. Ibland går det bra att plugga, men för det emsta skit.
Gör som så att försöker att inte sätta så stora mål = skit svårt har för stora krav på mig själv eller vad man ska säga.
Här hinkas det oxå en massa te, blir inte plugg några längre stunder, gör mest en massa annat. Men på något konstigt vis när terminen är slut brukar det allra mesta vara gjort.
Idag har jag gjort en halv uppgift klart villket är ganska ok även om det inte känns så med tanke på hur mycket en"normal" människa hade hunnit med.
Målet denna vecka är två uppgifter in, har märkt att det räcker inte för mig att bara planera att jag ska plugga, måste tydligen skriva vad jag ska plugga, typ två uppgifter in.
Får man fråga vad du pluggar? Själv pluggar jag distans på högskoal/universitet inom bilogi, naturvård, ekologi typ (naturvetenskap heter det kasnke)
Har också alltid haft EXTREMT höga krav och förväntningar på mig själv..även av andra eftersom jag alltid varit den smarta och duktiga.
Jag hoppade av min förra skola i tvåan pga att jag bröt ihop, har nu börjat ettan igen, djurvård med inriktning djursjukvård :)
Cafesinner: Fan vad bra att du ska börja om! Jag ska själv börja om på fritidsledarutbildningen.
I övrigt tänkte jag dela med mig av det som hjälper mig att plugga
Timetimer - En sorts äggklocka som visar visuellt hur lång tid som finns kvar. Fick den genom en studiepedagog. http://www.timetimer.com/
Jag ställer in 10 min och läser i boken och eftersom den visar tiden så bra tappar jag aldrig tidsuppfattningen och blir störd eller stressad. Efter att 10 minuter gått plingar den (om jag vill) och jag lutar mig tillbaka, reflekterar lite över stycket jag läst och skriver en sammanfattning om det. Även denna "paus" tidsbegränsar jag med klockan ifall jag känner för det.
Kan ju även användas på andra områden som har med tid att göra. Möten, tvättider, matlagning. Jag älskar den!
Att röra på sig - Min studiepedagog förklarade att när kroppen sitter ner under en längre tid (så som i en skolsituation eller vid läxläsning) tänker kroppen att det är dags att gå in i viloläge och hjärnan hänger med. Detta är ännu mer känsligt för oss med koncentrationssvårigheter!
Därför tuggar jag alltid tuggummi när jag ska läsa en bok och tar regelbundna pauser. I klassrummet stickar eller virkar jag om jag inte får tugga tuggummi..
Morötter - Jag gör aldrig något oskoj om jag inte vet att jag får göra något skoj efteråt.
"Gör jag disken får jag äta glassen. Gör jag halva uppgiften idag får jag titta på min favoritserie och när jag är klar med hela inlämningsarbetet går jag ut med min bästis på krogen och firar.".
Själva målen måste vara rimliga - Det räcker inte med en glass om jag ska städa hela min lägenhet på en dag! Det skulle nog kräva en weekend på nåt spa haha.
Har präntat in detta ganska länge och djupt att jag har svårt att gå ifrån mina bestämmelser med självklarhet - att äta glass medan diskberget finns kvar tjänar jag inget på.. förutom kalorier, kanske!
…
Ett annat tips är när jag får någon sorts ångest från mina överhöga förväntningar på mig själv brukar jag leka eller låtsas att jag är en annan person och gör jobbet/uppgiften som denna. Kanske lite weird men jag "biter i det sura äpplet" utan att behöva känna smaken lika starkt! :p
Här har jag samma problem! Kul att läsa allas tips, så sätter en tass här och hoppas på fler :D
Insåg nu att mitt rum kanske inte är det bästa stället att plugga på… med råttor och möss som krafsar runt i sina burar hela tiden, fast samtidigt så klarade jag ju av att plugga idag; när råttorna sprang fritt? Jag förstår mig inte på mig själv… XD