Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedlemspresentationer
Läst 2197 ggr
search
2011-09-10 22:48
2

"Ny"

Hej hej… Hmm tänkte bara presentera mig, har läst en hel del men börjar känna mig lite som en stalker när jag kan se er men ni inte mig. Har inte så mycket att säga just nu men blev hursomhelst ställd i kö för utredning med misstanke om AD(H)D nu i förra veckan. Eller, haha, misstanke och misstanke, när jag träffade psykiatrikern för förnyelse av recept i våras så häver han plötsligt ur sig; -HUR kommer det sig att du aldrig har gjort någon neuropsykiatrisk utredning? - Eh, va? - Ja jag tycker att du är ett TYPFALL på odiagnosticerad ADD-flicka! - Öh, okejjjjj?

Bortsett från den slående bristen på kommunikationskompetens hos min (numera fd) psykiatriker, så tog det väl mig inte särskilt lång tid att själv tappa hakan över både hur rätt han antagligen hade i sitt antagande, och att jag har varit så totalt blind för tecknen själv. Jag menar det är ju inte som att det där med NPF har varit okänt för mig, som bland annat (av en ren slump, såklart, ehrrmm) nästan uteslutande har haft relationer med GRAVA ADHD-människor…

Nä såklart att man inte ska ställa diagnos på sig själv men det gör man ju ändå, non? Flört Ni vet dom där screeningformulären? Ja det enda som jag inte slår ut tvärhögt på är väl att jag aldrig har haft ett uns av bekymmer med att läsa och skriva (om det är något intressant, alltså), och inte heller klättrar jag på väggarna mer än nån gång ibland. Men men vi får väl se vad det blir av det, och om det kommer ske detta årtionde..  usch för att vänta på saker. Obestämd

Ok, ska sluta svamla nu då! *vinkar godnatt*

HannaM
2011-09-10 22:53
0

Hej hej och välkommen hit. Visst är det en speciell känsla det där när nästan allt passar in på testerna eller beskrivning av diagnosen.

search
2011-09-10 23:02
0

Tack! Jo… verkligen. Lite men hallå var det så enkelt?? Eller ja inte enkelt men.. ja..

Zaphix
2011-09-10 23:23
0

Välkommen!

Har samma upplevelse som dig, kom till en psykolog som sa nästan direkt att jag antingen har ADHD eller AS och skickade mig på utredning. Jag var väldigt skeptisk till idén först, då jag knappt visste nåt om vare sig AS eller ADHD. Eller ja, visat sig att min bror har AS iofs..

Men allt eftersom tiden gick och jag började läsa lite mer om detg så insåg jag att jag kanske har ADHD ändå, inte helt orimligt även om jag fortfarande var skeptisk.

Utredningen visade att jag som psykoiogen sa, hade ADHD.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

search
2011-09-10 23:39
0

Tackar! Mmmm jag känner väl att det är det där H'et som ligger och skaver lite, jag upplever mig inte som särskilt hyper, men å andra sidan det beror väl på vad man jämför med (jag går att ha i möblerade rum iaf, oftast).

HannaM
2011-09-10 23:44
0

#4 Du jag går alltid att ha i möblerade rum… man behöver ju inte vara destruktiv för att man är hyper=) Har också fått uppfattningen att tjejer inte är lika utagerande som stereotypadhdkillen utan kanske är hyperaktiva mer genom att röra på fötter, händer, inte sitta still på stolen, pilla i håret….

Zaphix
2011-09-10 23:49
0

Jag lever numera i en madrasserad cell eftersom jag inte kan ha möbler. Eller nej, där ljög jag, jag har en hatthylla jag brukar sitta i. Som tur är så är hattar omodernt, så jag får plats.

Min och Dackes blogg

HannaM
2011-09-10 23:59
0

#6 Men hatthyllan… det är väl där man har skorna så inte illrarna gräver ur sulorna och gömmer dom?

search
2011-09-11 00:02
0

Haha!  Flört

(Jag menade inte så bokstavligt - men jag känner faktiskt folk som är så rastlösa att dom har pajar inredningen utan att mena det!)

Men alltså, finns det verkligen folk som sitter helt still på en stol utan att röra sig alls? Det funkar ju bara om man sover ju Flört

Zaphix
2011-09-11 00:11
0

#7: Fast jag har ingen iller, mest för att jag isf inte skulle få plats på hatthyllan. Man måste tänka lite praktiskt.

#8: Som barn och tonåring så var jag inte så kompatibel med möblerade rum, dom hade en tendens att inte riktigt se lika prydliga ut efter att jag blivit arg. Eller efter att jag haft tråkig och hoppat sönder en säng eller liknande saker.. Så lite seriös var jag faktiskt.

Numera är mina möbler ur fara, eller ja, dom flesta iaf.

Min och Dackes blogg

HannaM
2011-09-11 12:03
0

#8 Jo jag har hört talas om sådana.. som sitter  still. Jag vet inte riktigt var man hittar dom men dom ska finnas=)

#9 aa ja, det hade ju kunnat bli trångt med både dig och skorna däruppe…

zatanica
2011-09-11 19:51
0

Jag kom tidigt på att det bästa var att kasta kuddar och gosedjur när man var arg, då fick man inte lika mycket uppmärksamhet. (var rädd för min mamma)

Visst ibland rasade saker ibacken o gick sönder för att inte tala om alla väckaklockor.

Sitta still på en stol vad är det? Är sista året jag insett att jag visst inte är så stilla. Ser man sig omkring så sitter alla så fint på sin stol. Själv sitter jag och pillar på pennor, tuggar på dem, väger eller gungar på stolen, gungar med ben, pillar med fingrarna äter något, praslar ja ni vet. Tittar överlat och funderar och tappar fokus hm nä sitta stilla undrar jag hur man gör.

Välkommen hit föresten :)

search
2011-09-12 00:17
0

#9 #10  Skrattande nu fick mina smilband dagens första ordentliga motion, tack för det!

#11  Tack! Ja försöka välja någorlunda icke-katastrofala saker att kasta, trodde jag också att jag hade lärt mig i typ puberteten nångång… men häromveckan så råkade jag bli så upprörd att jag bara slängde det jag råkade ha i handen. vilket var en kökskniv. I diskhon, gubevars, så det var ju inte meningen att döda någon, och att den sen studsade raka vägen ut igen och flög över halva köket var ju faktiskt inte riktigt med i beräkningen… ehm.

Ja det är tur man har händer att pilla med… och nagelband att peta på.. och hår att fippla med… nu fick jag en bild av hur jag skulle sitta med boxhandskar på och rakat huvud och försöka föra en konversation.. ha ha fick klåda över hela kroppen bara vid tanken Glad

HannaM
2011-09-12 00:24
0

#12 Åh, du skulle nog lösa det.. du har ju både mun (att bita i handskarna med) och ben kvar=) Om inte anant skulle du ju kunna prata konstant för att kompensera att resten är mer still än vanligt.

search
2011-09-12 00:27
0

Hahahahahahaha jaaa det är ju sant! ;D

Star68
2011-09-12 19:31
0

Hihihi… Hahaha… :-D Det är ju skojigt att läsa allt detta… Jag inser ju att jag nog har en del hyperaktiva sidor också…för jag känner helt klart igen en del… Vicka på fötter & tår, greja med håret, pilla på nagelbanden, räkna saker (t ex böcker i en bokhylla, eller vadsomhelst), vika papper…tja det finns ju en hel del saker att lyssna med… Men jag sitter nästan alltid kvar på stolen. ;-) Dock händer det att jag får lust att kasta något i väggen el golvet, fast lyckas för det mesta hejda mig…vill ju inte skada katten… ;-)

search
2011-09-14 14:03
0

Ja just det räkna saker… hål i takplattor… rutor i ventilgaller… :)))

Papperslappar är underbara, man kan göra allt möjligt med dom, som att vika små skumma saker som man kan få bra snurr på om man knäpper till dom med nageln.. haha nu tänker jag att shit vad snälla o toleranta vänner jag har som aldrig brukar klaga på mina pill-sessioner Glad

Denna kommentar har tagits bort.
nosig
2011-11-19 21:55
0

#1 - Haha, så roligt! Jag trodde på fullaste allvar att det var jag som hade skrivit ditt inlägg, men sedan glömt bort det eftersom mina besök på denna sida varit en aning sporadiska. Igenkänningsfaktorn är hög, i så många avseenden! Hur har det gått för dig med utredningen?

search
2011-11-24 15:12
0

Väntar….väntar…väntar…… aaaaaaarrrrrgggghhhhh……väntar……

(jag är inte så bra på att vänta Flört)

HannaM
2011-11-24 16:32
0

Åh har du "bara" väntat sen septmeber är det väl risk att det är rätt lång väntan kvar.

search
2011-12-08 16:37
0

Jo. Flört

Första samtalet med läkaren som sa han tyckte att jag borde utredas var iofs i… maj, tror jag..

Men nu fick jag ett brev hem om att någon extern privat utredare har mottagit remiss från mitt "hemma"-psyk, och att dom ska kalla mig så småningom. Så nåt har hänt i alla fall, bra eller dåligt vet jag inte. Men nåt! Bara det!

Ladydragon
2011-12-12 08:46
0

har jag en bra dag utan särskilt svåra smärtor så kan jag sitta still i uppemot 1 timme Förvånad

jag har diagnosen ADHD

psykologen som utredde mig sa att jag vänder hyperaktiviten inåt istället blir orolig ängslig ångest och så vidare 
dessutom så tappar jag koncentrationen mycket lätt och tänker på eget under möten och liknande men sitter still det har jag inga problem med

search
2011-12-19 02:46
0

#26   …. hmm låter misstänkt likt mig… haha…

Hoppsan hejsan blev uppringd av en sköterska som hade fått ett återbud och undrade om jag ville komma och börja min utredning… på torsdag! Ojdå! Jomenvisst. Spännande.

Nån som har erfarenhet av Cereb, i Stockholm? Ska vara en privat utredare som landstinget skickar remiss till.