Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5920 ggr
MissInAction
2

Ord "på hjärnan"

Min lilla undran är hurpass vanligt, eller typiskt, detta är för AS? Att ord eller fraser fastnar på hjärnan i någon timme eller i flera dagar eller ibland längre.
Det står ofta i beskrivningar av personer med AS.
Eller kan det rentav vara något annat än AS som ligger till grund för detta "beteende"? Obestämd

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Varulv]
2

Du skulle bara sitta inne i min hjärna speciellt på morgnarna, MissInAction!

Från det jag borstar tänderna (det gör jag bland det första jag gör efter uppstigandet) och i synnerhet över frukostberedningen till det att jag är på väg till jobbet, så ältas samma ramsor intill tjatighetens gräns ini huvet. Det är dock nya ramsor för det mesta varje dag.

Men jag har märkt, att om jag har lyssnat på musik på ett mer aktivt sätt på kvällen, så "sjunger" den musiken inne i huvudet på morgonen, och sedan oftast hela dagen och flera dagar framåt. Detta har accentuerats på äldre dar. Därför vill jag numera vara restriktiv med mitt musiklyssnande, trots att jag är musikalisk och älskar musik i alla dess former.

- Om detta hänger samman med AS? Vet ej, men det är en utpräglad egenskap hos mig i alla fall. Och jag har AS-diagnos.

Svea-
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hhhmmm… upprepning av ord,fraser m.m i huvet…låtar?…ja tack.. ofta mycket i princip hela tiden vissa jinglar m.m lämnar ej mitt huvud alls.. är som ett litet barn som lärt sig säga nått roligt ord…upprepar tills jag blir trött på mig själv… carolas…fångad av en stormvind..hängde med ett bra tag… just nu har nån fras ur dotterns låtar hon spelat fastnat.. sjunger i huvet.. Eee..det okey om jag kallar dig babyyy… suck,,

sen e det ju så att jag även hör passande låtar i mitt huvud när jag ser saker och ting.. tex fotade jag min ena hund för ett par år sen.. då blev det lixom givet att carloas låt dök upp..det blir ju jättekul många ggr då i mitt huvud.. men ibland blir jag trött på mig själv oxå…

här ser ni en av bilderna jag tog på min hund med "tema-låten" i huvet… det blev en hel del roliga stormvinds bilder!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
1

en till bild…

Svea-
1

ääähh… today I dont feel like doing anything tema?…ja nu så..förstår ni hur en annan har det i huvet sitt med låtar,jinglar,roliga ord,ramor och fraser….

Izziegirl
1

Hahahaha…ett speciellt ord som funnits i huvudet i många år (ca 10 år) är NIMBUS! Egentligen är det min sons ord…men med tiden har det även blivit mitt.

Det hela började med en båt-mässa…en stor skylt med just ordet Nimbus på. Den gången var det ett väldigt svårt ord för sonen att uttala, men ha bara älskade det från första stund. Jag tycker också om det…men nog mer pga rörelsen man gör med munnen för att uttala det! En kort tid efter upptäckten av ordet fick sonen en kanin av min syster…och den döptes till Nimbus! :))

Men visst fastnar fraser…hela filmer…reklamsnuttar…låtar…ja, det mesta faktiskt.

Vi, jag och sonen, kan "spela upp" många scener ur de flesta tecknade filmerna! Det finns även situationer som lockar fram många fraser…hahaha :))

MissInAction
0
kalindas
1

Går ofta med musik eller vissa fraser i huvudet. Har alltid trott det var "normalt". Men det är det kanske inte? Obestämd

/Elisa

MissInAction
1

Jag har ord och fraser p hjärnan varje dag. Ibland byts de ut ofta och ibland blir de kvar länge. Men när jag är som mest frenetisk så upprepar jag det konstant så att det blir ett verkligt tvång. Nästan som om jag skulle göra något tics med armarna konstant.. det kan vara ångestlindrande på något sätt, samtidigt som det för mig också skapar oro och en enorm inre stress. Varför vet jag inte riktigt Obestämd

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Nooni]
0

hmm…. ibland kan jag få nåt ord eller fras i huvet som inte försvinner innan jag har använt det i nån mening eller sagt det till nån. Det kan vara något som någon sagt till mig som kanske sårade mig eller på annat sätt gjorde ett starkt intryck. Låtar har jag också ständigt sjungande i huvet.

Jag har förmodligen ADHD och kanske även AS men inget utrett än…

MoaL
1

Jag har aldrig tänkt på det, men såvitt jag kan komma på så har jag aldrig (eller bara sällan) ett enskilt ord i huvudet, däremot fastnar jinglar och låtar i huvudet sjukligt lätt. Jag har nästan oavbrutet någon melodi med text i huvudet som jag går och småsjunger på. Är det en låt som är dålig så är det verkligen skitjobbigt! Idag har jag haft reklamsången för Bafucin på huvudet, igår sjöng jag hela dagen på den där låten "Om sanningen ska fram (Vill du ligga med mig då)" - jag är så LESS! Jag råkade höra någon sjunga den på tv och så fastnade den. :/
ALLA låtar fastnar i mitt huvud, men allra värst och jobbigast är det med "När löven faller" av Carola, för jag avskyr verkligen den låten. :S

Jag har AS.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Allamej
1

Låtar fastnar rejält… och det är oftast låtar som jag verkligen hatar…. Har AS

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Varulv]
0

##10, 11

Kan hålla med er lite där. Ofta ogillar man de låtar som fastnat i ens huvud. Det är just därför som jag - som jag sa - upplever det som rätt påfrestande nuförtiden att lyssna på musik. Tyvärr, eftersom jag älskar musik, men tydligen inte får "memorera" den musik som jag själv vill… Obestämd

Allamej
0

Jag har kommit på ett trick dock… plågsamt men det funkar om man känner att man är på väg att bli galen, Lyssna på låten på tex youtube om och om igen. efter en stund så är hjärnan mättad.

Min syster fick mig att göra så sist… "Put the lime in the coconut and drink it all up"…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Varulv]
0

#13 Kan vara en framkomlig väg, Allamej… Jag prövar den! Flört

Star68
0

Vet inte alls om det är typiskt eller ej. Jag kan ha ett ord eller en fras i skallen i EVIGHETER! Ordet kartong t ex, det låter lika när man säger det som när man har sönder den…eeeh…låter lite knasigt, jag vet… :-) Eller fraser från nå'n film som maler runt i huvet länge och blir till nå't man bara måste säga i nå't sammanhang och ingen fattar nånting om vad man försöker säga… :-) Det är en hel massa såna grejer i mitt huvud hela tiden…och det tar upp en del diskutrymme så att säga ;-) …det är kanske därför folk tycker man är långsam och seg ibland. Och att man lätt tappar tråden, vilket jag gjorde nu. :-)

[FruStein]
0

Ja, att överanvända ord och fraser känner jag till. Att vissa sånger etc fastnar i huvudet tror jag händer de allra flesta, men kanske att det blir mer tvångsmässigt om man har AS.

[Varulv]
0

#15 Rätt kul beskrivet faktiskt. Känner igen en del från min egen "disk"…! Flört

Cafesinner
1

Får konstant konstiga saker "på hjärnan". Inte bara normala grejer eller hur man nu ska säga… typ som andra får låtar. Kan ha ett ord, en mening, en bild som inte finns i verkligheten, en handling jag gjorde som inte kändes rätt samma morgon typ satte på korken på pennan snett asså massa skumt xp

Allamej
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kom ju på en klassiker… jag var ihop med exet och fick en låt i skallen… den höll i sig långt mer än ett år.. Kunde inte för mitt liv få den ur huvudet… Exet sa att jag kommit på den själv men inte ens min hjärna kan komma på sånger på skånska… Frasen som for genom skallen var "Kom till dödens palats, ta din plats och njut" inget mer.

Gick så långt att min syster trodde att jaghittat på den själv men jag visste att den kom från en tid då jag var glad…

Så jag sökte bland alla trallpunkforum jag kunde hitta och efter ungefär 4 månader så fick jag napp. Sen hittade jag CD´n och spelade låten om och om igen…. och det var nog enbart för att gnugga in att det var en faktisk låt med ett faktiskt band och att tiden som gjort mig glad var mina trallpunkdagar…

Det tog mig år att få fram rätt låt och efter att ha blivit skrattad åt så länge så kunde jag verkligen inte låta bli att gnugga in låten i skallen på dom så att dom faktiskt förstod att jag hade rätt…

Varsågod, Razor waltz med Strindbergs

Star68
0

Hallå… Detta tillhör egentligen inte tråden…eller jo det gör det på sätt å vis… Jag har en Androidtelefon när jag läser här på iFokus oftast, och nu är det så att jag råkade komma åt "anmäl" alldeles bredvid "bra inlägg" på ett ställe i denna tråd (kan ha varit #9 eller däromkring), vilket absolut INTE VAR MENINGEN!!! Detta kan jag ju inte ändra tillbaka…så jag hoppas att den som är ansvarig för sådant läser detta, och inte vidtar någon åtgärd för den stackare jag av misstag råkade anmäla med mina klumpiga fingrar… Förlåt…

[Kaktuz]
0

Ganska vanligt. men det har många "andra" med så som en melodi. jag tycker inte det ska klassas som en sak för AS då många andra utan ha så..

[Varulv]
0

#19 Bra låt, Allamej! - Men var finner man strofen "Kom till dödens palats, ta din plats och njut" ? Obestämd

(Nu är jag visserligen lomhörd, och uppfattar inte ens 50 procent av texten till en låt, men…)

LinaIsabell
0

Jag har alltid filmcitat på hjärnan.

Allamej
0

Lyssna Varulv, strofen finns där. Första gången 0.32.

[Varulv]
0

#24 Just ja, där hade vi den! Glad

Porklash
1

Vet inte men häromdan kände jag ett behov av att säga prosciutto hela tiden men på ångermanländska: pråshkjuttåh.

Min son hade haram som han sa hela tiden samma dag. Han hade dock hört det av någon kompis som var muslim och sen hade det "fastnat".

Vi tycker sånt är ganska kul!

Min fru håller dock inte med…

pEr

[magicadehex]
0

HAHAHA! Vilket härligt forum! Är ny här.. har ADHD.

Jag brukar ha ord, namn, fraser och låtar på hjärnan om vartannat.. Till exempel när jag hade sett Arn-filmen så sade jag Arn Magnusson var femte minut och kallade mamma för Arn Magnusson varje gång jag skulle tilltala henne :D Detta pågick i kanske en vecka eller så.

Jaldabaot hade jag pippi på ett tag.. Ofta blir det ord som låter härligt.

Nästan alltid spelas en låt upp i hjärnan på mig - det brukar börja redan från morgonen. Jag sjunger ofta med i låtarna. Det händer ibland att låten avspeglar det som händer just då - ungefär som i inlägg #2 - jag ser något och då dyker en låt upp.

Jag får ofta lust att göra vrål rakt ut, sjunga opera med hög och ful tillgjord röst eller bara skrika deeeo -o -deeeo! rakt ut. Den här lockelsen blir särskilt stark om jag är med någon person som upplever det jag gör som pinsamt - till exempel att sjunga på stan eller dansa runt. Jag kan inte förstå hur andra människor kan hålla sig ifrån det här.. Det känns ju bara så skönt.

http://www.youtube.com/watch?v=iMTNT_BzkdA

/Magica

Allamej
0

Magica… inte den låten… den fastnar direkt….

Kazzbin
0

#1: äntligen, jag är inte ensam!!

I min hjärna fastnar snuttar av låttexter från musik jag inte ens tycker om 😡

Har upptäckt att det är vanligt att den senaste musiken jag lyssnat på också är den som blir kvar som en envis loop i hjärnan… Kan vara reklam jingel också…

En märklig grej är när jag mockar till mina hästar, börjar hjärnan direkt eka av Ace of Base " it's all about the money, sen kan jag inte mer utan det blir nynnande av resten av den textraden.. och så upprepar det sig tills jag är klart…. Och det är Alltid!!! Kan ha uppehåll över sommaren på att mocka eftersom djuren går ute… Och efter 6 månader… Hinner inte sätta grepen i skiten… 😡😡😡 Jag har aldrig ens lyssnat på ace of base .. det är liksom inte ens min typ av musiksmak!!

Niklas
0

(#29: Är det inte Meja som har gjort ”It's all about the money”? 🙂)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning