Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 8023 ggr
[miaomiao]
4

Hur påverkas ni av ADD?

Hej allihopa!
Syftet med den här tråden är att be om råd och stöd, och att be om att få höra hur eran ADD påverkar er.

Nedan beskriver jag min vardag och varför jag misstänker att jag har ADD:
Vi har ett bokat möte och ska be om att jag ska få utredas för ADD.
Jag har ända sedan jag var liten varit väldigt fantasifull och varit i min egen värld, så pass att de kollade hörseln på mig flera gånger då jag ofta inte svarade på tilltal och de trodde att jag hörde dåligt.
Men hörseln var det ju inget fel på…
Jag blir ofta anklagad för att "inte lyssna" eller att "inte bry mig". Men jag glider ofrivilligt iväg i tankarna och märker helt enkelt inte när någon pratar eller puttar på mig. Har alltid förklarat mig med att "jag är så disträ". Jag har väldigt svårt att hänga med i samtal. Typ om någon berättar om sin dag och säger "sedan så gick jag och fikade med en kompis och efter det gick vi…-" då har jag liksom fastnat på fikadelen och tänker på caféer och hör inte resten. Kan även lägga in någon liten kommentar om att jag gillar bullar men då förstår inte personen vad det har med saken att göra för då är redan samtalet låååångt borta. Såhär har jag alltid varit och drar mig därför undan andra människor eftersom jag alltid skämmer ut mig.

Men jag har märkt att sedan jag började gymnasiet och fått ta mycket mer eget ansvar och inte haft ett strikt schema och sådär så har allt bara blivit värre och värre. Jag sover middag nästan varje dag efter skolan för att jag är så utmattad av alla intryck under dagen. Jag glömmer saker hela tiden och vandrar iväg i tankarna och har sista tiden bara kännt mig konstig och annorlunda… Har inte tyckt om mig själv. Jag glömmer väskor, går av på fel busshållplats, tror jag pratar med en kompis som redan gått iväg så jag står och pratar för mig själv, jag avbryter andra, har jättesvårt att organisera, det tar jättelång tid för mig att göra saker som jag oftast gör halvt och fortsätter med senare osv.

Min syster gjorde tester på internet på skoj, alla möjliga sorters tester, och gjorde ett på mig om ADD, jag tyckte det skulle vara jätteroligt. Men när jag såg frågorna blev jag snabbt allvarlig och insåg att det var ju precis som mig. Känner

Jag kan inte ta in flera saker samtidigt vilket resulterat i att jag i princip varje dag gråter för att allt blir för mycket. Minsta lilla grej som inte blir som jag tänkt mig, typ något jag inte räknat med, blir som kaos för mig och för mycket att hantera. Hela dagarna skriver jag listor på exakt vad jag ska göra och i vilken ordning annars blir allt bara huller om buller.

Dessutom har jag fruktansvärda humörsvängningar. Kan gå från att skratta av glädje till att bli jättegrinig och frustrerad bara för att någon bad mig att göra en smörgås för blev allt huller om buller i huvudet igen.

Jag vill inte dra några förhastade slutsatser men jag tror att jag har ADD, alla kriterier är precis de saker som gör det svårt för mig att klara vardagen. Det skulle isåfall kännas som en extrem lättnad för då skulle jag inte känna mig så ensam och konstig. Men tänk om det inte alls är ADD, utan att jag bara är sån här? Typ virrig, lat, sömnig, oorganiserad, extremt lättfrustrerad osv. Det skulle nog vara svårt att acceptera, även fast jag klarat mig såhär långt hittills… Är rädd också för att läkarna inte ska ta mig på allvar bara för att jag äter antidepressiv medicin, och att de ska säga att det är p.g.a. den.
Undrar även varför ingen märkt något tidigare? Speciellt läkare på BUP som hört om mina sömnvanor, min dagliga stress, ångest osv.

Tusen tack till er som orkat läsa er igenom, och tusen tack till er som orkar svara på åtminstone en av frågorna!

* Hur fick ni eran diagnos?
* Hur har ni påverkats av eran ADD? T.ex. symtom, relationer etc
* Äter ni medicin? Hur påverkas ni av den? Hur känns allt när ni tagit den?
* Hur var bemötandet från läkare, anhöriga, omgivningen, arbete/skolan?
* Vilka har ni berättat för? Effekt av detta?
* Vad har ni för tips för att enklare klara vardagen med ADD?

MVH

[miaomiao]
1

När jag läser på den här sidan ser jag massa saker som stämmer in på mig. Allt faller på plats. Känns skönt men lite läskigt. Har alltid känt mig annorlunda förut men nu känner jag mig inte ensam längre! Oavsett diagnos eller inte.

Panzer
1

Det som stör mig mest är min totala brist på energi och den ständiga hjärndimman som aldrig lättar.

[miaomiao]
0

#2 Ojdå, okej. När fick du din diagnos då? Kände du dig annorlunda innan ni började misstänka ADD?

Panzer
0

Jag fick diagnosen i somras, men jag har alltid haft problem att ta in verbal och skriftlig information och detta oavsett om det är lättförståeligt ellet inte. Om det dessutom måste ske under tidspress så låser det sig fullständigt och jag kan känna hur paniken växer inombords. Dessutom tenderar jag att missuppfatta texter rätt ofta, vllket kan röra till det ibland.

ladymiss
0

känner igen mig helt! Ska göra en utredning på ADD och kände mig så chockad över allt stämde på mig! Jag kände tidigt att jag hade problem med mig själv och började googla på diagnoser, misstänkte inte ADHD men ju mer ja började läsa om de desto mer stämde det in

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Nordqvist
0

Fick läsa om massa gånger, var distraherande reklam vid sidorna! haha! Men jag har funderingar på att gå och göra en utredning för ADD. Fast jag är som du, rädd att de ska säga att jag bara är disträ, glömsk och knäpp…
Fick höra för första gången i mitt liv att jag kanske skulle kolla för ADD för några veckor sedan och har ALDRIG tänkt på att det kunde vara det jag hade! trots att jag hade ADHD som specialarbete i skolan, där ADD innefattas!

Jag glömmer ALLT! viktiga saker, som att betala räkningar, lämna in papper osv…. Det påminner mig om att jag måste gå och fixa mitt bostadsbidrag som skulle vara inlämnat för en månad sedan!!! Förvånad
Jag har alltid haft svårt att koncentrera mig och lyssna när folk pratar är näst intill omöjligt, speciallt om jag har ett papper och en penna framför mig…. Fick höra i skolan under gymnasietiden, av min lärare, att jag var dum i huvudet, följde inte med på lektionerna och att jag var helt värdelös (och även att jag lika bra kunde hoppa av skolan!! Vilket jag såklart gjorde….)

Jag har alltid trott att "jag bara är sån" men så får man höra att man kan ha ADD… Och så faller bitarna på plats lixom!

Lintill101
1

Känner igen mycket som du skriver, Jag har ADHD med drag mot Aspergers.

Jag vet inte riktigt bad skillnaden är på ADHD och ADD.  Men vet nu att ADHD på tjejer och killar ofta skiljer sig åt.

Jag behandlades i över 10 år för depressioner, men det funkade inte. Så jag har sökt efter hjälp och anledningar i över 17 år.

Nu har jag äntligen fått ett ord på vad jag har, det är skönt. Kändes som mycket föll på plats. Har startat med medicin som.. Jo det är ett helvete fr mig just nu, men jag ger inte upp. Får mycket hjälp (för mycket iblan) av många olika instanser. Det snurrar på lite väl fort. Men det finns mycket hälp o få nu.

Omgivningen har väl tagit det på olika sätt, ingen som vet vad ADHD är. Dom ser små pojkar som klättrar och hoppar runt, säger mest att jag inte kan ha det. Men jag vet och det är skönt.

Hur man får en utredning vet jag inte, jag hade tur kan man väl säga. Var med i nån forskning om depressioner.

Vardagen för mig ska sen i framtiden underlättas med medicin, fasta rutiner och stöd personer. Mitt mål är en vanlig tråkig vardag som "alla andra" har

Mörten82
0

Det med att glida in i tankar när någon pratar lmed en händer alltid typ, ett samtal på över 5-10 min är det svårt, även om jag försöker,, och om det är flera som snackar med varndra så kan jag börja drömma och sedan avbruta med något helt annat ämmne, ofta kan det vara korkade grejer.

Har även svårt att titta andra i ögona när jag pratar, tycker

nästan att det är pinsamt att få beröm de händer inte så ofta jag får beröm.

Tycker även att det är pinsamt att säga tack eller beröma någon, men jag gör alltid det när någon ska ha det..

Kan skriva massvis med symtom eller problem jag har..