Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1562 ggr
KaiPon
0

ADHD - Eller nåt annat?

Jag har sedan kanske två år sedan haft diagnosen ADHD. Nu i augusti träffade jag en tjej som jag kommer jättebra överrens med (firade jul hos henne) som också först fick diagnosen ADHD, men fick senare en ny diagnos; autism.

Saken är den att många av de saker hon fått höra hon gör som är 'typiska' för autism, gör jag också. Vi är väldigt lika i det mesta vad gäller beteende och annat, vilket har fått mig att tro att jag skulle kunna ha autism eller liknande.

Frågan är bara; hur går jag vidare med mina tankar? Hur ser jag till att en utredning påbörjas? Saken är också den att jag flyttade för ca ett år sedan och har ännu inte fått tid hos läkare för min ADHD här, och jag gillar inte nya platser/människor speciellt mycket, så där har vi ju en oro. Sen är jag dessutom ganska orolig för att folk inte kommer ta mig på allvar ang autismen, då jag faktiskt har sociala färdigheter och liknande. Och jag hatar att höra att jag inte kan ha nånting för att jag inte passar in i 'mallen'. Det var delvis därför jag fick min diagnos såpass sent, för att jag passade inte in i ADHD bilden, jag var inte hyperaktiv och skrek inte eller sprang runt, utan jag satt mest på min plats och höll på där med att vicka på benen, leka med pennor eller liknande.

Jag är en väldigt.. Well, jag håller mig mest för mig själv och sitter hellre inne på mitt rum och läser om favoritartisterna, lyssnar på musik, kollar på dramor eller skriver istället för att gå ut och träffa folk. I skolan här är jag ensam, och mina kompisar bor i staden jag bodde i förut. Den ligger inte så långt härifrån, men jag har inte råd, vilja eller ork att fara in sådär jätteofta..

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[isabellascheja]
0

Känns lite som dina problem stämmer in på mig. Jag fick diagnosen ADHD m. autistiska drag när jag var 4 år gammal. Min pappa säger nu att jag är friskförklarad, vilket jag tror är ren bullshit.

Jag vet inte riktigt om denna utredningen du vill påbörja men det jag mest blev intresserad var att du skrev att du oftast satt inne på ditt rum och aldrig skrek eller gapade. Sådant är det för mig också, det är bara få som vet om min ADHD och autism och anledningen till det är att jag tyvärr skäms över det. För i 14 år (då jag gått till läkare, psykolog, skolan) så har jag blivit sär-behandlad. Som om jag var helt dum i huvudet eller något liknande. Skolan satte mig i en liten "hjälp grupp" trots att jag hade bra betyg och kunde koncentrera mig, läkarna pratade till mig ungefär som om jag var en 10 åring och sedan fick jag ingen hjälp utan psykologen. För mig känns det nästan som att ADHD är ett hot för samhället eller en synd.

För att slippa alla dessa problem så har jag hållt tyst om det i flera år, nu är det nästan ingen (förutom familjen) som vet om min sjukdom. Jag mår skit dåligt över detta och depressionen har vuxit sig allt starkare med åren men endå vill jag inte berätta för någon om mina funktionshinder. För tänk om jag blir illa behandlad igen? …

Mvh Isabella.

KaiPon
0

#1 Jag har aldrig haft bra betyg i skolan dock, och inte heller kunnat koncentrera mig ordentligt. Däremot har jag alltid fått höra att jag är en väldigt smart tjej, och att det är synd att jag inte kan visa det i skolan. Men jag har själv aldrig fått höra av psykologer att jag skulle haft ADHD med autistiska drag, men man vet aldrig, de psykologer jag hade var kanske inte dom bästa heller. Det kanske blir bättre med dom här i nya staden?

Känner ändå att jag vill få igång nån typ av utredning, då jag tror att det skulle hjälpa mig förstå mig själv bättre. Sen behöver jag ju inte ropa ut min diagnos från hustaken, men har jag nåt annat istället för/utöver ADHD skulle det nog underlätta både för mig och mamma i vardagen, då jag och mamma lätt hamnar i bråk ibland över småsaker, oftast mest pga hur jag själv reagerar i situationer (jag 'stänger av' som mamma säger).

Men det är ju bara jag.. Glad

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/