Minns ni Anita Lindblom?
En vän fick mig indirekt att youtuba Anita Lindblom lite granna. Inser, att hon idag framstår för mig med omprövade ögon (mot förr, på 60-talet, då hon hölls som schlagersångerska blott och bart och inget mer).
Inser att hon egentligen borde betraktas som förmer än legender som Edith Piaf. Hennes djupa personlighet gav den musik som ytliga öron konsumerade. Hon var/är aspergare, utan mitt tvivel iaf.
Jag kan idag känna in rätt mycket av hennes personlighet utifrån de tillgängliga videosnuttarna, förmodligen tack vare att jag själv har diagnosticerats som aspergare. Kan i alla fall se i henne en frände, stundom nästan flagrant tydligt. Det har jag aldrig kunnat göra förr. Men så har jag inte heller förut lyssnat på eller sett denna artist sen det begav sig.
- Någon annan aspergare som kan uppleva ett asperger-geni i denna begåvning? 
Tyvärr kan jag inte hålla med. Hon har aldrig fallit mig i smaken.
HH
#1 Det respekteras, HellviHumle! 
Jag hade samma förutfattade mening som du - innan… 
Riktigt så gammal är jag inte, så nej, jag minns inte henne. :)
+Jadå jag minns henne som barn och har som vuxen sen lyssnat på henne.
Hon är en fantastisk sångerska men hur vet du att hon är ascberger?
Helt säker kan jag ju inte vara, men jag känner att hon är det - på det koncentrerade sätt som hon tar sig an låtarna. Hennes bearbetning av sina låtar får ett djup, som ligger mil ifrån NT-verkligheten; det är det, jag känner in och upplever så tydligt. Enligt min erfarenhet kan ingen annan än en aspergare klara av sådant, och dessutom göra det av tvingande nödvändighet.
Kunde jag få en rimlig kontakt med denna människa i hennes koja i Provence, skulle jag inte tveka att ge allt jag kunde för att försöka förgylla hennes sista dagar med allt jag förmådde. Tyvärr är det nog ett orimligt projekt… 
Du har ofta bra funderingar men jag håller inte alltid med dig. Det är lite to much att sätta stämplar få folk och det utan att ha träffat personen.Nej det där köper jag inte riktigt Varulv
Det behöver du inte heller, Lunar! Jag redovisade bara min spontana uppfattning. Ingen "dogm" i det! Men jag tror själv på det jag säger. 

- Envar sin egen lyckas smed, Lunar! 
hehe är det inte samma sak?
Jovisst!