Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 5896 ggr
BlackMoon
8

Bostadsbidrag för pensionärer

Funderar på att flytta hemifrån och har då enligt fks hemsida rätt till bostadsbidrag för pensionärer. Men hur räknar jag ut hur mycket jag får?

Eller hur fungerar det?

ikna
0

Det heter bostadstillägg och brukar vara större än bostadsbidrag. Man söker det på samma sätt som bostadsbidrag, men det är krångligt att räkna ut själv.

Niila
0

Ok.

Allamej
0

Det är mellan 93-95% av den totala hyran.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Varulv]
4

- Vem har rätt till bostadstillägg? Obestämd

Allamej
0

Dom som har aktivitetsstöd eller sjukersättning

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Varulv]
0

Generellt?

Särbehandlas de som omfattas av LSS i något avseende?

Gäller det bara för ensamstående, eller kan även en som är sambo med någon som kanske inte har rätt till bostadsstöd få bostadsstöd?

ObestämdGlad

Allamej
0

Jag vet inte om LSS men om du är sambo får du bara halva beloppet

[Varulv]
0

Oki doki - tack för redigt svar! Allamej Glad

ikna
0

#4 och #5 De som har aktivitetsersättning eller sjukersättning vet jag att det gäller.

Men jag tror inte att det gäller de som har aktivitetsstöd.

[Varulv]
0

#9 Vari består då skillnaden mellan aktivitetsersättning och aktivitetsstöd?

Jag läste någonstans att bostadsstödet är inkomst- och förmögenhetsprövat. Sjukersättningen har såvitt jag vet inget tak utan ska utgöra 65 procent av en fiktiv lön som Försäkringskassan räknar ut. En av aktivitetspengarna har ett tak, men kanske den andra liknar sjukersättningen? - Så min undran är hur hög inkomsten högst får vara? Och beträffande förmögenhet: får man exvis äga sin bostad? Eller måste man först omsätta alla realiserbara tillgångar i penningmedel, för att sedan leva upp dem, innan man kan få bostadsstöd?

Ladydragon
0

10# aktivitetsersättning och aktivitsstöd har väl mycket lite gemensamt

istället för att försöka förklara så säger jag såhär läs på Försäkringskassans hemsida där finns bra information

Till trådstartaren är du under 29 år eller har barn så kan du även få bostadsbidrag samtidgt som du får bostadstillägg
då delas det upp så du får hälften utav pengarna ifrån båda bidragen
så du får tyvärr inte mer pengar utan det fördelas bara

det bästa är att du kontaktar din handläggare på Försäkringskassan som kan hjälpa dig med uträkning

just det 10# jag tror man får äga sin bostad och man får ha en del pengar sparade minns inte hur mycket just nu men som sagt kontaktar man Försäkringskassan så kan dom svara på vilka belopp det är som gäller

Trådstartaren du ska kunna flytta hemifrån och få pengar så du klarar dig dock så blir det inte så mycket pengar men det ska bli så mycket att du kan betala hyran mat och räkningar i alla fall

har man Aktivitsersättning eller sjukersättning så ska man ha en personlig handläggare på Försäkringskassan och den personen ska man kunna ställa såna här frågor till kan hon/han inte svara så ska personen kunna hänvisa vidare ….

Ladydragon
0

kom på en sak till….

tänk oxå på att om du ansöker om bostadsbidrag och bostadstillägg så är det separata ansökningar som ska göras  och du måste fylla i nya såna varje år för att få det

dessutom så tänk på att vid förlängning utav aktivitsersättningen så måste du ansöka på nytt om bostadstillägg  detta gäller inte bostadsbidraget det rullar på som vanligt

har själv fått problem vid förlängning utav aktivitetsersättningen då jag blev felinformerad och förlorade mitt bostadstillägg i 3 månader på grund av att jag inte ansökte på nytt om det

och så en liten sista sak internet är väldigt bra och Försäkringskassans hemsida så det är en mycket god idé att sätta sig och läsa på

ikna
0

#10 Aktivitetsstöd får man om man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som man har blivit anvisad till av arbetsförmedlingen.

Aktivitetsersättning är en ersättning för den som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.

Spacegirl31
0

Det som förr hetter sjukbidrag är idag Aktivitetsersättning för de under 30 och sjukersättning för de över 30.

* ~* Ha en bra dag *~*