Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 2156 ggr
LinaIsabell
1

Tidsuppfattning

Fungerar eran tidsuppfattning på samma sätt som min? 

När jag gör något speciellt, till exempel besöker ett hus jag inte brukar vara i så ofta, är på sjukhuset eller på exempelvis bio, så känns det som att alla gånger jag varit på det specifika stället ställer sig i en tidslinje, och jag kan börja referera "förra gången jag var här" som igår, även fast det var flera månader eller flera år sedan.

Gör alla så? Eller är det en typisk aspergergrej eller är det bara jag?

[Varulv]
1

Det var intressant!

Har aldrig hört talas om en sådan tidsuppfattning förr, men den borde ju vara möjlig, tillika ändamålsenlig…Obestämd

Försöker kognitera efter, om även jag kan vara kognicerad på det viset… Cool

Resultat: inte direkt så som du beskriver det, men visst är det så, att när jag återvänder till till exempel ett grannskap, där jag bott tidigare i livet, så kommer det på en massa minnen från förr, som man kanske inte har haft aktivt på det sättet annars.

Men på rakt motsatt vis kan det fungera ibland även. Jag kan för exempel se en text, som jag själv har skrivit vid något tidigare tillfälle, och inte minnas alls vad den handlar om, utan läser den på ett helt "jungfruligt" sätt.

På ställen där jag har "en salig röra" - och där denna röra har fått vara ifred från andras interventioner - kan jag när som helst gå in, till och med i kolsvart mörker, och bara hämta det jag skulle hämta. Där är jag således så att säga "ett" med miljön, den är helt integrerad med mig själv på något sätt. Och jag kan tänka mig, i det fallet, att det kan förflyta rejäla tidsspann emellan besöken, och det ändå i sådana fall känns som att ingen tid har förflutit.