Utredning igång
Nu har utredningen av min son kommit igång ordentligt. Frågeställningen är ADD och AS. Känns skönt att det är igång och alla datumen för testerna är satta, men samtidigt så känns det lite sorgligt. Det är skolan som är och har de största problemen med sonen, medans det fungerar bättre här hemma. Jag är säker på att det skulle fungera bra i skolan också om man istället för att fokusera på problemen kunde fokusera på när det fungerar och utifrån det anpassa miljön och situationer på ett bättre sätt. skolan har haft svårt att möta oss och tror att medicin är det enda som hjälper. Av egen erfarenhet vet jag att medicin kan fungera, men inte utan att man också ser över och anpassar miljön. Behövde bara "gnälla" lite :)
Ofta är det lättare att få anpassningar från skolan om man har en diagnos. Då finns det mer pengar.
#1: Ingen bra erfarenhet av de sistnämda..
#1 Den erfarenheten jag har så är det inte diagnosen utan på vilket sätt eleven är som spelar in för om det "finns" pengar eller inte. Min dotter (10 år, fick diagnos under ht i första klass) har svårt med inlärningen och behöver lugn och ro för att överhuvudtaget få någonting gjort och behöver hjälp att strukturera sin vardag. Vi kämpade med skolan i 3 år innan det gick in att hon behövde hjälp. Anledningen -hon var inte utåtagerande eller stökig. Sonen däremot har varit mycket utåtagerande i skolan och där sattes det in extra personal i klassen med en gång trots att han inte har några inlärningssvårigheter. Man har inte heller satt in stödet där det behövs, under fri lek (rast) och vid övergångar utan fokuserat på klassrumsituationer och lektioner där det redan fungerade vilket innebär att "stödet" inte hjälper och skolan anser att det behövs medicin och där med en utredning. Specialpedagogen som är knuten till skolan och som gjort en pedagogisk kartläggning och observerat honom är eniga med oss om att stödet borde vara anorlunda utformat, men klassläraren är inte enig. #2 Vi har positiva erfarenheter av medicin. Min dotter har ätit en låg dos Concerta i två år och både hon och vi märker att hon fungerar så mycket bättre i vardagen. Hon har fått vissa biverkningar men det positiva öveväger och hon tycker själv att det är värt det. Skolanvhar också gjort vissa miljöanpsssningar och det tillsammans med medicinen har gett min dotter en bättre livskvalité. Däremot så tror jag inte att medicin passar alla och jag är tveksam till om det skulle hjälpa min son, där tror jag att man kommer mycket längre genom att strukturera upp vardagen och att bygga upp en personlig relation (han lyssnar tex inte på folk han inte känner). Tyvärr så verkar det som om vissa tror att mediciner är en mirakelkur för ADHD och liknande, men så är ju inte fallet.