Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 6199 ggr
tarotlasse
0

Har ni en SIUS konsulent ?

Hej på er i dag så har jag o Juholt ngt gemensamt vi har behövt besöka arbetsförmedlingen he he.

Men till min fråga vad gör en SIUS konsulent och ni som har eller haft en sådan hur har det varit  är det positivt eller negativt ?

AF föreslog nämligen att jag skulle få hjälp av en SIUS konsulent för att underlätta för mig att finna ett nytta arbete.

Men blev inte helt klar över vad som är tanken och vad denna konsulent ska hjälpa mig med.

Men ska få mer information om 3 veckor då jag ska lämna förslag om vad jag vill syssla med i framtiden. så

Däremot blev jag  upprörd över att dom tänkte göra en bedömning på att jag inte är 100% arbetsför.

Kan verkligen  AF bestämma detta är det inte jag och min läkare som ska göra denna bedömningen om hur mycket jag kan arbeta.

Lasse

BaraLisa
0

En sius-konsulent är ett stort plus, om man ändå är inne i AF-svängen. De har special-befogenheter och specialkontakter, och kan vara med på ett jobb tills man fixar det själv till exempel. Har man tur kan de fixa lönebidragsanställning om ni hittar en bra arbetsplats. Då får stället i princip betalt för att ha dig där men du får en riktig lön i upp till fyra år + samma rättigheter som de andra där. Men sånt här varierar, hur det är upplagt.

Med vänliga hälsningar Lisa

BaraLisa
0

Efter fyra år ska de anställa dig, alltså. Eller hur lång tid det nu tar.

Med vänliga hälsningar Lisa

Ladydragon
0

tyvärr är det väl inte så längre att det är enbart du och din läkare som avgör hur mycket du antas kunna arbeta….

vad jag förstår så lägger sig Försäkringskassan gärna sig i och dom kan besluta att man är arbetsför ell trots att man har läkarintyg på att man inte är det

dessutom så lägger sig oxå Arbetsförmedlingen i det som kallas för ALI då dom utreder arbetsförmågan

så är det många som har en massa åsikter om hur mycket man kan arbeta tyvärr…..

är själv i den sitsen nu att jag ska gå igenom ALI trots att min läkare och jag själv anser att jag inte har någon arbetsförmåga….

tarotlasse
0

Ja det är skrämmande jag är tvärtom övertygad om att jag kan arbeta 100% men Af säger att jag inte kan det.

Har inte pratat med försäkringskassan  om detta så har ingen aning om vad dom anser.

Min läkare skulle troligtvis hålla med Af.

Men har en bekant där Af bedömde den som arbets oförmögen  men försäkrings kassan bedömde att personen var arbets för.

Så då fick inte personen ngn A-Kassa eftersom Af bedömde personen som oförmögen till arbete.

Plus att personen inte fick ngn sjukpenning eftersom försäkrings kassan bedömde personen som frisk o arbetsför.

Så otroligt det kan få gå till på detta sätt så nu går personen på soc men vill inget annat en att arbeta.

så blir ju lite rolig att hamna i en sådan situation.

Lasse

Livgenomhund
0

#4   Ungefär där befinner jag mig!

Min läkare, handläggaren på Af samt Af´s psykolog anser att jag är för sjuk för att arbeta, men försäkringskassan anser att jag skulle ha börjat arbeta.

Jag är mitt upp i utredning, samt insättning av medicin och utvärdering av medicin - och som följ av allt ihop har jag dragit på mig depressionsliknande symtom.

Antingen beror det på att vi tog bort Voxran när vi satte in Conzerta, eller att jag behöver Conzerta även på eftermiddagen (symtomen kommer vid lunch) eller den press det innebär att leva utan pengar för 5 månaden.

När sedan avd kurator igår sa til mig att jag har dålig självkänsla (det har jag) och det måste jag arbeta med. Jo, fast det blir nog lättare om jag först får hjälp med rätt medicin, sen kan jag jobba med min självkänsla och som följd av det ställa krav på omgivningen så att jag "får" det jag behöver för att må så bra som jag kan.