Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 7470 ggr
smitha
2012-01-24 21:36
0

ADD

Hej!

Jag står i kö för att få bli utredd för ADD. Jag var nära att få en diagnos när jag var 18 (innan det var så "avancerade" utredningar) men jag dök aldrig upp på psyk trots kallelse, så allt rann ut i sanden. Nu är jag redo att ta tag i det igen och i höstas vart jag som sagt ställd i kö. Jag går i västerås på deras psykmottagning och där är det enorma väntetider, typ 2 år får man vänta på utredning. Har försökt att få dom snabba på mitt fall eftersom jag har utvecklat djupa deppressioner nu och har en hel del självmordstankar, jag har även ett litet barn också, så det handlar inte bara om mig längre. Idag hade jag ett akutbesök hos överläkaren och det kändes inte som att jag var prioterad för utredning, tror inte ens att han KAN mixtra med kölistan även fast han skulle vilja, utan det ÄR jättelång väntetid.
Hursomhelst gick jag därifrån med en ny medicin, ergenyl, som är stämningsstabiliserande och ges till personer med epilepsi eller personer med bipolär sjukdom. Jag har varit orolig över att jag kanske har bipolär och tog upp det med läkaren idag, men han avfärdade det och sa att det är ADD jag har. Jag äter redan voxra maxdos, som är en antidepp medicin och koncentrationshöjjande. Jag vart även sjukskriven i 3 månader. Så nu har jag några frågor som jag hoppas kan få svar på:

1 är det någon som har ätit ergenyl och mot vad isf?

2 läkaren sa att jag måste vara säker på att jag vill ha en ADD diagnos, "man kan aldrig ta bort en diagnos eller sudda bort det som står i journalerna" sa han. Så jag undrar vad som kan vara negativt med att ha en ADD-diagnos? Jag förstår inte riktigt vad han menade.

3 Jag funderar på att gå och göra en privat utredning, men tvekar lite. Man har ju hört om den privata sektorn som delar ut diagnoser till höger och vänster. Kan dom verkligen göra en rättvis utredning? Eller vill dom bara mjölka pengar ur en? Kan man göra en privat utredning i västmanland och vart och avd kostar den?

4 Sen säger dom på psyk att jag inte kan åberopa vårdgarantin för i västmanlands landsting gäller inte den utredningar. Jag vet att i stockholm kan man få utredning inom 3 månader och klarar inte landstinget av det så skickar dom en till en privat mottagning. Kan det verkligen vara olika regler för vårdgarantin i olika landsting? Trodde att det var lika i hela sverige?
Jag ringde patientnämden som vägrade svara på frågan om jag kunde åberopa vårdgarantin och ville att jag skulle vända mig till behandlande läkare istället, och det var ju inte mkt till hjälp. Vem kan jag mer ringa?

Zaphix
2012-01-24 21:39
0

En väldigt negativ sak med en diagnos är att det är mindre lätt att få ta Körkort. Jag har ett helsike just nu med att klara testerna för att få ett läkarutlåtande så jag kan få övningsköra.

Så det är ett stort minus!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

smitha
2012-01-24 22:20
0

Jag har redan Körkort! :)

Dom kan väl inte dra tillbaka det? Jag menar måste man tala om att man har fått en diagnos?

Zaphix
2012-01-24 22:24
0

Jag vet faktiskt inte, tror inte det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

fffpp
2012-01-25 15:26
1

jag tror absolut inte att de kan dra ditt Körkort eftersom att du redan visat att du har ett och klarar det!

jag är snart 18 och fick min ADD diagnos för några veckor sedan.

för mig blev hela världen annorlunda fast jag ibland tvekande på mig själv och tanken på ADD. medicinen har hjälp mig nå otroligt och har du ADD är det någonting jag högt rekomenderar!!!

Sen kan det vara så att du kanske inte har ADD "fullt ut", att du har låga värden ikroppen. som dopamin, seratonin osv (inte alls insatt men säger det jag fått veta på olika vägar!) Har du dåligt med något ämne i kroppen så kan du tappa fokus eller andra saker försämras. Ämnen osv som jag pratar om vet jag liksom inte hur jag ska förklara, du kan annars gå till en kinesiolog som kan "mäta dina ämnen" för att se. Då kan du få naturmedicin som stabiliserar upp. ingenting som skrivs i dina papper eller sätt som diagnos utan mer som en psykolog/""""doktor"""".

Lite krongligt att förstå ur den lilla beskrivningen kanske, haha. men om du undrar över någonting så hör bara av dig! har en ganska trasslig historia bakom mig så kunskap saknar jag inte. hjälper gärna! :)

Wand
2012-01-25 17:19
1

Jag tycker väldigt synd om dig som får vänta såpass länge. Jag fick min utredning beviljad några veckor efter besök på BUP, och nu är det i full gång. 
Men som jag förstått det så brukar det också gå snabbare för personer under 18 som vänder sig till just bup, hrmf. Himla tråkigt att det inte blev något av första gången du var igång!

Jag tror inte att de kan mixtra med kölistorna heller, då antagligen alla som står i kö för utredning är lika frustrerade som du. Tänk om du skulle få reda på att någon fått gå före. Flört (nu tror jag ju inte att det är något de meddelar, men det är ändå något värt att tänka på)

Jag hoppas i varje fall att det kan påskyndas en aning och att du tillslut får den hjälp du behöver. En diagnos skulle förändra allt för mig, då mina ADD-problem verkligen märks av framförallt under studier. 
Jag kan inte se något negativt med en diagnos, möjligtvis det där med körkortet som någon ovan nämnde, men i övrigt är det snarare en lättnad skulle jag tro. Man får äntligen ett svar på att man inte bara är lat och "efterbliven".

Håller tummarna för allt!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Cleopatra]
2012-01-26 16:46
0

1. Ergenyl är enligt fass enbart en medicin mot epilepsi. Det finns andra mediciner som kan användas mot både epilepsi och bipolaritet men ergenyl står det inte så om.

2. Det finns inget negativt med en ADHD diagnos, din läkare verkar ha en "ovanlig" syn på psykiatriska diagnoser. Fördelarna med diagnos är många.

3. En privat utredning är fullt möjlig att göra men du borde inom sjukvården få bra psykiatrisk hjälp NU mot dina självmordstankar. Har du prövat antideppmedicinering?

4. Tyvärr vet jag inte hur detta med reglerna inom landstingen fungerar i Sverige.

smitha
2012-01-26 22:25
0

Hej och tack för alla fina svar! :)

Jag skrev i mitt första inlägg att jag äter antidepp medicin som heter voxra.

Ergenyl är främst framtagen för personer med epilepsi, men den används även nu till människor som har bipolär sjukdom eftersom den även funkar som stämningsstabiliserande. Om man söker på ergenyl retard i fass så står det att det även används till bipolära.

Självklart ska alla få utredning som söker och jag tycker även att barn under 18 år ska få hjälp först. Men jag har också ett barn här hemma som blir lidande av att jag går "obehandlad" och jag vet flera som har fått förtur när det är barn inblandade, fast det har varit i andra landsting.
 I mitt landsting finns det knappt några psykologer som kan ha utredningar så det är därför kön är så lång. Så man kanske får ta den privata vägen, är det någon som vet vad en sån utredning kan komma och kosta?
Kan bara komma på EN positiv anledning med att jag får en diagnos och det är att jag kan få börja medicinera.

Jag fick en diagnos när jag var 18 år, på den tiden var det inte så avancerade utredningar som det är idag. Så i princip står det att jag har en ADD diagnos i mina gamla journaler, men den gills tyvärr inte idag =/

Tack äån en gång för era svar!