AS - Leva livet genom andra
Jag har tänkt på en sak. När jag köper saker till mitt hem eller kläder eller mat eller böcker eller PC-spel eller filmer eller så. Ja i stort sett allt - så kommer jag hem med sådant som andra köper.
Var är min vilja?
Har jag ens någon?
Jag har sedan jag var barn, så länge jag minns med andra ord, följt efter likt en vante och tyckt allt varit okej.
Det slutar med en sak…
Det känns inte som mitt hem.
Jag använder aldrig de nya kläderna, utan mina gamla sköna.
Maten kastas utan att ätas.
Böckerna har jag många som jag aldrig ens öppnat.
PC-spel kan jag börja spela men tröttnar väldigt fort.
Många filmer jag har har jag aldrig sett.
Nu har jag försökt börja tänka efter om det här kan vara någonting för mig. Tycker jag om detta, hur känns det att titta på, hur smakar maten, hur känns dessa kläderna på, är de sköna, är det här en bok jag klarar att läsa, kan det här PC-spelet vara något för mitt intresse, filmen - är det en genre jag kan titta på och förstå och kan hänga med i utan att bli uttråkad…
Det är som att jag inte känner mig själv, som att världen har försökt forma och skapa mig, hur de vill att jag ska vara.
Eller handlar det om mina svårigheter att accossiera till (eller hur det stavas)…?
Känner ni med Asperger igen er?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Hej Hanna!
Nej, som aspergare känner jag inte igen mig, snarare tvärt om. Är det någonting som just jag har, så är det en stark vilja. Inte så, att jag går omkring och vill domdera, nix det är anti för mig, men jag vet vad jag tycker i alla lägen (utom ibland förstås…).
Men som szondian har jag en förklaring till dina undringar. Om den (förklaringen) är giltig eller inte, står skrivet i stjärnorna, men för mig har Szondi fungerat bra för det mesta. Så här kommer förklaringen:
Du har i något sammanhang (jag minns inte vilket) här på communityn meddelat en din diagnos Sz1a (fast du har ju inte använt just den koden, givetvis). Det du här nu i denna tråd beskriver av din karaktärsläggning, överensstämmer som jag vill se det med diagnosen Sz1a.
Men nu till det intressanta. Du vill bort från Sz1a! Det kan tyda på, att din Sz1a-diagnos inte är så att säga "äkta", utan kan vara miljöbetingad. Du kan exempelvis som liten av någon anledning ha tvingats in i Sz1a, och accepterat detta (kanske inte haft något val?). Nu börjar detta förut så orubbliga axiom, hos dig som vuxen individ, att långsamt luckras upp. Du börjar ifrågasätta dina egna grundvalar.
Kan det vara så kanske? 

Sz1a?
Fråga Zaphix! 

Jag känner faktiskt igen mig i det du beskriver BusHanna. Vad det kan bero på har jag ingen aning om.
Dålig självkänsla?
Dåliga försök att bli någon annan än den man är?
Kul att se er igen BusHanna och Varulv 
Hejsan Aspie! *stor kram* Härligt att se dig med! 
Skönt att någon känner igen sig.
Jag funderar på om jag är för stressad för att orka känna efter…
Jag har jättesvårt för att komma ihåg hur jag känner inför saker och ting förrän jag är där och det händer/känns i realtid.
Jag kan även bli påmind av andra att jag faktiskt vill göra saker. Jag kan sitta och ha hur tråkigt som helst och inte komma på vad jag vill göra, förrän någon annan pratar om att göra den saken och då är det redan för sent, för att då är den saken upptagen.
Hmm, svårt att förklara.
Mår du dåligt av det? Tycker du att det är jobbigt att det är då? Skulle du vilja att det var annorlunda?
Jag tycker det låter bekvämt att vara så, behöver inte tänka så mycket själv liksom.
Vem är du? Har du någon aning om det?
Vem skulle du vilja vara?
Endel är "followers" och är nöjd med att ha den rollen, inget konstigt med det, alla är vi ju olika liksom.
Varulv - 

Nej, jag mår inte bra. Jag vet inte vem jag är.
Jag är eg en ledare. Får alltid den rollen i jobbsammanhang eller gruppsamtal…
Trevligt att ha dig här igen, aspie!
Och tja, jag kan förstå att du känner igen dig lite grann i BusHannas beskrivning av sin karaktär. Så som jag upplever er båda, så har ni faktiskt likheter just där. Jag skulle vilja beskriva er som väldigt omtänksamma, vänliga och bemötande människor. Men så har ni ju givetvis er aspiesida parallellt, som gör er lite skygga, tillbakadragna, i behov av ensamhet och självständighet.
En sak till har ni gemensamt, och - eftersom du Zaphix är med i samtalet: gemensamt även med dig, Zaphix, nämligen att ni är väldigt intelligenta, klarsynta, allmänbildade, rättänkande och verbalt begåvade.
På grund av de sistnämnda egenskaperna är det nog säkert, som du, BusHanna, ofta väljs till ledare. 
#7: Okej, förstod inte det ifrån ditt inlägg. Men då får du nog ta tag i det, gå på jakt efter att hitta vad du vill och vad du gillar. Tänka innan du gör något på varför du gör det..