Vill tipsa även er..
Hejsan!
Först ska jag väl erkänna att jag inte har någon bokstavsdiagnos - har däremot haft atypisk depression och enligt de vanliga papprena man fyller i då var jag nära OCD och Borderline. Men inte riktigt nära nog för att ställa en diagnos.
Även om man inte ska försöka trycka in folk i mallar, ändra på dem och göra dem ''normala'' - vad det nu är för nåt - så finns det ju ofta vissa bitar som helt enkelt är jobbigt att gå runt med. Jag tänker på koncentrationssvårigheter, plötsliga humörsvägningar, ångest, känslor som känns för djupa och som ingen verkar förstå när man försöker prata om det. Surr i bakhuvudet, som om någon har ett möte där inne men inte släpper in 'jag/mig' utan bara viskar och mumlar bakom stängda dörrar. Sådana saker.
Jag har varit fri från det i två månader nu, undantaget en vecka i mitten när jag testade en sak för att vara säker.
Vad har jag gjort? Jag har slutat att äta vete, gluten och mjölkprodukter. Framförallt vete i alla dess former ställer snabbt till det för mig, jag kan inte ens äta en näve lösgodis (glukossirap gjort på vete) utan att bli retlig dagen efter. När jag testade att äta det igen efter en månad kom allt tillbaka, allt jag skrivit om ovan, och höll i sig nästan en vecka. Jag har aldig haft några andra tecken på gluten eller mjölk allergi.
Anledningen till att jag testade var för att jag läste att en del barn med ADHD blivit nästan symptomfria efter att ha bytt kost. Jag hade inget att förlora, den senaste tiden har jag blivit mer självmords och självskade benägen, dessutom tycker jag att kost är intressant. Så jag testade.
Jag trodde inte riktigt på resultaten först. Tänkte att det var nog en slump. Men det vardet inte. Det var faktiskt sant. Känslomässigt har en helt ny värld öppnat sig för mig, vanliga negativa känslor känns plötsligt ytliga jämfört med hur de var innan. Jag kan vara glad och uppåt - men är inte längre hyperaktiv när jag är det. Och jag har ingen ångest, inget surr i bakhuvudet. Jag har börjat läsa böcker igen - koncentrationssvårigheterna blev jag inte ens medveten om förräns jag testade gluten igen och plötsligt inte kunde läsa boken jag var mitt inne i - då såg jag sambandet. Jag började läsa strax efter att jag slutade med vete, gluten och mjölk… Läste mycket när jag var yngre.
Varför skriver jag detta? Jo.. för att om det bara finns en enda människa som läser detta inlägget, testar och märker att han eller hon faktiskt mår mycket bättre efteråt, så är det ju värt så mycket :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Bra att det funkar för dig. Har själv testat det och jag mådde inte bättre. Testade att inte äta gluten, mjölkprotein och socker i ca 5-6 månader. Färgämnen, konserveringsmedel. smakförstärkare och sötningsmedel undviker jag alltid.
Bra tips, vore härligt om jag hade blivit kvitt min ADHD-problematik genom att ändra kosten. Tyvärr så fungerar det inte riktigt så, min hjärnas substansbalans ändras inte pga. gluten och laktos..
Nej, det funkar så klart inte på alla :) Men som sagt - det räcker ju nästan att det fungerar för EN enda människa som läser inlägget, för att det ska vara värt det.
Min bror mår också bättre, har testat i någon vecka. Fast vi är ju nära släkt så kanske det ligger i det.
OM det är kost som spökar så bör det räcka att testa i 2-3 veckor.
För mig har det som sagt gjort en väldigt stor skillnad. Jag hoppas att det ksn hjälpa fler.
Och hoppas att ni hittar bra lösningar ni också.
#4 Det har jag inte hört talas om, förklara gärna vad det går ut på? :)
Traditionell indisk läkekonst.
Tack för info :)
#2 har du provat gi metoden den ska tydligen funka var någon i usa tror jag som provat dieter på många barn med grov ADHD och några dieter funkade jätte bra:) sen så hörde jag från min psykiatriker att dom har kommit fram till att 50 % av dom med ADHD diagnos inte hade något med substanser i hjärnan att göra blev lite OT nu men den metoden TS prövat funkar jättebra för min systerdotter med adhd:) här kommer även en artikel i ämnet :) http://www.nyfikenvital.org/?q=node/91
Kan ju tillägga att jag för depressionen fick seratonin preparat osv för att fixa med hormonerna i hjärnan.
Teorin bakom kosten är att hos desom inte bryter ner spannmåls- och mjölkprotein om omvandlas proteinerna till hormonliknande substanser eller drogliknande sbstanser.
#8: Mm, har jag, men med inget resultat. Lika impulsiv och hyperaktiv ändå.
Enda som hjälpt min hälsa är när jag slutade äta kött, iofs tio år sedan nu, men jag mörkte då att jag upplevde världen klarare. Kände mig renare i huvudet och kroppen.