Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utredningar-hur-var-när-varför
Läst 4775 ggr
ladymiss
0

hur länge stod ni i kö för utredning?

Hej, jag har väntat på utredning i 7 månader. Vårdgarantin är som sagt på 3 månader… Hur länge tog det för er? Hur länge måste jag vänta?Obestämd

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

OddMalin
0

Hej.

Jag stod i kö längre än dig och eftersom jag har lite svårt att ta tag i saker så dröjde det över ett år innan jag ens ringde och hörde mig för. Det gick relativt snabbt då.

Mitt tips är att ta kontakt med din mottagning och säg bara att du vill nyttja vårdgarantin då du väntat i sju månader. Då måste dom skicka dig till en privatklinik för utredning.

Lycka till!

:)

tarotlasse
0

Ja du jag fick en remiss för en ADHD utredning o fick en tid inom 3 månader som vård garantin säger o det var ett väldigt snabbt besök hos en otrevlig läkare på psyk

Men då hade man påbörjat behandlingen inom det vårdgarantin säger.

Sedan finns det inget i vårdgarantin som säger hur lång tid en behandling ska ta.

Så det tog nästan 3 år innan utredningen var klar och hade inte min läkare tröttnat o i stället remiterade mig till en privat klinik i stället så hade det tagit ännu längre tid innan utredningen blivit klar inom den offentliga vården i denna stad.

Tog ca 1 år innan dom på psyk gjorde bedömningen att jag hade ADHD och  remiterade mig vidare till Neuropsyk för ytterligare utredning o det var ca 2 års kö dit.

När det nästan gått 2 år fick jag besked att man i landstinget gjort om vårddistrikten i min stad.

Så nu hamnade jag i ett nytt vård distrikt och då gällde inte min gamla remiss längre utan man skulle ha en ny remiss från det nya vård distriktet och om igen i kön.

Så fungerar det i denna stad.

På den privata kliniken så tog det 2 månader från remiss till utredningen var klar

Lasse

Zaphix
0

Stod väl i kö en månad kanske, om ens det, minns inte riktigt. Påbörjade intervjuer och sånt snabbt med min vanliga psykolog, så jag gjorde det under tiden jag väntade på att få komma till npf-teamet.

Av olika skäl så blev min utredning prioriterad så hamnade väl före i kön, var då viktigt att det kom igång snabbt.

Fick dock skjuta på den ett par veckor då jag akut blev tvungen att operera ett benbrott i fotleden natten innan utredningen skulle starta, och i dimmorna av morfin så hade jag nog inte riktigt fått fram realistiska resultat på testen..

Själva utredningen gick snabbt, var där ett par gånger i veckan och gjorde tester och sedan sattes diagnosen nån vecka efteråt. Tog ett tag innan jag kunde börja testa medicin dock då jag åt annan medicin som skulle ändras eller sättas ut först.

Tror att de är snabba med utredningar i mitt landsting, eller åtminstone så var dom det förr, numera har jag ingen tillförlit längre till dom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ladymiss
0

hm :/ jag har skickat en remiss två gånger (ang bipolär och add), en på vårdcentralen och en på min skolan hos en privatläkare som skickade en remiss till bup för att "skynda på dom", så nu får jag väl ringa imorn till vårcentralen…hoppas  de hjälper..Obestämd

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

ochnudå
0

Jag var till vårdcentralen i nov 2011 för att undersöka om jag kunde få en adhdutredning. Jag fick en remiss till neuropsyk och fick en tid till andra veckan i januari 2012. En vecka efter det så började jag äta Concerta. Dvs från att jag tog första kontakt med sjukvården tills jag fick börja äta Concerta tog mindre än 3månader. Skulle nog påstå att det är gränsfall till 2 månader.

Jag har dock en damp/mbd diagnos från bup sen jag var 9år. Idag är jag 30.

Hade jag varit er så hade jag ljugit på vårdcentralen om att jag "tror" att jag fick en damp/mbd diagnos när jag var liten, om ni är vuxna nu vill säga.

Jag vet inte om det var därför det gick så fort för mig? Men det här är i Linköping.

Min vårdcentralsläkare som jag träffade förra veckan i ett annan ärende sa att hon blev jätteförvånad att det gick så fort. Hon hade trott att det skulle dröja 2år. Snacka om att de inte har koll eller en dålig uppfattning.

Dock kan jag säga att jag inte känner ett dug av Concerta 18mg en tablett varje morgon. Dock lite biverkning i form av tung i huvudet ibland lite smått huvudvärk. Idag ska jag till ssk å hoppas på att få höja dosen lite.

Lycka till

Zaphix
0

#5: Fast 18 mg verkar ingen känna av, är bara en insättningsdos. Jag nådde full effekt vid 108 mg.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Freke
0

Väntade inte, fick en akut-utredning..

men hade i botten en mdb-diagnos sedan jag var 5år och nu 46..

Så i princip väntade jag väl i 41år?! :)

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

KAGE
0

Ska på bedömningssamtal nu på måndag med två psykologer, efter en kort tid med "tillfälligt" snack hos kurator. Är så otroligt nervös över om de kommer anse att jag är akut eller får gå omkring som jag gjort nu i 1-2 år till. Alla är dock förvånade över hur snabbt det gått hittills, och i pappren/mailen som skickats står det tydligen att det är bråttom. Giiigh!

/Karoline.