Ett aspergerparti?
Såhär i Juholttider då människor upplever rotlöshet och röstar på än det ena än det andra, och när vi bevittnar Sverigedemokraternas och Miljöpartiets framväxt (ursprungliga småpartier som växer, med andra ord), kan det kanske vara läge att stifta ännu ett parti - jag avser "Aspergerpartiet"!
Skämt åsido, jag har inga allvarligare avsikter, annat än att i tanke och fantasi lägga grundstenarna för detta (framgångsrika!) nya parti.
Således: denna tråd vill skissa fram ett partiprogram!
Jag kommer själv med den första motionen:
- Samhället bör lägga mer resurser på att klara av att diagnosticera fram alla säger alla aspergare, och ju tidigare desto bättre. Före skolåldern bör alla som kan ges diagnos också ha sin diagnos!
Välkomna nu ni andra aspergare - och andra med, givetvis - att inkomma med bidrag till det framväxande partiprogrammet!

Ta tillvar på alla människors olika kompetens och intressen, få världen att våga vara mera öppen. Sätt datnördar i rätt branch sjukskriv dem inte eller sätt dem i kassan på ica där de endast blir olyckliga och slutar med sjukskrivning. Ta tillvara på allas specialintressen är viktigt och det tjänar samhället på.
Mer pengar och kompetens till vården, folk ska inte behöva vänta och lida. Hjälp folk och man hjälper samhället.
#2 Du menar förmodligen i förlängningen av ditt goda resonemang såhär, att när aspergarna redan i första klass är identifierade, så bör skolväsendet inrikta sig på att lotsa dem till deras sanna destinationer, utifrån specialintressen och specialtalanger? Så att de, när de väl är "färdigbakade", de har ett stimulerande och meningsfullt yrkesliv framför sig? Och att de därigenom kan förväntas göra osedvanlig nytta för samhället, samtidigt som de själva får ett så gott liv, som de kan önska sig?

Helt rätt varulv
#3 Om det gäller alla, inte endast aspergare, så hade vi haft ett enormt mycket bättre, trevligare och vänligare samhälle och dessutom sparat otroliga mängder pengar, som kunde läggas på att göra tillvaron ännu bättre för oss. En utopi.
För många tjänar på att många mår dåligt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ja jag vill gärna att det skulle ineffatta även andra förutom aspergare. Men som sagt det vore nog att önska förmycket
Önskar partiet stor framgång.
Om folk förstod hur svårt det är för en aspergare att ljuga, så skulle många, som nu är trötta på politiker i allmänhet, rusa till det nya partiet, om budskapet förs fram på rätt sätt.
Är det skälet till att vi inte hör talas om aspergare i politiken?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#6 Håller med om att just denna tråd vill begränsa sig till just aspergarnas väl och ve.
#7 Tror som du, att folk i gemen är hjärtligt trötta på ljugande politiker! Och visst är det så, att aspergare har väldigt svårt för att ljuga. Men om vi är lämpliga som politiker, det kan jag inte avgöra. På ett sätt kanske vi är det, och kanske finns det många bra politiker som förmodligen har eller skulle kunna få en aspergerdiagnos. I logiska resonemang är vi säkert oöverträffade. Men när det gäller den sociala kompetensen så är det bevisligen sämre beställt…
Fast beträffande trådens syfte, så borde det vara självklart, att inga andra än aspergare själva kan på ett relevant sätt ställa krav för oss inom ett partis ramar!
#6 Men visst, det allra viktigaste för oss aspergare är väl ändock, att kunna hitta fram till en meningsfull syssla som vi också kan försörja oss på, på ett respektabelt och hederligt sätt.
Och detta, det är ju minst lika viktigt för alla människor!
Så istället för ett "aspergerparti", borde vi kanske mera bilda ett "arbetareparti"? (Ett, som då i viss utsträckning vore skilt från det etablerade arbetarpartiet.) Detta skulle ha som främsta inriktning att hjälpa alla individer i hela samhället till meningsfull och lönsam sysselsättning.