Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 9851 ggr
Emaljoh4
1

Concerta motsvarar hur mycket Ritalin?

Är det någon som vet hur mycket Concerta motsvarar Concerta? Vet inte om ni fattar hur jag menar.. Men menar såhär:

T.ex

18 mg Concerta - Hur många mg Ritalin är det?

36 mg Concerta - Hur många mg Ritalin är det?

54 mg Concerta - Hur många mg Ritalin är det?

Ja, ni kanske fattar? Tungan ute

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
0

Det du menar alltså är hur mycket av det verksamma ämnet metylfenidat som är i Concerta respektive Ritalin?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Emaljoh4
0

Hmm.. Jag vet inte, jag menar kanske snarare hur mycket Concerta man ska äta för att få i sig samma mängd som om man äter Ritalin.

Eller, det är kanske som det du skriver X)

DodeN
0

Min läkare sa att det var samma, men andra som testat bägge preparaten sa att Ritalin var "starkare" än Concerta på samma nivå. Jag åt 36mg Concerta och blev dålig, bytte till 40mg Ritalin och blev ännu sämre. Så när läkaren ville lägga på 20mg Ritalin på dagen så sa jag stopp och avbröt.

Fick så mycket bieffekter och mådde inte alls bra. Men exakt hur det ligger till har jag ingen aning om.

Emaljoh4
0

Ja, har också hört att Ritalin är "starkare"..

Jag hörde att det var såhär:

36 mg Concerta = 20 mg Ritalin

54 mg Concerta = 30 mg Ritalin..

Kan det vara så?

Zaphix
0

Men det som betyder något är väl hur stor andel verksamt ämne det är i tabletterna. Och sedan spelar väl depottiden in också. Ritalin har väl en verksam tid på 6 timmar om jag inte minns fel, och Concerta 12 timmar.

Rimligtvis bör väl då 20 mg Ritalin, och ungefär en halv 36 mg concerta-tablett ha samma "styrka". Om man nu Lyckas dela en Concerta så att depoteffekten är kvar..

Förvirrade jag..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Emaljoh4
0

#8 Ritalin är verksam 8 timmar och Concerta 12 TIMMAr som du sa!

DodeN
0

aha, det är så också. Det sa aldrig min läkare något om. Jag ville nämligen prova med mindre dos och inte högre när jag gick från Concerta till Ritalin. Eftersom jag mådde ok på 18mg Concerta, så jag förstår fortfarande inte varför jag skulle äta 40mg Ritalin direkt. Men det förklarar troligen varför jag mådde så fruktansvärt dåligt.

Jag är väldigt känslig för mediciner.

Emaljoh4
0

#7 Jag ska byta från Ritalin till Concerta. Ska äta 36 mg.. Min läkare sa att 36 mg Concerta motsvarar 20 mg Ritalin.

DodeN
0

#8, jösses… då fick jag typ 72mg om man ska jämföra… som sagt det förklarar enhel del. Jag fick synrubningar, feber, blodtrycksproblem osv.

I efterhand så fick jag höra från andra att Ritalin ska vara starkare än Concerta, hade ingen aning om det när jag testade. Men då kanske jag ska ta och tjata till mig att prova igen men med minsta dosen till en början.

Sambon förbjöd mig att lägga till 20mg Ritalin när läkaren sa att allt skulle bli bättre om jag höjde. Så synd att de inte har kunskap om sådant.

När jag slutade så fick jag en grym avtändning och satt och skakade i 2 dygn, var fruktansvärt och sambons bror som jobbat på akuten i sthlm sa att jag påminde om knarkare som de får in.

Tur att endel verkar ha vettiga läkare.

Emaljoh4
0

#9 Ojdå, det lät ju inge bra!

Om du vill ha lite "tips" från mig, så skulle jag rekomendera att du började med 20 mg, Ritalin alltså. Glad Det finns 10 mg Ritalin, men den är kortvariga (4 timmar), 20 mg verkar i 8 timmar.

Jag började med 20 mg Ritalin, det funkade bra för mig! Sen efter ett tag höjde jag till 30 mg, men slutade med det för ett litet tag sen eftersom jag gick för mycket ner i vikt.

beckysen
0

hmm jag tror inte att det är någon större skillnad i styrkan i det verksamma ämnet därimot ger Ritalin snabbare effekt och därför kan den nog uppfattas som starkare därför att den är kortidsverkande. Jag tror det är samma men oxå att det beror på vilken typ av diagnos man har och även hur den "utspelar" sig?

jag äter Concerta, och effekten där kommer mer "smygande" därför att den är långtidsverkande.

jag tror det mer handlar om vilken av medcinerna man är mer mottaglig för, det är som värktabbletter, olika mediciner fungerar olika bra för olika människor =)

[Cleopatra]
3

Ritalin och Concerta är samma ämne och inget av dem är starkare eller svagare, den enda skillnaden är utsöndringstiden.

Oavsett dos i mg av Ritalin så är effekten ungefär 4 timmar MEN nu har man gjort så att det är endast Ritalin i 10 mg som är i den ursprungliga snabbverkande formen och de högre mg är i kapslar som utsöndras långsammare, precis på samma sätt som Concerta.

Det finns ingen större skillnad mellan att ta Ritalin i depot och Concerta i depot; samma ämne och samma utsöndringstid ungefär.

Vill man däremot ha en kortare verkningstid för att man vill få tillbaka aptiten och kunna äta emellan eller om man får svårt att sova med de långverkande tabletterna så kan man välja Ritalin 10 mg gånger antal man behöver.