Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 1585 ggr
ananas81
1

Trancemusik bomull för huvudet!

Är det någon annan än jag som upplever att hjärnan funkar bättre när man lyssnar på sån här typ av musik?Glad

Oftast när jag lyssnar på lugn musik så blir jag superstressad, vet inte om det är för att jag inte tycker om sån musik eller om det är impulserna i hjärnan som blir avstressade, vilket gör att jag blir ännu mer stressadObestämd

även hårdrock funkar, måste va musik med mycket tempo.

helst musik utan sång också.

HannaM
0

Nej usch=) Jag får totalt motsatt reaktion av trance och techno…. jag blir hyperstressad och irriterad. Men så gillar jag inte heller den musiken=)

tarotlasse
1

Det har visat sig vid ett flertal studier att musik ökar inlärningsförmågan och kan hjälpa till att öka koncentrationen på  läsandet.

Sonen hade mycket lättare att hänga med i skolan eller göra läxorna när han hade musik på samtidigt.

Ngt som även skolan tillät att han hade sin cd spelare med Hörlurar med sig på lektionerna.

Även dom på branhab  rekomenderade att lyssna på musik vid inlärning.

Oavsett om det rörde sig om hård Rock Techno eller klassisk musik.

Bara personen själv gillade det den lyssnade på så har det ingen betydelse vad för typ av musik det rör sig om.

Lasse

[aspie]
0

Har oxå läst om det Lasse pratar om. Själv HATAR jag trance och techno men älskar hårdrock.

Tyvärr så gör mitt mående så att jag inte orkar lyssna alls på musik idag, trots att det egentligen är mitt störta intresse (musikgalen). Måste ha knäpptyst runt omkring mig för att inte bli helt galen.

[Tassy]
0

Japp, trance, techno etc. är givet i min vardag, jag funkar inte utan bra musik Flört

Puhlo
0

Jag kan koncentrera mig bättre till vad som helst som har lite beat och inte för mkt sång. :)

linhof
0

trance, techno…wathever…bara det är ett flöde/rytm så funkar det…. lyssnar på det mesta. Hemma klarar jag inte av att ha musik på men det beror nog mest på att det är så mycket ljud här ändå… jag blir hyperstressad.

Men när jag kör bil DÅ ska det vara högt! mycket lättare att koncentrera mej på att föra fram bilen på vägen då… Skrattande

Porklash
0

Har använt mig av japansk Noise musik när jag förberedde lektioner och var väldigt stressad. Oväsendet släcker liksom ut allt som kan störa och även störande tankar. Men det hjälpte inte emot att jag blir less så fort men tiden blev effektivare.

[aspie]
0

#7 låter intressant. Vad är japansk Noise musik? Har du så du kan länka till en sida så man kan lyssna?

snurro89
0

Jag lyssnar oftast på lugn musik

Ibland screamo väldigt blandat..

Jag blir uppstressad av techno jag med:s

Cattis
0

Jag är nog i stort sett, när det gäller detta, som #6.

#0 Absolut! Sådan typ av musik får mig fokuserad på ett väldigt speciellt sätt. Vaken, men väldigt lugn. Jag kan ligga på soffan/sängen och lyssna med hörlurar på jättehög volym emellanåt, bara för att varva ner och stressa av.
När jag skall göra saker vid datorn som kräver koncentration, så presterar jag mkt bättre och snabbare om jag får lyssna på "min" musik.

Ingen i min omgivning kan på allvar förstå hur ett snabbt högt "dunkande" och "blippande" kan få mig avslappnad. De flesta verkar snarare blir fruktansvärt stressade/triggade av musiken.
Många anser att det skall vara ex klassisk musik och ljuva toner som borde ge den effekten. Den enda effekt det får på mig är att jag kryper ur skinnet av rastlöshet, snudd på så får jag klåda. Även om jag visst kan uppskatta ex en del klassisk musik, men då skall jag vara på rätt humör.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ananas81
0

Det som du skrivit är mig i ett nötskal…..jag kan i princip somna till trance-musik

klassisk musik har samma effekt på mig också…stressad och rastlös, får nästan panikGlad

Porklash
0

Hittade tyvärr ingen bra länk. Men Japansk Noise är väl mycket att försöka komma så nära vitt brus om möjligt utan att det bara blir det.

Bra förklaring va?Glad

Min absoluta favorit är en kille om kallar sig Merzbow.

Men jag förstår varför många har svårt med klassik musik. Den kräver koncentration på ett helt annat sätt. I alla fall om man ka lyssna ordentligt. Men en del klasik musik funkar utmärkt för mig. Min favorit är Gorecki # symfoni nu är ju den väldigt sorglig men har ändå en avslappnande effekt på mig. Tjajkovskis femte också. Den är ju också väldigt sorglig.  hm finns det nåt samband.

Techno musik tar ju"över" på ett helt annat sätt och det är bara att "åka med" och låta hjärnan vila lite.

pEr

[aspie]
0

#12 jag fattar nog inte vad du menar då du beskriver Japansk Noise Skäms

När det gäller klassisk musik så är jag som du, eller förresten jag är mycket svag för all musik som låter sorglig.

Porklash
0

# 13

Ska se om jag kan ordna någon länk. Men väldigt få tycker att det har med musik att göra i över huvud taget.

pEr

[aspie]
0

#14 Låter ändå intressant Skrattande

Lostlie
0

Denna musik väcker defenitivt mitt nervsystem på alla sätt och vis. Lyssna på Groove Cutter- my schooter (youtube) och 009 sound system-dreamscape…. riktig bomullFlört.

Grodan
0

#0 jupp, underbar musik… speciellt psytrance

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Anne-Hedvig
0

Jeg foretrekker klassisk musikk - spesielt J.S Bach får meg lugn og i balanse (så lenge det varer!). Men kan ikke både lytte på musikk og gjøre noe annet samtidig - kun én ting om gangen!

drolav
0

Hej

även om det er et gammelt indlæg er jeg enig med dig. Trance har en god effekt til at koncentrere sig og arbejde fokuseret. Jeg tror det er rytme med ca 140 - 155 per minut som i hvert fald stabiliserer min hjerne. Jeg har prøvet at finde videnskabeligt dokumentation for det, men det er svært at finde. På Spotify kan man høre Trance kanal. Helt perfekt.  :-) Glad