Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 2458 ggr
OddMalin
0

Hjälp

Har precis fått diagnos (ADHD med inslag av AS och benämningssvårighet) och känner att jag skulle behöva en "tolk" för att förklara mina svårigheter för min livspartner. Finns det såna? Någon som vet? Kan säga att vi har en riktig krissituation i vår relation :( Jag har panik och får inte fram något alls :(

MoaL
0

Kan du inte ta med honom till din psykolog/kurator och så kan ni prata tillsammans? Där är de både vana och duktiga på att prata om sådant, och förklara för anhöriga vad det innebär. Har de inte erbjudit dig att ta med din partner? Det erbjöd de mig under min utredning. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

tarotlasse
0

Jag gick under hösten i en gruppterapi för oss med vuxen ADHD.

Där vi diskuterade dels dessa problem men även vad finns det för hjälpmedel och hur  vi själva  kan hantera vårt handikapp med olika knep.

Vid sista tillfället så bjöds dom anhöriga, arbetskamrater o vänner  in och fick reda på vad vi gått igenom under dessa tillfällen och där dom anhöriga fick information om hur vi med ADHD fungerar och vad för situationer som kan dyka upp i tex förhållande och på en arbets plats o.sv.

Denna grupp terapi för vuxen ADHD förekommer över hela landet.

Så fråga nästa gång du besöker din läkare eller psykolog eller begär att få ett samtal med läkare/psykolog och närstående för information så man få det lättare att förstå varandra.

Lasse

[Varulv]
0

Jo, det ingick faktiskt i "programmet" när jag utreddes för Aspergers syndrom och sedermera fick min diagnos. Där var partnern en dynamisk del av det hela, skulle jag väl vilja påstå.

OddMalin
0

Tack för alla svar! Bättre sent än aldrig va.. Glad

[Varulv]
0

Nejdå! Lycka till nu vetja! Flört

Kaosbloggen
0

"Jag har panik och får inte fram någonting alls"…

Det där låter precis som något min man skulle säga. Vet inte om det kan hjälpa dig, men vi bloggar om vårt krisiga förhållande på:
http://kaosbloggen.wordpress.com/

Det är han som bär på bokstäverna i vårt föhållande, men jag skulle också behöva en tolk för det här är ta mig tusan inte lätt.
Nästa vecka ska jag få följa med till min mans "pratis". Det vore fantastiskt om det mötet kunde lösa upp några knutar.

Hoppas att allt går bra för dig!

FotoAlle
0

Jag är i slutet av min ADHD-utredning och har redan pratat med min psykolog om att vi ska boka in en tid där sambon är  med och får ställa alla frågor och vi kan förlara etc.