Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: diverse-npf
Läst 3489 ggr
JohannaEkroth
0

AS/autism och förkärlek till vissa saker

Jag har just kommit på att jag gillar att titta på snurrande saker. Bilars och bussars hjul, kugghjul som snurrar, takfläktar som snurrar…

Något som får mig lugn när det är kaos är att stryka med fingrarna över olika material, tillexempel byxornas jeanstyg eller mössans material. Det ser nog rätt kul ut eftersom jag gör det när mössan sitter kvar på huvudet och då sträcker jag mig med armarna bakom och över huvudet. Har märkt att jag även lägger huvudet på sned vilandes på axeln när jag gör det.

Har inte tänkt på sådant innan… Foten i munnen

Gunilla Gerland i En riktig människa skrev att hon har en förkärlek till böjar. Böjda saker och att följa en böj med fingrarna.

Vad gillar ni?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

HannaM
0

Har ju inte AS så vitt jag vet men jag gillar lena saker, utan på sylten i en nyöppnad burk eller vinbärsgele som legat mo glasburkens kand och har en len glatt yta. Eller en len sten. Allt sånt. Annars primtal.

Puhlo
0

Jag älskar burkar. Alla mina boendestöd har dock hyst en aversion mot min fina burksamling, och nu är jag bara nere på ett femtiotal olika burkar. Helst ska det vara sådana med snäpplock som är vattentäta. Men gärna små burkar, som man inte får tag i så ofta, i roliga former.

[aspie]
0
  • Vatten som rör sig
  • snurra i håret
  • teddybjörnar
  • Lena mjuka ytor
  • doften av trä
  • känna på saker
  • Smeka på tyger typ jeans som Hanna sa
  • Vind som blåser i ansiktet
[aspie]
0

Glömde säga att jag älskar ärr. Både mina egna och andras. Kan titta och känna på dom hur länge som helst. Lite avanligt kanske att älska sina ärr

[Tassy]
0

hår/päls, lena saker, blank plast, lena tyger

extra len päls på djur, ofta på huvud/nos

ljus som brinner/eld kan jag stirra i timmar på

JohannaEkroth
0

#5 Eld gillar jag också att stirra i flera timmar på.  Foten i munnen

Och löv. Gärna när de har höstens färger.

JohannaEkroth
0

1# Primtal, HannaM, då gillar du filmen Crazy in Love då?
http://dvdkritik.se/recension.php?id=229

Zaphix
0

Har just läst boken "Mr Tourette och jag" av Pelle Sandrstrak (Ett boktips till alla, fantastiskt upplysande om tourette syndrom och ett spännande människoliv) och där älskar han att ta på matrial. Typ skinn och sånt.. Kanske är lite NPF'igt..

Jag har ADHD och har inget sånt direkt.. Blir mest yr av att titta på saker som rör sig och gillar inte att ta på saker..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

indaa
0

jag älskar glittriga saker, saker som skiner, skimrar, glittrar, lyser .. osv.. blir helt kär när jag ser sånt hehe.

sen gillar jag att bita på saker, de blir jag lugn av.. just nu sitter jag och biter på ett örhänge. annars biter jag på naglarna jämt, eller nånting som ser bit bart ut.. kan va vad som helst faktiskt..

sayuri
0
  • Jag gillar mörker
  • ordning (kan plocka och sortera mina saker i timmar)
  • Eld
  • Rörelser i vatten
  • Djur
  • Muskler, på djur eller människor spelar ingen roll…kan stirra på dem i timmar och sen rita av dem. Musklers rörelser eller anatomi i övrikt är trollbindande. 
  • Värme
  • Snurra på saker och trumma med naglarna eller pennor i bordet (gör omedvetet när jag är rastlös)

Finns många saker men de flesta gör jag utan att tänka på det… bara ligga och titta på ljusen som brinner är mysigt men att läsa förtrollar mig också, då går jag in i det så jag inte går att få kontakt med.

Jag älskar ordning…oavsett i vilken form det är…det kan var välordnat Kaos där endast jag ser ordningen men det ska alltid vara årdning! Var plats har sin sak och var sak har sin plats!

Asnees
0

Jag vet inte om  jag har någon diagnos men en av mina pojkar har ju autismspektrumstörning.

Jag fullkomligt älskar att ligga på stranden och sila sanden genom fingrarna det är lugnande för mig.

Rulla in mig i en filt och ligga i solen.

Katter

(och så har jag samlat på allt men det försöker jag att sluta med.Recept,broderibeskrivningar ,barnens kläder,leksaker,sånt som är bra att ha..)

JohannaEkroth
0

#2, #10, #11 Att samla och sortera brukar vara lugnande vid autismspektrumstörningar.

sayuri
0

#12 måste nog säga att ordet "störning" känns väldigt deprimerande… Ordning och perfektion är något som gör mig lugn, att veta var alla ens saker finns är en trygghet när man inte vet var man har alla människor så får man hitta den tryggheten någon annan stans. Kaos har jag nog med i mitt sociala liv…tyvärr.

Justja…Jag älskar ord också, gärna långa och komplicerade.

JohannaEkroth
0

#13 Tyvärr så heter dessa diagnoser så med ett samlat namn. Det är ingenting jag har hittat på. Men jag kan skriva autismspektrumproblematik det låter bättre. Tungan ute 

Fast jag å andra sidan tycker att en diagnos i autismspektrat är en livsfilosofi. Tungan ute

JohannaEkroth
0

Jag har alltid varit kär i ordet förnimma. Jag vet fortfarnade inte vad det betyder men att det är så vackert. Förnimma, förnimmelse. När jag var yngre kunde jag plötsligt sätta in det i meningar bara för att jag tyckte att det passade där och gav den tråkiga meningen en karaktär. Foten i munnen

HannaM
0

Ja ord, långa ord, komplicerade ord (fast jag måste kunna uttala dom). Visste ni att i ordet världsschlager är det åtta konsonanter på rad, kan någon hitta ett svenskt ord med fler?

sayuri
0

Jag kan fastna vid vissa ord och speciellt riktigt komplicerade, sen att jag har dycleksi gör kanske sitt till.

Asnees
0

#12 jag vet och jag är lite inne på om jag har lite sånt jag med men jag har en kompis som är helt säker på att jag har ADHD som hon men jag är mer inne på add/as.

Jag älskar skogen och när jag var liten och hade hund kunde jag sätte mig på en stubbe i skogen med honom och bara sitta där och njuta.Sedan hade jag en garderob på mitt rum som jag kröp in i och satte mig när jag ville komma bort mysigt va det.Glad

JohannaEkroth
0

#18 Känner igen det där. Har AS. Glad

sayuri
0

Ligga nerkurad i täcket och njuta av mörkret! Lugn och ro för täcket dövar ljuden ganska bra.

JohannaEkroth
0

Puttar denna till nya medlemmar. Foten i munnen

[Varulv]
0

#16 Nej! Och jag, som alltid trott, att jag satt inne med världsrekordet:

h a n d s k s p r u n t

och där är det ju bara sju konsonanter på rad … Gråter

Skrattande

Karmatarerskanise
0

Glitter, färgade lampor, lysdioder, diamantliknande stenar. Får aldrig nog av detta. Känner mig barnslig som fortfarande älskar dess saker. Dras alltid till affärer med blinknade saker i fönsterna och hamnar alltid på dessa avdelingar i affärerna. HAr en hel del ljusslingor hemma kan jag tillägga ;)

Tycker om att känna på rått kött. Äckligt enligt många. Klämmer alltid på förpackningarna i affären och älskar att putsa kött och skära i det.

Gillar också och har alltid gillat sådana "slimeleksaker". Vet inte vad det heter eller vad det är gjort av, men mysigt är det.

Cafesinner
0

Underbart:
Är helt besatt av att saker måste vara/ske i ojämna nummer. Min före detta flickvän fick lära sig att tex räkna våra pussar i huvudet. Haha…

Och typ att ta ett ex antal gånger på ngt, tex datormusen, knacka tills det känns jämnt i mig.

Och måste gå på vänster sida av någon, känns helt fel annars. Så när någon flyttar sig rätt känns det typ helt awesome i mig. Samma med att få sitta på min plats hemma vid matbordet och så. Känna att man passar in på rätt ställe i guess.

Doften av nysläckta tändstickor, djur eller händer som nyss höll i mynt.

Känslan av varmt vatten som rinner över kroppen så man liksom blir inkapslad i sin egen värld. Typ sitter i ett hörn i duschen med ljuset släckt och stänger ute allt annat.

Ordning. Typ ha allt i mitt rum i specifika burkar, lådor osv. Helst bokstavsordning, färgordning eller storleksordning. Eller okej storleksordning är ett MÅSTE.

GÖRA LISTOR <3 över typ allt!

Hemskt:
Stickiga saker, typ ulltröjor.
Kladdiga saker, marmelad kan jag t.ex. inte se en burk utan att få obehagskänslor.
Smulor, får bara panik.

zatanica
0

Har ju ADHD men ska utredas för AS med (snart hoppas jag) Lägger märke till alla er som skriver om ordning. Har så länge jag kan minnas älskat att sortera saker, färgordning, storlek, bokstäver ja alla tänkbara sätt att sortera på, men det har alltid lixom krockat med något, det går i perioder sedan blir det bara kaos, men inne i mig har jag ändå känslan av att jag vill ha denna ordning men det funkar inte för det blir bara kaos runt om mig, kan det kanske tänkas vara någon form av konflikt mellan min ADHD och förmodade AS sida?

Annars har jag haft mycket konstigt för mig genom tiderna, hinna upp för visst antal trappsteg innan toan spolat klart är ett av dem.

Älsakr is, eld och vatten, djurpäls, kan bara borra in mig i kattpäls och bara mysa, eller fastna framför brasan tills det är dags att läga in ny ved, kan bli sittandes att stirra på akvariet med i evigheter, rinnande vatten är underbart.

Undrar om ostbågar kan räknas in, det har jag älskat så länge jag kan minnas och lite till och hur jag en försöker går det inte att sluta med det.

Finns säkert en uppsjö mer som jag inte tänker över.

Jo bas massor med bas, dra på musiken lägga sig på golvet ovh bara känna musiken med varje nerv i kroppen. Åka bil och titta ut genom fönstret och filura samtidigt som man lyssnar på musik

Moalinn
0

Har autismliknandeblabla , kommer aldrig ihåg vad det heter, och jag har på senare tänkt på vad jag gör och inte.

Jag har nyss kommit på att jag helst sätter mig så jag har koll på alla i rummet. Sätter mig oftast längst bak i klassrummet för att kunna se alla, sätter mig oftast längst in vid matbordet för att kunna se alla och jag går helst längst bak när det gäller något.. stannar gärna och väntar på att alla ska gå förbi (som att gå ut ur klassrummet) så jag sen har fri väg bakåt. Det är hemskt att jag har det "behovet" men jag får nästintill panik när jag inte vet vad som händer bakom mig.

Och så har jag länge älskat ljus, levande ljus kan jag sitta och stirra in i hur länge som helst och jag tänker på bortgånga djur och i min vildaste fantasi känns det som att jag på något sätt får svar från dom. :')

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto