Ritalin vs amfetamin
En lång fundering kort:
Ni som terstat både Ritalin och amfetamin. Verkar de olika? Någon som har erfarenhet?
Sonen har tvångstankar och ADHD. Därför åt han ibörjan av förra året både medicin mot tvång och Ritalin. Fungeade bra från början men sen blev han "låg" och orkade inte med.
Nuvarande läkare säger att de medicinerna "slog ut" varandra så han har fått en ny tvångs-medicin som han ätit i 1,5 månad.
Ritalin har han inte ätit på 3,5 mån. Han ska nu få börja med amfetamin om några veckor. Vad tror ni?
Menar du ren amfetamin eller?
Jag skulle tro att det är "amfetaminbaserat" läkemedel.
Fast i alla fall Concerta och Ritalin är inte amfetamin, det är metylfenidat. Metylfenidat är centralstimulerande, vilket amfetamin också är. Tillhör alltså samma grupp läkemedel men är inte samma sak ändå. Antar att eftersom det faktiskt är olika ämnnen så reagerar olika människor olika på dom.
Amfetamin finns i medicinen Metamina, alltså inte i Concerta och Ritalin.
Aha! Jag trodde alla mediciner var något aningens annat än amfetamin, men där ser man. Jag lär mig varje dag.
8: Man kan självklart missbruka Ritalin och Concerta. Men eftersom de är depottabletter så löses bara en liten dos av medicineringen ut i taget, så jag antar att man måste krossa dom eller nåt sånt för att kunna missbruka.
Har läst nån stans att metylfenidat ger ett mildare rus än amfetamin och har lättare biverkningar när det går ur kroppen, för de som använder det som drog då.
Vet dock inte om Metamina är en depottablett, men antar det.
Vi ser med spänd förväntan fram tills sonen får börja medicinering med "amfetaminpreparat"
Något måste hända känns det som. Tror inte han orkar kämpa så mycket mer!

Jo visst är Ritalin ett amfetamin baserat läkemedel.
Skillanden mellan Ritalin och Concerta är själva deposskalet.
Ritalin utsöndras snabbare och under kortare tid har för mig det rör sig om 4 elelr om det är 6 timmar Medans Concertan utsöndras under 12 timmar men innehållet lär vara likvärdigt.
Sonen började med Ritalin och blev också trött på eftermiddagen och det är då det slutar verka så i stället för att ge hon ytterligare en tablett på eftermiddagen så satte man in Concertan i stället.
Lasse
11: Fast det är inte sant, Ritalin är baserat på metylfenidat, alltså inte amfetamin. Båda är centralstimulerande, men olika ämnen.

Som du själv säger Lasse, amfetamin liknande preparat, inte amfetaminbaserat
hur gammal e pågen först och främst??? ritalin och conserta är det som gör att dom flesta börjar med droger,, jag hade tagit han till en psyckolog och gett han antidep tabletter istället än en massa droger ,,att man bara kan skriva att min son ska börja på amfetamin är ju helt jävla sjukt plus olagligt,blir så arg när jag läser sånt här om barn sluta ge dom en massa piller och ut och roa ungen istället sätt han på någon sport eller nått så han blir aktiv för fan
#15: Okunskap är farligare än ADHD-medicinering, så kan tycka att det är bättre om du sätter dig ned och ökar på din kunskap om ämnen innan du skriver. Känns lite pinsamt att skriva om saker du inte vet något om.
#15 Jag ger #16 Zaphix mitt stöd. Och dessutom - problemet för många ADHD-barn är inte brist på aktivitet utan snarare det motsatta. Idrotter och andra rörliga aktiviteter är dessa ofta nog så engagerade i (vilket kan vara hälsosamt och bra i sig).

#16 Tummen upp för dina, alltid, bra inlägg
Klokt skrivet!
Carpe Diem….Fånga dagen
Jag vet att de äe som!6 skriver. De är två helt olika substanser men de är sentralstimulerande båda kofin, efederin som fins i endel astma mediciner tex Fast i mildare form.
Metamina är de anfetamin i men i VÄLDIGT låg dos+ att det är hjälp ämnen i oxå. De inte rent anfetamin i dem.
O vi är alla olika o regagerar olika på olika substanser.
Jag tycker du ändå att du ska lita på doktorn för att få skriva ut sådan medicin måste de ha lesens för de. Så de har stor kunskap.
O funkar de inte är de bara att sätta ut medicinen. Men jag tror inte de de fins i depå tabblet om de inte kommit på senare tid. De som då är nackdelen är att de verkar inte så läng o man får ta flera gånger om dan.
Jag har ätigt Ritalin i många år så ibörjan fans den oxå bara i tabllet form
Har en kompis som äter mitamina får varken Ritalin eller conserta dom är de samma substans i fast det är inte samma frisläppnings sätt Som # skriver.
Ursäkta stavningen
Lyck till med killen.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Det är tråkigt att läsa inlägg som handlar om att ADHD botas med idrott och dylikt - det visar bara att man inte förstått vad ADHD handlar om.
ADHD är ett problem i hjärnan som gör att man inte kan koncentrera sig, signalsubstanserna (kopplingarna) i hjärnan hamnar inte där det ska; det är som om du tänker dig att du ska koppla en elsladd men behöver hundra skarvsladdar för att nå fram men hälften av skarvsladdarna kopplas aldrig ens in…
Metylfenidat skärper upptaget av signalsubstanserna i hjärnan hos den som har ADHD och gör att TANKARNA NÅR FRAM.
Det är otroligt plågsamt att inte kunna hålla styr på hjärnan när man har ADHD och då gör medicinen att man kan klara av ett normalt liv med skolgång och arbete och familjeansvar.
Metylfenidat är ett preparat som liknar amfetamin, men det ÄR INTE amfetamin.
Metylfenidat är heller inte beroendeframkallande så det kan inte jämföras med de flesta droger.
ADHD medicinering gör ofta att självmedicinering av andra substanser undviks, precis som någon ovan nämnde. Medicinering kan också vara det avgörande mellan att klara av sitt liv och sin skolgång och undvika att bli en "värsting" eller utsatt på något sätt.
#21 Jag tycker ditt inlägg var väldigt bra, Cleopatra.
Tack Varulv :)

Stora forsknings resultat i både USA och England har visat att barn med ADHD som medicinerar i mycket mindre utstäckning hamnar i ett drogberoende.
En dom som inte medicinerade det var väldigt stora siffror som visade detta.
Jag själv fick ingen medicinering när jag var barn utan började själv medicinera med alkohol o droger redan i 12 års åldern.
I dag när jag är över 50 år och medicinerar med Concerta så har jag inget sug efter alkohol och droger och missbrukar inte längre.
Concerta och Ritalin är inget man söker efter som missbrukare.
Dom ger inte den snabba effekten som Amfetamin ger Amfetamin ger ett rus och man känner sig märkbart påverkad.
Denna effekt får du inte av Concerta o Ritalin.
För att få bästa effekt i sitt rus så injecerar man direkt i blodet och man får en omedelbar och ett rejält rus.
Concerta fungerar inte överhuvudtaget i detta ändamål för bindnings medlet gör att det bara blir en klibbig massa om man blandar den med vätska så går inte att injecera överhuvud taget.
Det går inte heller finfördela concertan så du kan dra upp det i näsan.
Så inget man som missbrukare vill ha.
Ritalin går däremot att lösa upp i vätska och injecera men den är långsam verkande så man får inte denna snabba verkan och den kicken som av ameftamin.
Så inte heller ngt man väljer när det finns annat som är lätt att få tag i och som är mycket effektivare om man vill bli påverkad.
Blir så förbannad när man jämför dessa läkemedel med droger för så extrem stor skillnad i hur dom fungerar.
Sedan har Concertan o Ritalin blivit populär hos studenter och ungdomar eftersom koncentrationen ökar och att man då tror att det underlättar när man vrål pluggar till ett prov inte för att man får ett rus av det.
Föresten bra skrivit Cleopatra.
Lasse
Tack till dig med Lasse och ditt inlägg är en verklighetstrogen reflektion över hur ADHD mediciner fungerar när de är på rätt plats :)
Concerta och Ritalin kan i viss mån missbrukas av dem som inte har ADHD (om de får tag på det) för effekten det har av att man inte somnar över böckerna när det studeras men när tröttheten blir för stor så somnar man ändå, och koncentrationsförmågan ökar bara marginellt och överdoserar man så blir man glömsk. Så riskerna med metylfenidat går som sagt inte att jämföras med amfetamin eller annat.
Studenterna kan lika gärna hålla sig till espresso ;)

Det finns undersökningar om det som visar att metylfenidat kan ha "positiva" effekter hos "friska" i måttliga mängder till en viss nivå; jag läste om det för en kort tid sen. Men balansgången mellan positivt och "för mycket" är svårdoserad och det är heller inget som man i praktiken kan använda sig av.

Instämmer, med dig Lasse om hur behoven ser ut för den som är beroende av droger.
De fins oxå dtudier som visar på motsatsen att de som får medisinerig inte börjar missbruka. för de behöver inte själv medicsenera. Men har man eller använt droger får man ingenmedicin.För än man varit ren väldigt länge.
O jag känner missbrukare o man får i ett gram för 150 kr.- Kostar 300 gramet o de är inte rent ofta ut spätt med drusocker.
O de händer att de inte fins inte anfetamin att köpa så duger de med Ritalin. Då de vist att få ett rus på de. Krossar man dem o tar fler än vanlig dos, man kan ijesrra krossade oxå. Har blivigt erbjuden upp till 1000 kr för en burk 40 ml med 30 tabletter.
Missförstå mig inte nu jag skulle ALDRIG sälja de en för flera miljoner..

Självklart så påverkas priset efter efterfrågan så ju större beslag som görs ju dyrare blir det efter som det blir svårare att få tag i.
Men beror också på vilka mängder man vill köpa.
i höstas träffade jag en gammal vän som frågade om jag vill köpa för 100 kr grammet Jag bad i stort sätt personen att stoppa upp det ngn stans jag inte vill nämna.
Berättade att jag ,medicinerade med Concerta och inte tog droger mer.
Då denna person frågade om jag vill sälja Concerta och att den personen i sin tur kunde sälja detta för 200 kr tabletten.
Jag skulle alldrig sälja detta för så mycket det hjälper mig i min vardag så skulle jag inte vilja vara utan det en dag.
Min läkare har full koll på vad jag har hemma eller inte förra året vid ett tillfälle då jag trodde mina Concerta var slut och jag ringde min läkare så sa han till mig att jag borde ha en burk kvar så jag fick allt vänta en månad till
Sedan visade sig att jag hade en burk till som hade hamnat bakom en annan medicin förpackning i skåpet så läkaren hade full kontroll medans jag hade fel.
Lasse
om man nu ska trå på fass så är Ritalin beroendeframkallande länk kommer här http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20081010000048&DocTypeID=7&UserTypeID=2
samma sak concerta http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20021101000311&DocTypeID=7&UserTypeID=2
33; var läser du att det är beroendeframkallande?
Citera gärna.

#34 såg att någon redan gjort det men ni som får mediciner är dom det eller inte ska kanske få själv ?

# 36
Jag har inte märkt av ngt beroende av Concertan men mina anhöriga märker ju skillnad då jag missat medicinen eller inte.
Även jag kan ju märka av då jag missat medicinen en eller två dagar. då blir jag rastlös får svårt att koncetrera mig och jag blir deprimerad.
Men det är ju detta Concertan hjälper oss med så naturligt att dessa besvär blir värre om jag inte tar medicinen.
Men jag har alldrig fått några abstinens besvär av att glöma tabletterna.
Som mest var jag utan dom i 10 dagar eftersom jag skulle resa till England o inte riktgt visste hur det fungerade med tull osv eftersom den är narkotika klassad o om n narkotika hund reagerar på medicinen så jag lämnade medicinen hemma.
Sonen som medicinerat betydligt längre en mig och brukar göra uppehåll med medicinen under sommarlovet.
Så märker man även här en stor skillnad han blir också mer rastlös koncentrations problemen ökar och även att hans aggresivitet kommer tillbaka.
Agrresiviteten är helt borta totalt när han medicinerar men inte han heller får några abstinens besvär av att vara medicin fri men då trappar man ner det under ett par veckor så man slutar inte med den helt tvärt.
Lasse
Vill bara inflika att ritalina och Concerta visst kan skapa beroende.
Fast beroende är inte samma sak som missbruk.

#38 säg något som inte kan skapa beroende??
Och Indra-Bus så rätt så rätt ;)
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Texten i FASS finns där för att substansen kan vara beroendeframkallande. Det gäller dock i högre doser än vid medicinering men måste ändå stå.
Vill bara inflika att förutom Metylfenidat och Metamina (som endast innehåller dextroamfetamin; levoamfetaminet har ingen terapeutisk effekt) finns även Amfetamin att få i tablettform vilket jag tror att TS avsåg. Det finns inte någon högre beroenderisk med dem heller.
Det är viktigt att komma ihåg att varken metylfenidat eller amfetamin i någon form innehåller något som kroppen vänjer sig vid och därför orsakar abstinenssymptom. Vid amfetaminmissbruk uppkommer i första hand psykiskt beroende. Detta till skillnad från t. ex. nikotin, koffein, morfin eller alkohol.
…and the book says:
We mat be through with the past,
but the past is not throuhg with us.
#40 Det är skillnad på fysiskt beroende och psykiskt. Och jag kan då komma på massor av saker som inte skapar ett fysiskt beroende.
Tja, det är lite lurigt när vi kommer till "beroende" av metylfenidat för det är ett psykologiskt beroende mer än något annat, det ger alltså inte abstinens fysiskt på samma sätt som till exempel alkohol eller nikotin.

Fysiska beroenden, är nog bara ett fåtal droger som gör.
Heroin är den vanligaste för dör skriker ådrorna efter det..
I do fuck know that, been there got the t-shirt
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#43 Det gör det väl? Det är väl därför folk får ont i huvudet när det går ur kroppen. Därför folk blir deprimerade?
Ant få ont i huvudet eller att man skulle bli deprimerad när det "går ur" är inte en allmän sanning.
#46 Alla får inte det, men många får. Det är sanning.
Så vad beror det på om det inte är kroppen som säger att den behöver mer?
Biverkningar är inte samma som abstinens.
Fast biberkningar brukar gå över. Många blir deppade och får huvudvärk under hela tiden som de äter sådan här medicin.
Varför kan man inte bli beroende av det verksamma ämnet? Finns det att läsa någonstans?
Vissa biverkningar går över och huvudvärk vid metylfenidatbehandling brukar försvinna vid regelbunden användning. Att "många" blir deppade kan jag inte hålla med om.
Varför vissa ämnen skapar abstinens och andra bara psykologiskt beroende vet jag inte. Beroende är ett rätt brett begrepp då man kan vara beroende av en mängd ämnen eller beteenden utan att det räknas som något allvarligt. Det vill säga, det ger ingen kraftig abstinens. Men även helt vanliga ämnen som kaffe eller cigaretter eller alkohol som kan ge svår abstinens räknas som ok i vårt samhälle och jämför vi de ämnena med det eventuella beroende som kan uppstå med metylfenidat så är kaffe, cigaretter och alkohol mycket värre,
För som sagt är beroendet av metylfenidat ett psykologiskt beroende som även vid amfetamin, man kan alltså sluta med ämnet utan att bli fysiskt sjuk.
Vill tillägga att detta med att många skulle bli deppade är också ihopkopplat såtillvida att de som i sig redan är deppade söker sig till vissa substanser i jakt på att må bättre och det är då självklart att när de slutar med sitt missbruk så blir de "deppade", alltså att de återfaller i sitt grundproblem.
Det är inte något typiskt att en person med ADHD skulle uppleva depression av att inte medicinera med metylfenidat. Men vi får komma i håg att många människor har problem med sina känslor utan att det hör i hop med varken ADHD eller metylfenidat.
Huvudvärken vid metylfenidatbehandling kan också uppkomma då medicinen dämpar aptiten och man kanske inte äter och dricker tillräckligt.
Jag blev beroende av tradolan (en värk tablett ) Som jag åt för min värk o de var ingen lek att sluta med dem de vill ja lova.
Men jag glömmer att hämta ut min medicin (ritalin) Märker jag ingen abstinens alls.
Men omjivningen, har du inte tagit medicin i dag 
Att du blev "fast" med tradolan är helt begripligt då det är en motsats mot Ritalin, tradolan är en opioid som ger en skön känsla i kroppen då den slappnar av centrala nervsystemet medans Ritalin skärper den. Och precis som du säger så kan man gott vara av och på Ritalin utan några som helst besvär av beroende.
# 53 Jo de vet jag ;)
Men ALDRIG mer.. 
Ofta mår man rätt dåligt med mediciner typen tradolan också :(

jag mådde jätte bra på Tradolan jag svävade på Moln 6 st Tradolan o 4 Imovane så lyckades jag också att sova.
Men min läkare påstod att jag snarare var medvetslös.
Jag fick Tradolan utskrivet när jag fick ett diskbråck o hade fruktansvärda smärtor.
Men jag fastnade i detta omedelbart men det hade troligt vis med att jag missbrukade narkotika i ungdomen.
Fast det var över 20 år sedan jag slutade missbruka så gick jag in i ett omedelbart missbruk med Tradolanen.
Men det tog väl ett halvår innan sjukvården upptäckte att jag plockade ut mängder av Tradolan genom att besöka olika läkare.
Då blev jag svartlistad för alla beroende framkallande läkemedel fick inte ens host medicin utskrivet.
Men nu är det tydligen släppt för jag blev opererad i somras så fick jag tradolan utskrivet även om jag utryckligen sade till om att jag inte klarade av opiater.
Så gick det automatiskt med alla andra recept belagda mediciner jag skulle ha.
När vi lämnade sjukhuset så informerade läkaren om att vi skulle undvika Tadolanen om det var möjligt eftersom det var väldigt beroende framkallande så han rekomenderade att i första hand använda dom andra värktabletterna vi fick.
Lasse
# 56 O de hade jag nog sovigt en månad på ;)
#51 Det här med depressioner i samband med medicineringen är det faktiskt min läkare som berättat. En hel del människor blir deprimerade då medicinen gå ur kroppen frammåt kvällen. Det gäller alltså inte redan deprimerade människor, utan "friska".
Finns det inga bra sidor där man kan läsa om att det inte går att bli fysiskt beroende av dessa mediciner?
Hoppas det blev rätt, jag får inte in någon länk.. Lite att läsa om läkemedel och ADHD.
Jag har ätit Metamina i ca ett år och 3 månader och jag tror tycker det fungerar fantastiskt bra. Jag hade ca 2 djupa utmattningsdepressioner/år före medicinering och fick ligga på sjukhus minst en gång om året, Nu har jag varit frisk i ett år!! Jippi!! Har inte längre ångest och sömnproblem så jag slipper alla bens-preparat och känner mig mer OBEROENDE än någonsin faktiskt! Man kan väl iof säga att jag är "beroende" av Me6tamina för atthålla mig frisk men det är ok.
Jag vet att många fårdepressioner i samband med cs-behandling, jagfick en i början. Men jag tror att dt snarare är kopplat till att medicinen faktiskt förändrar ens personlighet! Jag hade enperiod då jag tyckte det var LÄSKIGT att det var tyst i huvudet! Från att ha 1000 tankar som snurrade runt hela tiden blev det helt tyst och stilla! Jag vande mig dock och nu är det jätteskönt med lugn och ro!
Hera; det du beskriver är snarare en sk. rebound-effekt; det som händer när medicinen avtar och hjärnan måste jobba lite hårdare igen. Det är samma sak om man har ont någonstans, tar alvedon och när de avtar kommer smärtan tillbaka.
…and the book says:
#59 Som med alvedon skriver du?
När alvedon går ur kroppen får du tillbaka smärtan ja, om du inte blivit bättre.
När tex Concerta går ur kroppen får du en ny smärta. Hur är detta jämförbart? Hjärnan får kanske arbeta hårdare igen ja, men jag kan inte se att det skulle få en deprimerad. Så änsålänge tror jag på att kroppen faktiskt saknar ämnet och det är pga det som en del känner av när medicinen går ur koppen.
Och jag säger det återigen, jag har aldrig påstått att alla får huvudvärk och blir deprimerade. Däremot ganska många. Läkaren berättade detta, och jag har själv sett det inne på olika forum.
Länken fungerade inte :(

Concerta är central stimulerande vilket också påverkar dopaminet ett av våra hormoner i hjärnan.
Dopaminet kan man se som ett belönings system man blir glad och uppåt av dopaminet.
Så därför många som är deprimerade faktiskt blir av med sin depresion när dom medicinerar med Concerta som ökar produktionen av dopamin.
Så helt naturligt att man kan känna sig deppig om man inte tar concertan och man var säkert deppig innan man började med Concertan också.
Den senaste forskningen visar ju att dom med ADHD har en tunnare hjärnbark en normalt i hjärnbarken sitter koncentration impuls styrning men även produktionen av en hel del olika hormoner.
Så har man ADHD så har man oftast för lite av ngt av dessa hormoner
Har man brist på dopamin så fungerar Concerta alldeles utmärkt eftersom det höjer dopamin halten.
Men har du brist på seratonin så kan det behövas ett annat läkemedel.
fanns ytterligare ett annat hormon som jag inte kommer i håg namnet på som man kan ha brist på och då kan det kräva ett 3e läkemedel.
Detta har ju fått upp ögonen för forkarna och på möjligheten att hitta nya mediciner för ADHD ngt man är i full gång med.
jag själv medicinerar ju med Concerta o fungerar alldeles utmärkt men har sedan jag varit barn haft svåra sömnsvårigheter och provat det mesta som finns inom sömnen utan att fått ngn riktig hjälp.
Men nu har jag börjat med att medicinera med mealtonin ett annat av våra hormoner och vårat eget sömn hormon.
Detta fungerar alldeles utmärkt så troligtvis har jag ju för lite av sömnhormonet melatonin.
Så inte alls konstigt att man kan känna sig lite deppig när man inte tar sin Concerta för då går ju dopamin halten ner.
Lasse
#60 Ja; när alvedonet slutar verka får du tillbaka värken och då kan den kännas värre än förrut eftersom du varit smärtfri ett tag. OCH- när Concerta slutar verka får du: TILLBAKA DIN ADHD! Då kan det vara extra jobbigt och det fenomenet kallas rebound.(jag vet inte vad du menar med "ny smärta"?)
Du får naturligtvis ro vad du vill Hera men det finns fortfarande inget i afetamin som kroppen blir fysiskt beroende av och således får abstinens av.
Alla biverknngar går inte över. Många får t.ex lite högre puls och blodtryck av cs-mdiciner eftersom det är så de funkar; de höjer hjärtats aktivitetsnivå så att det slår snabbare, trycket stiger, tempen stiger och vakenheten i hjärnan stiger vilket ger högre mängd dopamin och noradrenalin.
Många får dessvärre problem med muskelspänningar i käkar- och huvud vilket ger huvudvärk. Jag tar extra Magnesiumtabletter mot det och de funkar faktiskt bra! visst har jag ofta ont i uvudet men helle det än depression, ångest, komaliknande trötthet och sömnproblem!
#62 Jag får samma elände av meyldenidat! Hur fungerar det med amfetamin? Vad har du ör dos?i
Det finns mycket bra inforrmatioin på Läkemededelsvekets hemsida, jag an inte lägga in länkar.
…and the book says:
Förresten:
#40: Jag med!! Ullstrumpor, kassler, gökur, garderobsblommor, stenar, bilstolar, rådjur, högtalare, siffror…. Men vad var poängen?
…and the book says:

Hm. Jag får då ingen reboundeffekt alls.
Men psykisktberoende kan vara nog så illa. Är det någon som vet om det har bedrivits någon forskning på hur många ADHD patienter som har blivit beroende?
Det som händer om jag inte tar medicinen är att jag blir som innan jag tog medicin. Nåt annat har jag inte märkt.
pEr
Nej, precis- Det är det jag menar när jag jämför med Alvedon: utan när medicinen avtar kommer symptomen tillbaka. Visst kan ett psykiskt beroende vara nogväl så jobbigt med fenomenet att "kroppen skriker efter mer" uppkommer bara när man är fysiskt beroende, t.ex. av heroin, nikotin, morfin, alkohol eller bensodiazepiner och alltså inte av cs-behandling.
Jag var tvungen att vara utan medicin i ca ett dygn när jag inte fick nytt recept i tid för ett par veckor sedan. Jag blev genast koma-trött, mer deppig och fick tillbaka mitt "värsta-tänkbara-scenariot-tänkande".
Jag åkte till sist till min mottagning och väntade på receptet. När jag satt och snyftade för sköterskan att jag behövde min medicin sa hon: "Oj- är du SÅÅÅ beroende av medicinen!" och jag svarade: "NEJ! Det är så här jag ÄR utan den!!"
…and the book says:

Visa foto
Beroendeframkallande medel.