Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 4655 ggr
Lunar
1

Skillnad mellan ADHD och Damp

Någon som fått förklarat det via nån specielist?

Letade länge och väl och min terapeut förklarade det för mig. Vill bara se vad ni svarar först sen ska jag skriva vad terapeuten sa till mig.

JohannaEkroth
1

DAMP är typ ADHD + DCD alltså ADHD och en diagnos som betyder developmental coordination disorder aka motorik"störning"

Det som skiljer är alltså grov och finmotoriksproblematik, typ svårigheter att knyta skor, knäppa knappar, cykla, snubblar ofta, svårt med avståndsbedömning etc.

Fast det har jag inte fått berättat, utan läst mig till.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

tarotlasse
1

Ja håller med det tidigare inlägget.

När vi första gången diskuterade detta med sjukvården 1998 så sa dom att skillnaden  mellan ADHD o DAMP var att man med DAMP även hade motorik störningar.

Men diagnosen DAMP är ngt man lämnat i dag och det vara bara Sverige o ett land till i världen som använde diagnosen DAMP

Där man gjorde skillnad på om man även hade störningar i motoriken eller inte.

I övriga världen så använder man enbart diagnosen ADHD som har blivit den Internationella diagnosen.

ADHD är ju inget nytt men har haft lite olika namn olika genom åren.

På 30 talet när man började uppmärksamma detta med överkativa barn med koncentrations problem  Så fick det diagnosen MBD  senare genom åren så blev diagnosen DAMP  och nu är det ADHD.

Lasse

Ladydragon
0

nja det där om att man har lämnat diagnosen Damp bakom sig vete tusan alltså

jag fick för ungefär 5 år sen diagnosen Damp Obestämd och det va ju inte så länge sen

dock så vägrar jag använda den utan säger enbart ADHD och enligt min läkare så är det helt oki i vissa utav mina intyg så står det ADHD med svåra motorikproblem bland annatv

har man Damp så har man dom problemen som räknades upp i dom föregående inläggen

JohannaEkroth
0

Vill du, Ladydragon, kan du säga ADHD och DCD, för DCD är M:et i DAMP och det är meningen att DCD och ADHD ska ersätta DAMP. Om det inte redan har gjort det.

DAMP betyder: deficits in attention, motor control and perception.

Lunar
1

Min terapeut förklarade så här: Skillnaden mellan dessa två är intelligensen och hon forskar och har forskat länge i detta. Men som sagt det var inte jag som sa det utan hon.

ADHD normal eller överintelligent

Damp lägre intelligens

Vad tror ni?

Porklash
0

Näe så var det inte.

Jag misstänker att jag skulle ha DAMP diagnos eftersom motoriken och avståndsbedömningen är riktigt usel.

pEr

JohannaEkroth
0

Lunar, det finns US (utveckligsstörning) diagnoser om man har låg intelligens.

Porklash - Har du någon diagnos på papper och känner att du skulle passa bättre i denna diagnosen, eller är det den diagnosen du tror att du kommer att få vid utredning?

Porklash
0

Jag har diagnosen ADHD med "drag av Asperger" och jag tror att DCD kan också stämma men det har jag inget större problem med så… Jag tänker inte kämpa för det. Som jag fick göra för ADHD diagnosen.

pEr

Lunar
0

Nejdå Bushanna min diagnos är klar *missfoster* nej skojar nu.Har ADHD och jag tyckte också hennes förklaring var något skum.Därför jag ville höra vad ni sa om det.

Å andra sidan för egen del så kan dem kalla det ADHD BULLE BÅNGSTYRIG eller vad dem vill för jag är som jag är i vilket fall som helstSkrattande