Börjar jag bli dement?
Jag tror att jag börjar bli dement, mitt minne blir bara sämre och sämre och jag blir mer och mer förvirrad. Börjar faktiskt bli orolig för mig själv, känns inte alls bra.
Jag har ett mycket sämre minne än förut, då var det väl inte bra, men bättre än nu.
Jag minns sällan vad folk heter om jag inte träffat dom många gånger. Sitter jag och bara filosoferar och tänker på nåt jag hört så kan jag numera sällan komma ihåg vem som sa det. Det hade jag inga problem med förut.
Har mindre lätt för att minnas konversationer jag haft med andra människor, så var det inte förut, då kunde jag lätt komma ihåg sånt.
Händer ofta att någon börjar prata om något som jag förväntas komma ihåg. De relaterar till någon tidigare konversation, och jag har ingen aning om vad som sades då. Inte heller det var något problem att minnas förut..
Jag förlägger saker hela tiden och kan hitta saker i lägenheten som jag inte har en aning om hur de hamnade där. Till saken hör att jag bor ensam, är bara jag som kan lägga saker på olika ställen.
Mitt lokalsinne blir även det bara sämre, idag när jag var ute och red letade jag en stig jag ridit på en massa gånger tidigare utan att hitta den.. Känns väldigt konstigt.
Jag börjar helt enkelt bli dement, min hjärna går bara utför..
Jag är rädd för att jag kommer bli ännu sämre på dessa saker, för det börjar bli ett hinder i min vardag.
Men framför allt så funderar jag på vad det kan bero på, om det skulle kunna vara npgon av alla mediciner jag äter som förstör min hjärna. Ett par av sömntabletterna vet jag gör mig korkad och trög dagen efter, men dessa tar jag inte längre pga. det. Men kan effekten sitta i även efteråt..? Kan de ha förstört min hjärna?
Kanske är någon annan medicin.. Kan Concerta och Ritalin förstöra mitt minne?
Om det vore så att jag hade ngågon läkarkontakt så skulle jag helt klart ta upp det med den, men nu verkar det som att det är kört att få tag på en läkare på min mottagning. De har för mycket att göra..
Jag är 24 år, det kan inte vara rimligt att bli dement i min ålder.. Min farmor är dement, men hon var väl strax under 70 när hon blev det.
Personligen tror jag inte att du har någonting att befara, Zaphix. Jag minns själv en gång när jag var - ja kanske just 24 - och hade fått en massa input i min hjärna, som jag inte riktigt kunde hantera för tillfället. Jag minns så väl hur jag irrade; åkte flera tunnelbanestationer för långt (bodde i Sthlm då); skulle ta ut pengar på bankomaten men hade alldeles glömt bort koden; kände inte igen mig där jag var, osv.
Jag tror att det hade att göra med att jag just då befann mig i utveckling av något slag. Man utvecklas faktiskt långt efter 30 - ja hela livet, förhoppningsvis.
Min styvmor - som med stor säkerhet hade ADHD - drabbades i sen ålder av framlobsdemens, vilket inte var så roligt för de anhöriga. Men hon hade sitt lokalsinne helt intakt, plus andra förmågor även. Men just närminnet av episoder var det, som totalt förtvinade till slut.
Jag tror inte att vetenskapen har påvisat något samband mellan ADHD och demenssjukdom. Fast man kan ju aldrig säkert veta. Men just den sjukdom som min styvmor drabbades av, börjar visst vanligen först efter 40-årsåldern, och redan det lär vara ovanligt.
Skönt att höra, kanske är övergående.
Men har ändå en känsla av att det kan vara medicinerna som påverkar mig. De förändrar ju ändå hjärnan endel..
Ja, det gör de väl - temporärt; precis som alkohol etc. Men förhoppningsvis återgår hjärnan till sitt gamla jag, när och om medicineringen upphör…