Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 12877 ggr
Lunar
0

Biverkning Concerta?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ni som tar Concerta haft biverkningar av nåt slag?

Har fått lite problem med blodtryck och hjärtklappning,men jag tror själv det är tabletten Atarax.

[aspie]
1

Jag fick extremt svår ångest med hjärtklappning även med Ritalin. Vet att det blir så för en del men för de flesta verkar det fungera bra.

[krufix]
0

Hjärtklappning, av den graden som man får när man nyligt blivit ordentligt skrämd, t.ex. När som helst dessutom..

Humörsvängingar, håravfall (inte så allvarligt) och försämrad blodcirkulation..

Lunar
2

Håravfall har jag också märkt.Vad har ni fått i stället?

Zaphix
0

Högt blodtryck är en biverkning av Concerta, därför man brukar få gå och kolla blodtrycket regelbundet när man medicinerar med den typen av medicin.

Jag får göra det iaf, även fast jag ännu har lågt blodtryck.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lunar
0

Jag fick även hjärtflimmer.De har skurit ner concertan till halva dosen.Jag håller på bli galen i huvudet dessutom trillar håret av.Vad göra?

Ni som inte kunde ta Concerta fick ni nåt annat i stället och hur gick det?

HJÄLP

[aspie]
0

Som jag skrev så åt jag även Ritalin som gav samma resultat. Har frågat om jag kan få testa Metamina istället men fått nej till svar Rynkar på näsan

Lunar
0

Varför skriver dem inte ut Metamina? Det ges ju i många andra länder. Hade ochså tänkt fråga om Metamina. Varför ska man vara en plåga för sig själv och andra med dessa besvär då det ev. kan lindras med andra mediciner GråterSkrikandesFoten i munnen

[aspie]
0

#7 Ja jag undrar det samma. Vissa här i landet får det utskrivet men där jag bor verkar det vara svårt att få tag i tyvärr. Får fråga en annan läkare om jag får träffa nån ny. Kanske går det bättre då?

Freke
0

Metamina är mer beroendeframkallande där av att dom inte skriver ut det, det är oftast om man redan har ett missbruk bakom sig som man får det utskrivet, men det finns även andra som skriver ut det men läkare försöker hålla sig till först Concerta och Ritalin

Och hjälrtklappning får man även av Metamina om man inte är van vid det..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Joje80]
0

Concerta vet jag inte men min son får Ritalin och hans tryck har varit ok hela tiden. Enda biverkningen e viktnedgång för honom och i hans fall va det bra. han hade 7kg övervikt som 6åring då han inte kunde stoppa sig när han åt nåt. Nu äter han normalt och har stannat upp i vikt nu i en månad. Han gick ner 4kg på 4mån..Han har lite svårt att somna ibland på kvällen men annars allt lugnt

Lizita
0

Både min son och dotter får Concerta + strattera…

Sonen började med Concerta men tappade 5kg i vikt pga av att aptiten minskade, så fick övergå till Strattera vilket han fick högre puls av + att skolan gick åt skogen så doktorn sänkte stratteran och satt in en låg dos Concerta vilket verkar fungera bra.

Dottern började med Strattera då hon lider av ångest och även hon fick hög puls av det och märktes ingen skillnad på ADHD besvären el ångesten så dokton satt in Concerta och minskade stratteran och det blev en otrolig skillnad :)

havsvingen
0

Brukar de sätta in Strattera ifall man lider av ångest?

graleh
0

Jag har ätit Concerta i tre dagar (18 mg) och hade sjuk huvudvärk de två första. Idag har jag bara måttlig huvudvärk.

Jag har också fått diarré deluxe och magproblem. Behöver gå på toa typ 4 ggr/dag.

Har också fått ont i halsen, känner mig dimmig och lite småseg. Svårt att sitta still samtidigt. Muskelvärk.

Dock har jag fått sjukt bra sömn, sover ordentligt och jag orkar faktiskt göra saker! Jag är mer skärpt ändå och kommer ihåg saker bättre.

Jag är dock livrädd jag ska få håravfall för mitt hår är redan jättetunt. Hur många mg äter ni som fått håravfall?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Eeia
0

Jag har ätit Concerta nu i två veckor och har är än så länge inte riktigt på det klara vad jag upplever för biverkningar då jag samtidigt har satt ner topiramat-dos, går på kortison-kur och häromdagen börjat med SSRI.

Mitt blodtryck har dock konstigt nog gått ner från 100/70 till 95/65 vilket ingen riktigt verkar förstå. Jag är dock lite orolig för att bli uttorkad. Min mage är väldigt trög och jag blir lätt torr i munnen. Verkar snarare som att jag kommer gå upp i vikt av concertan. Men det är väl inte så vanligt vad jag förstår?

AdHdBrUdEn
0

jag har ätit 18 mg i 3 dagar. känner mig liksom avstängd på något sätt. rätt trött, har ont i magen, huvudet, stela muskler m m. är det något som går över?

min sambo säger däremot att jag är lugnare och har mer tålamod. det är ju bra. känner mig lugn men konstig… kommer man stå ut med biverkningarna =/ hur ska det bli när jag höjer dosen.

Lunar
0

Inte säkert dina biverkningar kommer hålla i sig.Troligen försvinner dem

Eeia
0

Lunar, hur har det gått med ditt håravfall?

Jag har nämligen märkt att jag tappar väldigt mycket hår. Har du kommit på något sätt att förhindra det eller vet du om den biverkningen går över? Eller är det någon annan som vet om man kan göra något?

Helèn
0

När andra fryser så går jag omkring och svettas….

Förbränningen ökar och aptiten minskar….

Jobbar inom vården och blir knäpp under långa arbetspass,blir hög på kaffe och får ångest under em/kväll när concertan går ur kroppen fastän att jag tar en liten dos vi 14….

Älskar Concerta men man får ju leva med vissa problem…

tarotlasse
0

Alla läkemedel och naturläkemedel har biverkningar det går inte att komma i från.

För ngt som hjälper på en sak positivt  kan påverka ngt annat negativt.

Så är det precis med allt t.om vanligt dricks vatten så allt vi stoppar i oss har en positiv verkan o en negativ verkan så helt normalt.

Så man får hela tiden titta på om dom positiva effekterna överväger dom negativa effekterna.

Jag fick huvudvärk när jag började med concertan hade denna huvud värk ca en månad sedan försvann den.

Min son tappade aptiten och rasade i vikt av concertan men det släppte efter ett tag.

Alla får inte biverkningar av medicinen o en del biverkningar släpper efter hand.

Så olika från person till person.

En del får biverkningar av Concertan men inte av Ritalin o tvärtom även om det är samma innehåll o samma medicin bara bindnings medlet i tabletten som är skillnad o  verknings tid.

Lasse

eluttag
0

jag fick muntorrhet i början men de försvann, får hjärtklappning när jag tar min 18 på eftermiddagen men ej när jag tar min 54 på morgonen, aptiten borta gått ner 8 kg sen november.

svettningar på natten när medicinen går ut och har jätte lätt för att bli sjuk

Helèn
0

har fått ökat till 36 på em för att slippa oro/ångest på em/kväll…

Sjukt jobbigt att äta när man inte har någon aptit=(

Har börjat att röka några gånger varje dag bara för att jag får sug efter cigg men inte mat.