Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 1974 ggr
lottakatt
0

vad är normal

Brukar tänka vad är normal har man ju hört så många gånger den där han/hon är inte normal men vad är det som säger att normalt är är jag mer normal och du mindre normal och vem eller vad är det som bestämer och säger att det är så,

LH

[Varulv]
0

Flyttar med mig en del av texten jag nyss skrev i en annan tråd:

"

Ett normalitetsbegrepp är aldrig objektivt eller "sant". Det ligger i dess natur att vara normativt. Normen beror på sammanhanget. Vi har normer i varje typ av samhälle. Normerna kan skifta; de består av oftast oskrivna regler för mänsklig apparation i samhällssituationen. Passar man in, ja då kan man tänkas vara "normal"; passar man inte in - på grund av egen uppfattning eller andras eller bådadera - så kan man tänkas vara "onormal".

"

Att inte rätt kunna tolka en "atmosfär" eller en social koncensus i ett visst sammanhang skulle kunna klassas som "onormalt". I just det avseendet är jag själv handikappad - som aspergare saknar man i stor utsträckning den förmågan. Mycket kan man lära sig genom övning och "vetenskapliga studier", men helt och hållet som fisken i vattnet blir man aldrig.