Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 5030 ggr
Jossa
0

Diagnos: ADHD

Jag har en fundering på detta med hur man ska kunna "berätta" för andra om att man har ADHD.
Många säger att man är stark som talar om att man har ett funktionshinder - vilket inte är något man kan ändra på, man bara är sådan i personlighet som min läkare tillade.
Men ändå finns det dem som tror att man bortförklarar handlingar, ord med mera när man talar om att man har en diagnos som heter ADHD.
Att man skyller ifrån sig på ADHDn för att man gjorde en viss sak på ett sätt och det gick dåligt, men på ett sätt så är det väl tacke vare/pga av ADHDn som vissa saker sker som man inte skulle gjort annars.

Jag har problem med att se dem "oskrivna" regler som ett samhälle skapar och håller hårt på, därav har jag gjort många misstag som gjort att jag kännt mig missförstådd och utanför. För de andra är det så enkelt att man inte gör si eller så, men inte för mig. Jag är naiv och spontan, vilket för med sig att för min är alla människor "goda" personligeter som inte gör något dumt, plus att jag inte tänker mig för innan jag gör något. Rak på sak är jag också, vilket många tycker är jobbigt. Speciellt för att vara tjej…

Jag tänker inte heller på att jag kan skada andra eller riskera "liv" med mera när jag kör bilen. Har kört av vägen fyra gånger sedan jag fick Körkort i augusti. Jag kör knappt bil längre, och inte särskilt många känner sig lugna när jag kör bilen dem sitter i.
Det tär att det blivit så, och har fått svårt att lita på mig själv i många situationer som kräver handlingar. Det som skrämmer mig mest är att jag inte verkar lärt mig som man borde göra efter att ha åkt av vägen fyra gånger!

Jag vet inte hur jag ska göra… Det är väl bara väntan på medicin som är kvar nu.

Zaphix
0

Jag är precis som dig. Jag är rakt på, jag säger vad jag tycker och har mindre lätt för att förstå när det inte är okej. Är också rätt så naiv, tror att folk är snälla och sedan blir jag sviken för att jag var dum och inte förstod innan vad personen tyckte och tänkte.
Tänker mig heller inte för innan jag säger eller gör något, kan säga rätt dumma och onödiga saker ofta. Folk uppfattar ofta min sarkasm som småelak. :\

Jag har inget Körkort, men kör moped. :)

Lite farligt, glömmer ofta bort att jag kör moped och hittar nåt att titta efter på sidan av vägen, kört av vägen en gång som tur var bara. Dock genererade det i rasigt knä, hjärnskakning och sjukhusbesök..

Jag är dock mycket bättre på att köra moped när jag äter medicin! Då kan jag koncentrera mig på körningen istället för allt runt omkring.

Jag tror faktiskt att det är klokt av dig att inte köra bil, det är inte speciellt schysst mot de andra trafikanterna att riskera deras säkerhet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jossa
0

Jo, det är skönt att du förstår. Men att låta bli något som man tycker är roligt är svårt att inte vara ledsen över. Sedan att människor inte litar på mig längre - även om jag ALLTID håller mina löften.

Det är jobbigt att försöka passa in, även om man inte ska det. Man vill inte ha en massa nackdelar som försvårar sitt leverne när jag redan har ADHD, djup depression, ständig oro och ångest att ta itu med.
Erfarenhet av livet får man - det kan jag inte tacka nej till. Men det är rätt värdelöst att försöka kämpa ibland när det går emot och murarna blir för tjocka.

Det är så svårt att inte göra något när man är en spontan människa.

Lunar
0

Brukar bara läsa här men vill inflika lite om det positiva att ha ADHD

positiva aspekter av ADHD kan vara:

• kreativitet
  • charmerande personlighet, varmhjärtad
  • bra människokännedom
  • sinne för humor
  • snabb att förstå det viktiga
  • flexibilitet
  • intuitiv
  • känslig för den närmaste omgivningen
  • entusiastisk, passionerad
  • glömmer bort sina misstag
  • försöker göra bättre ifrån sig nästa gång
  • villig att ta risker

Det är inte bara eller inte alls neg.även om vi som har det lider en del.

Ska börja medicinera själv snart

Jossa
0

Hur menar du att "glömma bort sina misstag" kan vara positivt? För mig just nu låter det ganska negativt.

lottakatt
0

Jag brukar känna mig för innan jag pratar om min ADD ibland ångrar jag att jag berättade och ibland kändes det bara skönt att jag gjorde det

LH